Katechetyka fundamentalna WT-FW-K
Treści merytoryczne:
1. Pojęcie i podział katechetyki.
2. Pojęcie, natura katechezy oraz szkolnych lekcji religii.
3. Cele, zadania, funkcje katechezy oraz szkolnych lekcji religii.
4. Źródła i treść katechezy oraz szkolnych lekcji religii.
5. Formy katechezy.
6. Współczesne kierunki i modele katechezy.
7. Osobowość i formacja katechetów.
8. Główne posoborowe dokumenty katechetyczne Kościoła katolickiego. Odpowiedzialność Kościoła za katechezę.
Metody oceny znajomości treści merytorycznych:
Pisemna praca roczna. Końcowy egzamin ustny.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy: ma pogłębioną wiedzę i charakteryzuje główne zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego (TMA_W08);
w zakresie umiejętności: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01); posiada umiejetność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09);
w zakresie kompetencji społecznych: ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności (TMA_K01);
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach.
Praca własna studenta.
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
Na ocenę:
Ndst (2): Nie zna podstawowych pojęć z zakresu katechtyki fundamentalnej i podstawowych zasad katechetycznej działalności Kościoła.
Dst (3): Zna kluczowe pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej i kluczowe zasady katechetycznej działalności Kościoła.
Db (4): Poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu katechetyki fundamentalnej i porawnie charakteryzuje zasady katechetycznej działalności Kościoła.
Bdb (5): Precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej, trafnie charakteryzuje zasady katechetycznej działalności Kościoła.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
Na ocenę:
Ndst (2): Nie potrafi podstawowych pojęć z zakresu katechetyki fundamentalnej i zasasd katechetycznej działalności Kościoła samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł.
Dst (3): Kluczowe pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej i kluczowe zasady działalności katechetycznej Kościoła potrafi ogólnikowo odnieść do procesu katechezy parafialnej i nauczania religii w szkole.
Db (4): Większośc pojęć z zakresu katechetyki fundamentalnej i zasad katechetycznej działalności Kościoła poprawnie odnosi do procesu katechezy i nauczania religii w szkole, potrafi integrować informacje na powyższe tematy pochodzące z różnych źródeł.
Bdb (5): Pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej i zasady katechetycznej działalności Kościoła precyzyjnie i trafnie odnosi do procesu katechizacji parafialnej i szkolnej lekcji religii, potrafi samodzielnie analizować i oceniać informacje na powyższe problemy pochodzące z różnych źródeł, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej powyższych zagadnień, posiada umiejętność wyprowadzania i formułowania własnych wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę:
Ndst (2): Nie wykazuje potrzeby służenia Kościołowi nabytą wiedzą i umiejętnościami, nie odczuwa własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt katechetycznej działalności Kościoła.
Dst (3): Katechetyczną działalność Kościoła analizuje pobieżnie.
Db (4): Widzi i docenia znaczenie katechetycznej działalności Kościoła w realizacji ewangelizacyjnej misji w świecie, ma krytyczną świadomość poziomu nabytej wiedzy i własnych umiejętności w tej dziedzinie.
Bdn (5): Widzi swoją rolę w realizacji katechetycznej działalności Kościoła, wnikliwie i krytycznie analizuje katechetyczne postulaty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła oraz postulaty katechetyków, jest otwarty na podjęcie współpracy z innymi, by swoją wiedzą i umiejętnościami odpowiedzialnie służyć dziełu katechizacji.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia:
Pisemna praca kontrolna (roczna) w oparciu o lekturę obowiązkową oraz ustny egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- pisemna praca kontrolna: dst - dst plus - 50-60%, db -db plus -60-85%, bdb - 85-100%;
- egzamin końcowy: dst - dst plus - 50-60%, db -db plus -60-85%, bdb - 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst - od 60%, db - 60-90%, bdb - 90-100%;
Literatura
Literatura podstawowa:
Alberich Emilio, Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, red. wyd. pol. K. Misiaszek, Wydawnictwo Salezjańskie Warszawa 2003;
Marek Zbigniew, Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, WAM Kraków 2007;
Dokumenty Kościoła: Jan Paweł II Pp, Adhortacja apostolska ojca świętego Jana Pawła II do biskupów, kapłanów i wiernych całego Kościoła katolickiego O katechizacji w naszych czasch (Catechesi tradendae 1979), tekst polski w: Katecheza po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, red. W. Kubik, t. 2, ATK Warszawa 1985, s. 146-217;
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Ogólna instrukcja katechetyczna (Directorium Catechisticum Generale 1971), tekst polski w: Katecheza po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, red. W. Kubik, t. 1, ATK Warszawa 1985, s. 91-192;
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji (1997), tekst polski, Pallottinum Poznań 1998;
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, WAM Kraków 2001;
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii, WAM Kraków 2001.
Literatura uzupełniająca:
Ewangelizować czy katechizować?, red. S. Dziekoński, Verbinum Warszawa 2002;
Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, pr. zbior, Biblos Tarnów 2003;
Panuś Tadeusz, Główne kierunki katechetyczne XX wieku, Wydawnictwo "M" Kraków 2001;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: