Nowy Testament - pisma Janowe i listy katolickie WT-DTE-TPJ
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do IV Ewangelii
2. Główne tematy teologiczne Ewangelii w/g św. Jana
3. Interpretacja egzegetyczna wybranych perykop (J 1,1-18; J 2,1-11; J 3,1-21; 4,1-42; 5,1-18; 6,1-15; 19,1-16;19,25-27; 21,15-19)
4. Wprowadzenie do Apokalipsy św. Jana (autorstwo księgi, czas powstania, gatunek literacki, symbolika, zasady interpretacji, struktura księgi, teologia Ap)
5. Interpretacja egzegetyczna wybranych perykop.
6. Wprowadzenie do 1J, 2J, 3J oraz omówienie teologii tych listów
7. Wprowadzenie do 1P, 2P oraz omówienie teologii tych listów
8. Wprowadzenie do Listu Jakuba omówienie teologii tego listu
9. Wprowadzenie do Listu Judy oraz omówienie teologii
tego listu
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05).
W zakresie umiejętności:
EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02).
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
OPIS ECTS:
aktywność studenta nakład pracy w godz.
udział w wykładzie 15
przygotowanie do wykł. 15
przygotowanie do kolokw. 20
lektura literatury 10
_____________________________
60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin w formie eseju (5-10 stron standardowych, 9-18 tyś. znaków ze spacjami) na temat wchodzący w zakres wykładu, z bibliografii. Poprawnie wykonane przypisy dolne podnoszą ocenę. Temat pracy należy przedstawić wykładowcy przed rozpoczęciem pisania, w celu uniknięcia wyboru tematu zbyt obszernego albo zbyt trudnego.
EK 1 określany jako: "posiadanie pogłębionej wiedzy"
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu;
Dst (3): potrafi ogólnie odnieść się do autorstwa, adresatów, przesłania i teologii Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Db (4): poprawnie definiuje autorstwo, adresatów, przesłanie i teologię Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Bdb (5): precyzyjnie i z podaniem źródeł definiuje zagadnienia autorstwa, adresatów, przesłania i teologii Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich.
EK 2 określany jako: "potrafi analizować teksty i podać syntezę ich przesłania"
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi przedstawić analizy tekstów, ani podać syntezy ich przesłania;
Dst (3): jest w stanie przedstawić prostą syntezę przesłania Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Db (4): przygotowuje analizę tekstu i adekwatną syntezę teologiczną;
Bdb (5): przygotowana analiza tekstu i synteza teologiczna wyróżnia się na tle innych.
EK 3 określany jako: "posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych"
Na ocenę:
Ndst (2): nie widzi potrzeby zgłębiania źródeł teologicznych;
Dst (3): sięga do źródeł teologicznych pobieżnie;
Db (4): z zainteresowaniem potrafi odnaleźć powiązania pomiędzy różnymi tekstami Ewangelii Jani, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Bdb (5): posiada umiejętność interpretowania tekstów źródłowych, jakimi są Ewangelia Jana, Apokalipsa oraz Listy katolickie, potrafi je umieścić w szerszym kontekście tradycji biblijnej i z pasją przedstawić wyniki swoich poszukiwań.
Literatura
BEDNARZ M., Pisma św Jana, (Academica 18), Biblos, Tarnów 2004.
GĄDECKI S., Wstęp do pism Janowych, Gniezno 1991.
GRYGLEWICZ F., Egzegeza Ewangelii św. Jana. : Kluczowe teksty i tematy teologiczne, Lublin 1992.
HAŁAS S., Pierwszy List św. Piotra, (NKB NT 17), Częstochowa 2007.
KOTECKI D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana, (Series Biblica Paulina 6), Edycja św. Pawła, Częstochowa 2008.
KRĘCIDŁO J., Duch Swięty i Jezus w Ewangelii świętego Jana, (Series Biblica Paulina 2), Edycja św. Pawła, Częstochowa 2006.
J. Kręcidło, Duch Święty i Jezus w Ewangelii świętego Jana, SBP 2: Częstochowa 2006.
J. Kręcidło, Jesus' Final Call to Faith. Literary Approach, SBP 4: Częstochowa 2007.
J. Kręcidło, The Spirit Paraclete and Jesus in the Gospel of John, Kraków 2008.
J. Kręcidło, Tożsamość Umiłowanego Ucznia w czwartej Ewangelii, CT 3 (2008) 45-58.
MĘDALA S., „Tradycja Janowa w świetle wpółczesnych badań”, w: W. Chrostowski, Mów Panie, bo sługa Twój słucha. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Ryszarda Rubinkiewicza SDB w 60. rocznicę urodzin, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1999, 146-162.
MĘDALA S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 1-12, (NKB NT IV/1), Częstochowa 2010.
MĘDALA S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 13-21, (NKB NT IV/2), Częstochowa 2010.
OCZACHOWSKI A., Przyszedłem na tę godzinę (J 12,27). Rzeczownik HORA w czwartej Ewangelii. Studium egzegetyczno-teologiczne, (Biblioteka Studiów Paradyskich 1), Paradyż 2001.
OSTAŃSKI P., Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy, Apostolicum, Ząbki 2005.
SEREMET B., Dzieje Apostolskie i Listy katolickie, (Academica 54), Biblos, Tarnów 2001.
SIEG F., Listy do siedmiu Kościołów. Apokalipsa św. Jana 1-3 z komentarzem egzegetyczno-teologicznym, Warszawa 1985.
STACHOWIAK L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz, (Pismo św. Nowego Testamentu IV) Pallotinum, Poznań – Warszawa 1975.
SZTUK D.„Recepcja motywu ‘dwóch dróg’ w Liście świętego Jakuba.”, w: S. Szymik (red.), w: Słowo Boże w życiu i misji Kościoła, (Analecta Biblica Lublinensia 4), Wyd. KUL, Lublin 2009, 237-248.
TKACZ R., Listy do siedmiu Kościołów (Ap 2,1-3,22). Studium historyczno-egzegetyczne, (Rozprawy i Studia Biblijne 11), Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2003.
WITCZYK H., „Opozycja ‘światłość–ciemności’ w qumrańskiej Regule Zrzeszenia i w Ewangelii według św. Jana”, w: H. Drawnel – A. Piwowar, Qumran. Pomiędzy Starym, a Nowym Testamentem, (Analecta Biblica Lublinensia), Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, 241-257.
ZBROJA B., „Kult Boga w Apokalipsie według św. Jana”, w: W. Chrostowski – R. Bogacz, Verbum caro factum est. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Tomasza Jelonka w 70. rocznicę urodzin, Stowarzszenie Biblistów Polskich, Warszawa 2007, 525-532.
W cyklu 2022/23_Z:
BEDNARZ M., Pisma św Jana, (Academica 18), Biblos, Tarnów 2004. |
W cyklu 2023/24_L:
BEDNARZ M., Pisma św Jana, (Academica 18), Biblos, Tarnów 2004. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: