Teologia dogmatyczna - chrystologia, soteriologia WT-DTE-TDC
Treści merytoryczne:
1. Czym jest chrystologia?
2. Oczekiwanie na Chrystusa
3. Bóstwo Chrystusa Pana w Piśmie Świętym
4. Biblijne spojrzenie na prawdziwe człowieczeństwo Jezusa Chrystusa
5. Początki refleksji chrystologicznej
6. Nauczanie Soborów powszechnych
7. Tajemnica zjednoczenia osobowego w Chrystusie
8. Problematyka teologiczna ludzkiej natury Chrystusa
9. Tajemnica Odkupienia w Piśmie Świętym.
10. Historia refleksji soteriologicznej
11. Chrystus jako jedyny Pośrednik i Odkupiciel.
12. Powszechność Odkupienia
13. Zbawcze misteria Chrystusa
14. Komplementarność modeli soteriologicznych
15. Znaczenie dogmatu Wcielenia i jego życiowa wartość
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy :
EK1- zna pojęcia z zakresu teologii dogmatycznej, chrystologii i soteriologii (TMA_W06)
W zakresie umiejętności:
EK 2-potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł teologicznych z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. Posiada umiejętności badawcze z zakresu teologii obejmujące analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych źródeł, idei i poglądów, dobór metod i konstruowania narzędzi badawczych pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów, posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych(TMA_U01, TMA_U02, TMA_U04)
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3- interesuje się dokonaniami naukowymi ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii z podejmowanego zagadnienia( TMA_K08).
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25 godz.
Razem: 75 godz.=3 ECTS
Kryteria oceniania
egzamin końcowy
poziom frekwencji w ciągu semestru
praca śródsemestralna
udział w dyskusji
EK nr 1 określany jako - zna pojęcia z zakresu teologii dogmatycznej, chrystologii i soteriologii
Na ocenę:
Ndst (2): Nie zna podstawowych pojęć z zakresu chrystologii i soteriologii.
Dst (3): Zna kluczowe pojęcia z zakresu chrystologii i soteriologii, potrafi ogólnie odnieść je do wiedzy z zakresu teologii systematycznej.
Db (4): Poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu chrystologii i soteriologii, właściwie odnosi je do całości zagadnień z zakresu teologii systematycznej.
Bdb (5): Precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu chrystologii i soteriologii i odnosi je do całości dzieła zbawczego Chrystusa.
EK nr 2 określany jako - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł teologicznych z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. Posiada umiejętności badawcze z zakresu teologii obejmujące analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych źródeł, idei i poglądów, dobór metod i konstruowania narzędzi badawczych pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów, posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych
Ndst (2): Nie potrafi przygotować propozycji doboru treści chrystologiczno-soteriologicznych spełniającej podstawowe kryteria
Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję doboru treści chrystologiczno-soteriologicznych w odpowiedzi na zadane kryteria
Db (4): Przygotowuje pełną propozycję doboru treści chrystologiczno-soteriologicznych, adekwatną do zadanych kryteriów
Bdb (5): Przygotowana propozycja doboru treści chrystologiczno-soteriologicznych wyróżnia się oryginalnym rozwiązaniem złożonych problemów i bardzo dobrym doborem metod i narzędzi badawczych.
EK nr 3 określany jako - interesuje się dokonaniami naukowymi ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii z podejmowanego zagadnienia
Na ocenę:
Ndst (2): Nie odczuwa potrzeby pogłębienia swoich kompetencji w zakresie teologii dogmatycznej
Dst (3): Analizuje zdobyte kompetencje z zakresu teologii dogmatycznej
Db (4): Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie
Bdb (5): Posiada zaawansowane plany zawodowe dotyczące badanej dyscypliny teologicznej, potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, uważnie śledzi zachodzące zmiany w rozwijającej się myśli teologicznej chrystologiczno-soteriologicznej, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski.
Literatura
Literatura:
Katechizm Kościoła Katolickiego, p. 422-682.
Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I, oprac. A. Baran, H. Pietras, Kraków 2002.
Jan Paweł II, Wierzę w Jezusa Chrystusa Odkupiciela, Warszawa 1991.
Bartnik Cz., Dogmatyka katolicka, t. I, Lublin 1999, s.497- 810.
Dreyfus F., Czy Jezus wiedział, że jest Bogiem?, Poznań 1995
Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. I, Lublin 1972.
Jezus Chrystus. Ikona kultury, red. M. Jacniacka, B. Krasucka, Biblioteka Encyklopedii Katolickiej
t. 4, Lublin 2004.
Naumowicz J., Cztery przyjścia Pana, Poznań 2007.
Ratzinger J./Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, Kraków 2007.
Salij J., Tajemnice Biblii, Poznań 2003.
Schönborn Ch., Bóg zesłał Syna swego. Chrystologia, Poznań 2002.
Strzelczyk G., Traktat o Jezusie Chrystusie, w: Dogmatyka pod red. E. Adamiak, A. Czaja, J.Majewski, t. I, Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: