Katechetyka WT-FLR-K3
1. Zajęcia integrują wiedzę z dydaktyki i katechetyki.
2. Ukazuja strategię pracy nauczyciela religii z uczniami oraz jej skuteczność w praktyce.
3. Ukazują stan prawny katechezy w Polsce.
4. Ukazana jest specyfika pracy katechetycznej z dziećmi, młodzieżą oraz elementy katechezy dorosłych.
5. Studenci nabywają umiejętność tworzenia konspektu katechezy oraz właściwego doboru metod katechetycznych.
6. Mają możliwość zapoznania się z pomocami katechetycznymi oraz ich praktycznym wykorzystaniem.
7. Poznają podstawowe dokumenty prawne dotyczące nauczania religii w Polsce oraz sytuację tego nauczania w pozostałych krajach UE.
8. Ukazana jest specyfika pracy katechetycznej z dziećmi, młodzieżą oraz elementy katechezy dorosłych.
9. Studenci nabywają umiejętność tworzenia konspektu katechezy oraz właściwego doboru metod katechetycznych.
10. Mają możliwość zapoznania się z pomocami katechetycznymi oraz ich praktycznym wykorzystaniem.
11. Poznają podstawowe dokumenty prawne dotyczące nauczania religii w Polsce oraz sytuację tego nauczania w pozostałych krajach UE.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, a także w odniesieniu do teologii;
- ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i katechetycznych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
- posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogiczno-katechetycznej (przedszkola, szkoły ogólnodostępne, szkoły specjalne, oddziały integracyjne);
w zakresie umiejętności:
EK 2 – posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego;
- ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii;
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczno-katechetycznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych;
- potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogiczno-katechetycznych, także tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych, oraz wspierać ich w procesie samowychowania;
- potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole;
- potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim.
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
- dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka;
- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i ewangelizacyjno-katechetyczne;
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-katechetyczne;
- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiczno-katechetycznej; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowanie, planowanie i realizowanie działań pedagogiczno-katechetycznych;
- podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób.
Opis ECTS:
Aktywny udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych i katechetycznych i ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i katechetycznych”
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki,
Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu dydaktyki katechezy,
Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu dydaktyki pedagogicznej i katechetycznej,
Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu dydaktyki i ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i katechetycznych .
EK nr 2 określany jako „ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii i potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczno-katechetycznej”
Ndst (2): Nie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań,
Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję lekcyjną z uwzględnieniem typowych metod katechetycznych,
Db (4): Ma dobre relacje interpersonalne i potrafi przygotować odpowiednie zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem różnych metod dydaktycznych,
Bdb (5): Przygotowana zajęcia wyróżnia się na tle innych lekcji, ma nietypowe podejście oraz cechuje się bardzo efektywnym wykorzystaniem metod katechetycznych.
EK nr 3 określany jako „rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób i dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego”
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby intelektualnego i religijno-duchowego formowania siebie i innych osób,
Dst (3): jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne ,
Db (4): utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiczno-katechetycznej; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowanie działań katechetycznych,
Bdb (5): posiada zaawansowane plany zawodowe, rozpoczyna intelektualny i duchowy proces formowania się, inspiruje i organizuje proces kształcenia się innych osób i dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
1. Praca zaliczeniowa – 50%
2. Aktywność na zajęciach – 25%
3. Znajomość zadanych lektur – 25%
Praktyki zawodowe
Wykład z prezentacją multimedialną, praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków.
Literatura
Literatura podstawowa:
- R. Chaupniak, J. Kostorz, Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002;
- Współczesna katecheza: kryzysy i nadzieja, red. R. Chałupniak, Opole 2010;
- Vademecum katechety, red. Z. Barciński, Kraków-Lublin 2006.
Literatura uzupełniająca:
- czasopismo „Paedagogia Christiana” (Toruń)
- czasopismo „Katecheta” (Poznań)
- M. Korgul, Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2007.
- Z. Barciński, Vademecum katechety. Metody aktywizujące, Kraków-Lublin 2006.
- R. Chałupniak, J. Kostorz, BW. Spyra, Aktywizacja w katechezie - szansa czy zagrożenie?, Opole 2002.
- B. Twardzicki, Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
- P. Duksa, Metody katechetyczne, Olsztyn 1998.
- A. Długosz, Jak przygotowywać i oceniać katechezę, Częstochowa 1997.
- R. Podpora, Pomoce audiowizualne w katechezie, Lublin 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: