Geografia, topografia i historia krajów biblijnych (Mezopotamia) WT-DTKB-GTM
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do geografii historycznej regionu Mezopotamii. Geografia i topografia Mezopotamii.
2. Źródła wiedzy na temat starożytnej Mezopotamii oraz dzieje odkryć starożytnych cywilizacji dorzecza Eufratu i Tygrysu.
3. Periodyzacja dziejów starożytnej Mezopotamii.
4. Dzieje starożytnej Mezopotamii. Okres prehistoryczny i proto-historyczny. Początki cywilizacji sumeryjskiej.
5. Dzieje starożytnej Mezopotamii (II). Okres historyczny. Okres wczesnodynastyczny. Sumerowie. Akadowie. Okres neosumeryjski.
6. Dzieje starożytnej Mezopotamii (III). Dzieje Mezopotamii od ok. 2000 przed Chr. Babilonia. Asyria.
7. Literatura (eposy sumeryjskie i akadyjskie), kultura i religia starożytnej Mezopotamii.
8. Mezopotamia w okresie perskim i hellenistycznym. Mezopotamia a Biblia.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W22; H2A_W04) student ma wiedzę dotyczącą geografii, topografii oraz geografii historycznej starożytnej Mezopotamii; zna szczegółowo mapę starożytnej Mezopotamii;
ma także podstawową wiedzę na temat historii i dziejów odkryć starożytnych cywilizacji dorzecza Eufratu i Tygrysu, ma podstawową wiedzę dotyczącą literatury, kultury i religii starożytnej Mezopotamii; a także związków cywilizacji regionu z Biblią.
EK 2 (por. TMA_W22; H2A_W04) wiedzę zdobytą na wykładzie jest w stanie rozwijać i twórczo stosować, zwłaszcza w powiązaniu ze studiami z zakresu biblistyki.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu geografii, topografii i historii oraz kultury starożytnej Mezopotamii, z wykorzystaniem różnych źródeł.
EK 4 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje dot. starożytnej Mezopotamii, w źródłach polsko- i obcojęzycznych.
EK 5 (por. TMA_U21; H2A_U03; H2A_U04) umie wcielać w życie wiedzę dotyczącą historii, geografii i topografii tego regionu biblijnego, by przygotować się w zakresie umiejętności do obsługi ruchu pielgrzymkowego i turystycznego, jeśli sytuacja polityczna na to pozwoli (wiedza musi być uzupełniona o praktyczne umiejętności nabywane na innych wykładach specjalności).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 6 (por. TMA_K11; H1A_K02; S1A_K02) umie wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu geografii, topografii i historii Mezopotamii w przygotowaniu do pracy przewodnika turystycznego i pielgrzymek (gdy sytuacja polityczna pozwoli).
Udział w zajęciach: 15 godz., przygotowanie do zajęć: 15 godz., przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - w sumie 60 godz. (2 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: tzw. zaliczenie mapy w trakcie trwania semestru oraz kolokwium końcowe (w formie testu) na koniec semestru.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik zaliczenia mapy i kolokwium końcowego (w formie testu), przy czym ocena z mapy to 30% całości oceny, a ocena z kolokwium (testu) to 70% całości oceny.
Zaliczenie mapy odbywa się ustnie, według następującego sposobu oceny:
NDST (2): student nie potrafi pokazać na mapie żadnego z miejsc geograficznych, nie potrafi podać żadnych informacji na temat obiektów.
DST (3): student potrafi pokazać na mapie połowę miejsc geograficznych i potrafi podać pobieżne informacje na temat obiektów.
DB (4): student potrafi pokazać na mapie większość miejsc geograficznych, ale bez biegłości, nie potrafi podać pełnych informacji na temat obiektów.
BDB (5): student biegle potrafi pokazać na mapie wszystkie miejsca geograficzne, potrafi także podać pełne informacje na temat obiektów.
Kolokwium w formie testu podlega ocenie według następującego sposobu podliczania punktacji:
0-59% - NDST (2)
60-66% - DST (3)
67-76% - DST+ (3+)
77-86% - DB (4)
87-94% - DB+ (4+)
95-100% - BDB (5).
Literatura
Podstawowa literatura:
- A. ZIÓŁKOWSKI, Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- M. JACZYNOWSKA, D. MUSIAŁ, M. STĘPIEŃ, Historia starożytna, Wydawnistwo "Trio", Warszawa 1999, s. 29-78 oraz s. 169-230.
- G. ROUX, Mezopotamia, przekł. B. Kowalska, J. Kozłowska, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2003.
- Atlas biblijny.
Literatura uzupełniająca:
- Eposy sumeryjskie, Mity sumeryjskie, Epos o Gilgameszu, Mity akadyjskie.
- M. BIELICKI, Zapomniany świat Sumerów, PIW, warszawa 1996.
- H.W.F. SAGGS, Wielkość i upadek Babilonii, PIW, Warszawa 1973.
- K. PILARCZYK, J. DRABINA, Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, s. 111-176.
- A. PARROT, Biblia i starożytny świat, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1968.
- E. ASCALONE, Leksykon Cywilizacje: Mezopotamia, przekł. H. CIEŚLA, Arkady Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: