Teologia duchowości WT-FW-TD
Treści merytoryczne:
Wykład jest kontynuacją "Wstępu do teologii duchowości" z IV r. studiów teologii niestacjonarnej. Ma na celu zapoznanie studentów z dalszymi wybranymi zagadnieniami szczegółowymi z zakresu teologii duchowości. Ze względu na ograniczoną ilość godzin wykładowych większość zagadnień zostanie przedstawiona w zarysie, by z jednej strony dać studentom ogólny wgląd w omawiane zagadnienia, z drugiej zaś zachęcić do dalszego osobistego studium i je umożliwić, poprzez dostarczenie podstawowej wiedzy. Zakres prezentowanego materiału jest w związku z tym możliwie szeroki.
1."Trzy drogi" - droga oświecenia. Medytacja chrześcijańska.
2."Trzy drogi" - droga zjednoczenia. Mistyczny wymiar duchowości. Noc bierna ducha.
3.Modlitwa kontemplacji wlanej.
4.Wstęp do kierownictwa duchowego. Podstawowe zasady i cele kierownictwa.
5.Obowiązki kierownika. Potrzeby penitenta.
6."Rozeznawanie duchów - rozpoznawanie natchnień i właściwe podejmowanie decyzji na drodze życia duchowego wg. św. Ignacego Loyoli.
7.Maryjny wymiar duchowości.
8.Duchowość laikatu
Metody oceny:
Zaliczenie ustnie
Obecność na zajęciach;
Aktywny udział w dyskusji na zajęciach
W cyklu 2022/23_L:
Temat ogólny: Eucharystia. Omawiane są następujące tematy: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
EK 1. Na płaszczyźnie wiedzy:
Student poznaje podstawowe pojęcia dotyczące duchowości chrześcijańskiej; definiuje czym jest życie duchowe; charakteryzuje istotę życia duchowego; określa i precyzuje rolę i znaczenie człowieka w dążeniu do jedności z Bogierm; rozróżnia poszczególne sfery człowieka biorące udział w procesie uświęcającym; poznaje źródła duchowości; charakteryzuje poszczególne środki uświęcające.
EK 2. Na płaszczyźnie umiejętności:
Student analizuje proces uświęcający jako dążenie do zjednoczenia z Bogiem; opracowuje poszczególne etapy życia uświęcającego człowieka; porządkuje wiedze dotyczącą życia naturalnego oraz nadprzyrodzonego; dokonuje rozróżnienia poszczególnych duchowości religii; charakteryzuje poszczególne szkoły duchowości w Kościele; formuuje motywy życia uświęcającego; ocenia charakter i zasadność środków uświęcających na poszczególnych etapach rozwoju człowieka.
EK 3. Na płaszczyźnie kompetencji:
Student wyraża miarodajne opinie na temat życia duchowego chrześcijanina - katolika i chrześcijanina niekatolika; wyraża opinie na temat duchowości innych religii monoteistycznych; pracuje w zespole jako ekspert życia duchowego oraz formator; jest otwarty na nowość inicjatyw i kierunków w duchowości; ma świadomość odpowiedzialności za kształt Kościoła i jego działania formacyjno - ewangelizacyjne.
Kryteria oceniania
EK 1. Na poziomie wiedzy:
Ndst (2): Student nie potrafi podać podstawowych definicji i określeń z zakresu teologii duchowości. Brak elementarnej wiedzy.
Dst (3): zna zasadnicze elementy teologii duchowości, prawidłowo potrafi określić istotę życia duchowego a także zaangażowanie człowieka.
Db (4): zna poszczególne koncepcje i szkoły duchowości, sprawnie porusza się w zakresie teologii duchowości, formuje poprawne sądy i oceny.
Bdb (5): jego wiedza wykracza poza treść wykładaną, prawidłowo dokonuje analizę porównawczą poszczególnych szkół duchowości.
EK 2. W zakresie umiejętności:
Ndst (2): nie posiada żadnych umiejętności wyjaśnienia i zastosowania teologii duchowości.
Dst (3): prezentuje podstawowe ujęcia z zakresu duchowości, posługuje się ogólnymi twierdzeniami i opiniami.
Db (4): potrafi przygotować konkretny materiał teologiczny, posiada znajomość kryteriów pozwalających stwierdzić błędy i wynaturzenia w zakresie duchowości chrześcijańskiej.
Bdb (5): w pełny sposób umie wykorzystać posiadana wiedzę, posiada umiejętność krytycznego podejścia do pojawiających się tendencji współczesnych, jest w stanie nakreślić drogę formacyjną chrześcijanina.
EK 3. W zakresie kompetencji społecznych:
Ndst (2): nie potrafi znaleźć zastosowania poznanych treści zarówno w życiu osobistym, Kościoła oraz otaczającego świata.
Dst (3): analizuje sytuację teologii, Kościoła oraz w ich kontekście świata w sposób pobieżny i ogólnikowy.
Db (4): na gruncie zdobytej wiedzy podejmuje dojrzałe decyzje posiadające pozytywne konsekwencje w życiu Kościoła a także w życiu społecznym, potrafi określić swoje zadania i swoją rolę.
Bdb (5): posiada zaawansowana perspektywę rozwoju, w którym wiedza posiada bardzo konkretne zastosowanie, umie budować konkretne koncepcje formacyjne na drodze życia duchowego, potrafi być kierownikiem duchowym czy tez doradca na drodze rozwoju.
Metody weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe ustne
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia.
- O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- kolokwium: dst-dst plus 50-60%, db-db plus 60-85%, bdb 85-100%
- obecności na zajęciach: dst- od 65%; db-65-95%, bdb-95-100%
Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją, praca połączona z analizą tekstów, analiza kierunków oraz szkół duchowości a także ich przedstawicieli.
Literatura
LITERATURA:
Dinzelbacher Peter, Leksykon Mistyki. Żywoty - pisma - przeżycia, Warszawa 2002; Garrigou-Lagrange Réginald OP, Trzy okresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998; Gogola Jerzy Wiesław, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001; Historia duchowości, pr. zb., T. I-VI, Kraków 1998-2005; Leksykon duchowości katolickiej, red. ks. Marek Chmielewski, Lublin-Kraków 2002; Teologia duchowości katolickiej, pr. zb., Lublin 1993; Urbański Stanisław, Teologia modlitwy, Warszawa 1999; Gogola Jerzy Wiesław, Od objawienia do zjednoczenia. Wykład teologii modlitwy, Kraków 2005; Gołębiewski Marian biskup, Modlitwa w Starym Testamencie, Warszawa 1996; Kuźniar Jan ks., Książka o mistyce Eucharystii. Mały przewodnik dla świeckich, Kraków 2004; Pinckaers Servais T., Życie duchowe chrześcijanina według św. Pawła i św. Tomasza z Akwinu, Poznań 1998; Słomka Walerian ks., Medytuję więc jestem, Łódź 1992; Urbański Stanisław ks., Polska teologia życia mistycznego (1914-1939), Warszawa 1995; J. Bochenek, Zarys ascetyki, Warszawa 1972; R. Guardini, Świat i osoba, Kraków 1969; R. Kostecki, Tajemnica współżycia z Bogiem, Kraków 1985.
W cyklu 2022/23_L:
Teksty źródłowe |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Sugestia dla studentów: obejrzeć w Internecie w całości Liturgie wschodnia (prawosławną) celebrowana w Rosji lub na Ukrainie. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: