Historia filozofii- Współczesność WT-FK-HFW
Treści merytoryczne:
Zakres znaczeniowy i historyczny filozofii współczesnej.
Filozofia neokantowska jako reakcja na kantowski aprioryzm i Heglowski teleologiom i spekulatywizm.
Neokantyzm - próba otwarcia filozofii transcendentalnej na dziejowość.
W. Windelband i H. Rickert – wątek aksjologiczny, kulturowy i humanistyczny filozofii współczesnej.
Filozofia życia – W. Dilthey, G. Misch, G. Simmel.
S. Kierkegaard i F. Nietzsche – początki egzystencjalizmu, narratywizmu, perspektywizmu i myślenia hermeneutycznego w filozofii współczesnej.
Filozofia dialogu – problem egzystencji i transcendencji w filozofii Levinasa, Rozenzweiga, Ebnera.
Hermeneutyka - H.G. Gadamer, M. Heidegger, G. Vattimo.
Postmodernizm - przykład dekonstrukcji obiektywizmu aksjologicznego.
Metody oceny:
Rozmowa egzaminacyjna.
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
tłumaczy genezę i okoliczności kartezjańskiego przełomu w filozofii
opisuje poglądy filozofów nowożytnych i współczesnych ze zwróceniem uwagi ich dzisiejszą aktualność
wskazuje kierunki rozwoju europejskiej filozofii nowożytnej i współczesnej
ocenia wpływ wybranych nurtów filozoficznych epoki nowożytnej i współczesności na refleksję teologiczną
interpretuje zjawiska filozoficzne w świetle przemian politycznych, społecznych i religijnych w Europie
korzysta z dzieł filozofów i literatury przedmiotu
wyodrębnia te kierunki filozoficzne, które inspirowały chrześcijańską duchowość i teologię
jest wrażliwy na wymogi racjonalności dyskursu teologicznego
posiada pogłębioną zdolność oceny wpływu filozofii nowożytnej i współczesnej na kulturę europejską
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Lektura obowiązkowa:
M. Jędraszewski, Filozofia i modlitwa, Poznań 2001.
M. Jędraszewski, Bóg filozofów i Bóg Jezusa Chrystusa, Poznań 2011.
Teksty źródłowe, podręczniki, opracowania:
Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, red. J. Grzeszczak, Poznań 2010.
Oblicza filozofii XVII wieku, red. S. Janeczek, Lublin 2008.
G. Rodis-Lewis, Kartezjusz i racjonalizm, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 2000.
J. Cottingham, Descartes. Kartezjańska filozofia umysłu, tłum. J. Hołówka, Warszawa 1998.
R. Plant, Hegel. O religii i filozofii, tłum. J. Szafrańska, Warszawa 1998.
R. Hayman, Nietzsche. Głosy Nietzschego, tłum. J. Hołówka, Warszawa 1998.
D. Scott-Kakures, S. Castagnetto, H. Benson, W. Taschek, P. Hurley, Wstęp do historii filozofii, tłum. J. Ruszkowski, Poznań 1999.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. II: Filozofia nowożytna do roku 1830, Warszawa 1983.
T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. I: filozofia życia, pragmatyzm, filozofia ducha, Kraków 2009.
T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. II: neokantyzm. filozofia egzystencji. filozofia dialogu, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: