Teologiczne i antropologiczne wymiary współczesnego kryzysu rodziny I WT-DTE-WMTA
1. Synodalny sposób refleksji nad małżenstwem i rodziną. Analiza wyników ankiety papieża Franciszka i dokumentu końcowego (Relatio Synodi).
2. Identyfikacja najważniejszych wyzwań dla rodziny. Oblicza kryzysów (1980 - 1984).
3. Porównnaie ujęcia Bożego zamysłu wobec malżenstwa i rodziny w "Familiaris consortio" i dyskusji synodalnej w 2014 r.
4. Motywy i przyczyny trudności w recepcji chrześcijańskiego modelu rodziny (brak przekazu autentycznego doświadczenia chrześcijańskiego, odrzucenie wyborów definitywnych w kulturze liberalnej, postmodernizm, materializm, wzrastajacy sekularyzm).
5. Istotne elementy rodziny w najważniejszych religiach świata: hinduizmie, buddyzmie i islamie.
6. Feministyczna krytyka tradycyjnego modelu rodziny.
7. Ideologizacja ujęć feminisytycznych.
8. Społeczna teoria płci. Powstanie i założenia.
9. Analiza biologicznej, psychologicznej, kulturowej i społecznej seksualności człowieka.
10. Społeczna teoria płci w perspektywie integralnego ujęcia osoby.
11. Kościół wobec feminizmu. Historia i współczesność.
12 Nowy feminzm Jana Pawła II.
13. Obszary dialogu z femiznizmem.
14. Nauczanie Jezusa o kobiecie.
15. Grzech antyfrmizizmu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1 - student identyfikuje przyczyny zwołania synodu w sprawie rodziny w roku 2014.
EK 2 - student rozpoznaje różnice między katolickim dyskursem o małżeństwie i kulturą postmodernistyczną.
EK 3 - student objaśnia przyczyny powstania społecznej teorii płci w kontekście rozwoju feminizmu.
Umiejętności
Ek 4 - student analizuje odpowiedzi na "ankietę Franciszka" w kontekście podstawowych pojęć antropologii chrześcijańskiej.
EK 5 - student rozpoznaje motywy podziałów w katolickikim dyskursie o rodzinie.
EK 6 - student ocenia szanse dialogu teologicznego z różnymi odłamami feminizmu.
Kompetencje
Ek 7 - student zachowuje krytycym wobec radykalonych postilatów synodalnych.
EK 8 - Student zachowuje otwartość na postulaty kobiet katolickich w sprawie ich roli w Kościele.
EK 9 - student ma świadomość istnienia grzechu antyfemizmu.
ECTS:
udział w wykładzie - 30 godz.
udział w konwersatorium - 20 godz.
przygotowanie do pracy semestralnej - 15 godz.
samodzoielna lektura literatury przedmiotu - 15 godz.
Suma godzin: 80 [30(25) godz. = 1 ECTS]
Kryteria oceniania
METODY:
Efekty wiedzy (EK 1 - 3):
metoda dydaktyczna - wykład informacyjny; wykład problemowy; studium przypadków; indywidualna lektura literatury przedmiotu.
Efekty umiejętności (EK 4 - 6):
wykład konwersacyjny, metoda problemowa sytuacyjna, dyskusja panelowa.
Efekty kompetencji (EK 7 - 9):
burza mózgów, studium przypadków, dyskusja panelowa.
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1- 3)
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi podać ani daty ostatnich synodów o rodzinie, ani ich organizacji, ani ich roli w definiowaniu nauczania Kościoła.
Ocena 3 (dst) - student rozpoznaje przynajmiej dwa główne założenia "Familiaris consortio" i ich związek z wyzwaniami początku lat osiemdzoesiątych ubiegłego wieku.
Ocena 4 (db) - student poprawnie definiuje podstawowe założenia społecznej teoriii płci i ich wpływ na katolicki model rodziny.
Ocena 5 (bdb) - student dokladnie wyjaśnia związki między współczesną kulturą posmodernistyczną, a przejawami kryzysu rodziny
Umiejętności (EK 4 - 6)
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi skonfrontować odpowiedzi na "ankietę Franciszka" z żadnym pojęciem antropologii chrześcijańskiej.
Ocena 3 (dst) - Student porządkuje przynajmniej niektóre problemy teologiczno - moralne w dyskusji synodalnej 2014 r.
Ocena 4 (db) - student wyprowadza wnioski z z dyskusji synodalnej oraz ocenia ich zgodność z dotychczasową nauką Kościoła na temat małżeństwa i rodziiny.
Ocena 5 (bdb) - student wyprowadza wnioski z nauczania Jana Pawla II na temat nowego feminizmu i konfrontuje je ze współczesnymi żądaniami feministycznymi.
Kompetencje społeczne (EK 7 - 9)
Ocena 2 (ndst) - student jest bezkrytyczny wobec twierdzeń radykalnych i umiarkowanych, jakie funkcjonują we współczesnym dyskursie na temat rodziny.
Ocena 3 (dst) - student w minimalnym (ograniczonym) stopniu jest zorientowany na dialog Kościoła z umiarkowanymi nurtami feminzimu.
Ocena 4 (db) - student docenia zło grzechu antyfeminizmu i ma świadomość jego inegatywnych skutków w życiou wspóolnoty.
Ocena 5 (bdb) - student postrzega relacje między pdstawami antropologii chrześcijanskiej a strukturą życia współczesnej rodziny chrześcijańskiej.
Literatura
Literatur a podstawowa:
1. Jan Paweł II, Familiaris consortio, Rzym 1981.
2. Instrumentum laboris. Wyzwania duszpasterskie rodziny w komntekście ewangelizacji, Rzym 2014.
3. Papież Franciszek, Adhortacja "Evangelii gaudium", Rzym 2013.
4. I. Mroczkowski, Rodzina, gender i nowy feminzim. Podstawy chrześcijańskiej obrony i promocji rodziny, Płock 2014.
Literatura uzupełniająca:
1. Międzynarodowa Komisja Teologiczna, W poszukiwaniu etyki uniwersalnej: nowe spojrzenie na prawo naturalne, Rzym 2009.
2. Rada Europy, Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, Bruksela 2010.
3. Biuro Regionalne WHO dla Europy, Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmijących sie edukacją i zdrowiem, Lublin 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: