Teologia życia mistycznego WT-DTE-TEZ
Treści merytoryczne:
1. Podstawowe pojęcia z zakresu mistyki
2. Doświadczenie mistyczne
3. Korzenie chrześcijańskiej mistyki
4. Etapy rozwoju życia mistycznego
5. Oczyszczenie. Oświecenie. Zjednoczenie
6. Zjawiska paramistyczne porządku poznawczego
7. Zjawiska paramistyczne porządku somatycznego
8. Kryteria oceny mistyka i zjawisk nadzwyczajnych
9. Filokalia i jej etapy rozwoju
10. Lectio divina
11. Środki rozwoju życia mistycznego
12. Mistyka przeżyciowa i studyjna
13. Pięć okresów polskiej mistyki
14. Współczesne kwestie mistyczne
15. Personalizm w mistyce
Metody oceny:
egzamin ustny
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Na płaszczyźnie wiedzy: Student definiuje istotę mistyki chrześcijańskiej; charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju w zależności od powołania; określa poszczególne elementy rozwoju mistycznego; posiada wiedzę klasycznych przedstawicieli mistyki studyjnej i akademickiej.
Na płaszczyźnie umiejętności: umie dokonać właściwej analizy fenomenu doświadczenia mistycznego; potrafi dokonać właściwego porównania poszczególnych etapów rozwoju, rozwiązuje kwestie sporne w zakresie teologii mistyki a także doświadczeń przeżyciowych; posiada umiejętność wdrażania poznanych treści w duchowość praktyczną.
Na płaszczyźnie kompetencji: posiada krytyczną postawę w ocenie wpływów współczesnych kierunków duchowości; prowadzi dyskusje na poziomie akademickim wskazując na aspekty duchowości mistyki; inicjuje różnorodność spotkań prowadzących do formowania postawy otwartej wobec innych doświadczeń chrześcijańskich; dąży do kształtowania wiedzy i postawy katolików na temat mistyki.
Nakład pracy studenta:
30 godz. - aktywny udział w wykładzie
20 godz. - praca badawcza własna
20 godz. - przygotowanie do egzaminu
5 godz. - konsultacje
75 godz. - razem
3 ECST
Kryteria oceniania
EK 1. Posiada podstawową wiedzę z zakresu mistyki chrześcijańskiej, posługuje się biegle pojęciami oraz potrafi dokonać właściwej klasyfikacji etapów rozwoju mistycznego w życiu człowieka.
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i zakresu mistyki
Dst (3): potrafi zaprezentować podstawowe pojęcia oraz rozwinąć je
Db (4): poprawnie definiuje i określa doświadczenia mistyczne oraz potrafi się nimi posługiwać w pracy nad tekstami
Bdb (5): posiada poszerzoną wiedzę na temat mistyki, doświadczeń mistycznych oraz bardzo dobrą znajomość literatury z zakresu mistyki
EK 2 W sposób kompetentny potrafi zastosować zdobytą wiedze zarówno w pracy naukowej jak również w wymiarze praktycznym
Ndst (2): nie posiada żadnej umiejętności określenia oraz nazwania doświadczeń mistycznych
Dst (3): określa podstawowe doświadczenia na poziomie elementarnym
Db. (4): posiada umiejętność prawidłowego określenia stanów doświadczenia mistycznego oraz potrafi poprawnie je scharakteryzować
Bdb (5): potrafi precyzyjnie określić stany doświadczenia mistycznego, potrafi w rozpoznaniu i analizie posługiwać się biegle zdobytą wiedza a także potrafi wykorzystać wiedze z zakresu innych dziedzin: antropologii, psychologii.
EK 3 Posiada umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie formacji
Ndst (2); nie widzi możliwości jakiegokolwiek zastosowania mistyki w procesie rozwoju duchowego
Dst (3): analizuje sytuacje dynamiki rozwoju życia mistycznego ale potrafi określić tylko w zakresie ogólnym
Db (4); postrzega mistykę jako właściwą drogę rozwoju i formacji w życiu religijnym i duchowym chrześcijanina. Na tej podstawie potrafi nakreślić schemat formacji.
Bdb (5); posiada umiejętność pełnej synchronizacji zdobytej wiedzy z działaniem wychowawczo formacyjnym w Kościele. Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób interdyscyplinarny. Potrafi śledzić zmiany zachodzące na polu rozwoju mistyki i wyciągać dojrzałe wnioski.
Metody weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy ustny
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia.
- O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzaminu: dst-dst plus 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb 85-100%
- obecności na zajęciach: dst- od 65%; db- 65-95%, bdb - 95-100%
Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, praca w grupach połączona z analizą tekstów, analiza kierunków mistyki i ich przedstawicieli
Literatura
Lektura:
J. W. Gogola, Od Objawienia do zjednoczenia, Kraków 2005.
Literatura:
Mistyka drogą zjednoczenia z Bogiem, red. S. Urbański, M. Szymula, Warsza-wa 1996.
Filokalia. Teksty o modlitwie serca. Opr. J. Naumowicz, Kraków 2002.
S. Urbański, Teologia życia mistycznego, Warszawa 19992.
A. Louth, Początki mistyki chrześcijańskiej, tł. H. Bednarek, Kraków 1997.
J. Sudbrack, Mistyka, tł. Bernard Białecki, Kraków 1996.
A. Tomkiel, Ojcowie Kościoła uczą nas modlitwy, Warszawa 1994.
J. W. Gogola, Mistycy i mistyka Karmelu, Kraków 2007.
M. Zawada, Droga do Boskiej kontemplacji, Kraków 2002.
B. McGinn, Fundamenty mistyki, Kraków 2009.
Lektura uzupełniająca:
1. A. Słomkowski, Teologia życia duchowego, Ząbki 2000.
2. R. Garrigou-Lagrange, Trzy okresy życia wewnętrznego, tł. T. Landy, Niepokalanów 1998.
3. Teologia duchowości katolickiej, [red.] W. Słomka, M. Chmielewski, J. Misiurek, A. Nowak, Lublin 1993.
4. E. Underhill, Mysticism, New York1955.
5. W. Johnston, Mystical Theology, New York, 1955.
6. M. A. McIntosh, Mystical Theology, Oxford 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: