Teologia środków społecznego przekazu WT-FW-TSP
Podstawowe zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:
1. Kwestie metodologiczne: specyfika i odrębność teologii środków społecznego przekazu w systemie nauk teologicznych oraz medioznawczych.
2. Historia i rodzaje mediów, system prasowy w Polsce.
3. Prawo prasowe i autorskie w Polsce i Europie.
4. Nauka Kościoła wobec środków społecznego przekazu i jej ewolucja w czasie.
5. Orędzia na światowy dzień środków społecznego przekazu.
6. Zadania i funkcje mediów w świetle teologii środków społecznego przekazu.
7. System prasowy mediów chrześcijańskich w Polsce, ewangelizacja poprzez media: czasopisma; radio; telewizja; media komunikujące przez Internet – teoria i praktyka.
8. Kościół w środkach społecznego przekazu – teoria i praktyka.
9. Wykorzystanie mediów w działalności pastoralnej Kościoła – teoria i praktyka.
10. Ochrona danych osobowych w mediach chrześcijańskich.
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowe zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: 1. Historia i rodzaje mediów, system prasowy w Polsce. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
==>UWAGA: ze względu na specyfikę zajęć on-line, należy mieć włączoną kamerkę<==
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aA4EPBmYb8Bpzs2_DjBNA5mDco9BeJyP1zaIUBGCDgw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=9fdedbc6-4d11-4ab3-8aa8-51fdec4f0e9c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- w zakresie wiedzy: student zna i rozumie korzystając z wiedzy o języku i aktach komunikacyjnych wskazuje na ich znaczenie i konsekwencje dla teologii, zna ich historie, specyfikę i rodzaje; podaje przykłady powiązania treści z teologii środków społecznego przekazu z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi;
- w zakresie umiejętności: student prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne posługując się różnymi formami komunikacji; prezentuje własne pomysły wykorzystania kanałów i technik komunikacyjnych dla porozumiewania się i popularyzowania teologii oraz instytucji i wytworów kultury chrześcijańskiej;
- w zakresie kompetencji społecznych: student jest zainteresowany bieżącymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii środków społecznego przekazu, duszpasterstwa i komunikacji.
Kryteria oceniania
kolokwium/ egzamin ustny
na ocenę 3 - student zna niektóre z: definicji i zadań mediów w kontekście teologii środków społecznego przekazu; historii mediów; zarysu doktryny medialnej Kościoła, jak i zarysu systemu medialnego i prawa mediów, prawa autorskiego i ochrony danych osobowych w kraju; umie rozpoznawać niektóre rodzaje mediów oraz zna niektóre elementy metodologicznej specyfiki teologii mediów; potrafi sporządzić i nadać niektóre rodzaje przekazu medialnego;
na ocenę 4 - student zna większość definicji i zadań mediów w kontekście teologii środków społecznego przekazu; historii mediów; zarysu doktryny medialnej Kościoła, jak i zarysu systemu medialnego i prawa mediów, prawa autorskiego i ochrony danych osobowych w kraju; umie rozpoznawać większość rodzajów mediów oraz zna większość elementów metodologicznej specyfiki teologii mediów; potrafi sporządzić i nadać większość rodzajów przekazu medialnego i niektóre z nich użyć w duszpasterskiej działalności;
na ocenę 5 - student zna: definicje i zadania mediów w kontekście teologii środków społecznego przekazu; historii mediów; zarysu doktryny medialnej Kościoła, jak i zarysu systemu medialnego i prawa mediów, prawa autorskiego i ochrony danych osobowych w kraju; umie rozpoznawać rodzaje mediów oraz zna metodologiczną specyfikę teologii mediów; potrafi sporządzić i nadać większość rodzajów przekazu medialnego i użyć je w duszpasterskiej działalności.
Na ocenę i ewentualne zwolnienie z kolokwium ma wpływ obecność na zajęciach (możliwa nieobecność na jednym bloku), aktywność oraz przygotowanie krótkiej prezentacji na zadany temat. Egzamin obejmuje
wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury
Literatura
Podstawowa:
- Adamski Andrzej (red.), Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, Warszawa 2012.
- Adamski Andrzej, Łęcicki Grzegorz, Teologia mediów i komunikacji - na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych, w: „Studia medioznawcze” 2016, (65) 2, s. 11-24.
- Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004.
- Jan Paweł II, Benedykt XVI, Franciszek, Orędzia na światowy dzień środków społecznego przekazu 1990-2021.
- Jan Paweł II, Redemptoris missio, Rzym 1991.
- Kloch Józef, Internet i Kościół, Warszawa 2011.
- Kloch Józef, Kościół wobec WEB2.0, Kielce 2013.
- Kuciński Mariusz, Kościół w Internecie. Internet w Kościele, Bydgoszcz 2018.
- Pokorna-Ignatowicz Katarzyna, Kościół w świecie mediów. Historia – dokumenty – dylematy, Kraków 2002.
- Sobczak Jacek, Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa 2008.
- Wajs Piotr, Media społecznościowe jako przestrzeń głoszenia Słowa Bożego, Warszawa 2019.
- Wrzos Marcin, Misje w polskojęzycznym Internecie, Warszawa 2020.
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa: - Adamski Andrzej (red.), Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, Warszawa 2012. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów. Podstawowa znajomość mediów. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: