Interpretacja dogmatów WT-DTE-ID
Przedmiot "Interpretacja dogmatów" składać się będzie z trzech zasadniczych momentów (A, B, C).
W ramach pierwszej części: A. PROBLEMATYKA omówi się:
I. Problematykę filozoficzną ID, na którą składają się: 1. Podstawowy problem interpretacji, 2.Dwa motywy aktualności zagadnienia, 3.Różne typy hermeneutyki, 4. Podstawowe pytanie: prawda w historii.
II. Aktualną problematykę teologiczną: 1. Szczególny problem ewangelizacji i nowa ewangelizacja, 2. Niewystarczające rozwiązania teologii hermeneutycznej, 3. Prawomocność i ograniczenia nowych kontaktów w relacji do teorii i praktyki.
W ramach drugiej części B. PODSTAWY TEOLOGICZNE omówi się:
I. Podstawy biblijne: 1. Tradycja i interpretacja Pisma świętego, 2. Perspektywy hermeneutyczne w Piśmie świętym, 3. Biblijne formuły wyznania wiary.
II. Deklaracje i praktykę Urzędu Nauczycielskiego Kościoła: 1. Deklaracje Urzędu Nauczycielskiego na temat interpretacji dogmatów, 2. Nauczanie II Soboru Watykańskiego, 3. Oceny teologiczne, 4. Praktyka Urzędu Nauczycielskiego Kościoła.
III. Podstawowe refleksje systematyczne i teologiczne: 1. Dogmat w ramach „Paradosis” Kościoła, 2. Doktryna Kościoła (dogmaty w sensie szerszym), 3. Dogmaty w sensie ścisłym, 4. Teologiczne znaczenie dogmatów.
W ramach części C. KRYTERIA INTERPRETACJI omówi się:
I. Dogmat i Pismo święte: 1. Podstawowe znaczenie Pisma świętego, 2.Kryzys i pozytywne wyniki egzegezy współczesnej, 3.Nauczanie II Soboru Watykańskiego o interpretacji Pisma świętego, 4. Chrystocentryzm Pisma świętego jako kryterium.
II. Dogmat w Tradycji i we wspólnocie Kościoła: 1. Nierozerwalny związek między Pismem świętym, Tradycją i wspólnotą Kościoła, 2. Jedyna Tradycja a wielość tradycji, 3. Interpretacja dogmatów we wspólnocie Kościoła, 4. W służbie na rzecz „consensus fidelium”.
III. Dogmat i jego interpretacja aktualizująca: 1. Konieczność interpretacji aktualizującej, 2. Wiodące zasady interpretacji aktualizującej, 3. Trwała wartość formuł dogmatycznych, 4. Kryteria interpretacji aktualizującej, 5. Siedem kryteriów J. H. Newmana, 6. Znaczenie Urzędu Nauczycielskiego Kościoła dla interpretacji aktualizującej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Pozytywna ocena z "Interpretacji dogmatów" świadczy o tym, że Student: ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego, zwłaszcza dogmatu; posiada w stopniu co najmniej podstawowym umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników; identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
Opis ECTS:
1 punkt, to jest 30 godzin pracy Studenta - aktywne uczestnictwo w zajęciach;
1 punkt, to jest 30 godzin pracy Studenta - przygotowanie się do zajęć, w szczególności referatu, oraz do kolokwium końcowego.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenie do pisemnego zaliczenia przedmiotu jest:
1. Zaliczenie tzw. wejściówek z zadanych tekstów (z pozycji 1. literatury),
2. Oddanie pisemnego referatu na temat: "Problematyka interpretacji dogmatu".
Napisanie referatu na zadany temat (wymagane co najmniej 20.000 znaków wraz ze spacjami) wykształci elementarne umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników.
Na ocenę składają się więc trzy elementy:
1. wejściówki z tekstów - 30 punktów,
2. elaborat na zadany temat - 30 punktów,
3. pisemny sprawdzian - 40 punktów.
Literatura
1. Obowiązkowa:
Kongregacja Doktryny Wiary, 1990, Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna (MKT), 1972, Jedność wiary i pluralizm teologiczny.
MKT, 1975, Urząd Nauczycielski Kościoła i teologia.
MKT, 1981, Teologia-Chrystologia-Antropologia.
MKT, 1988, Interpretacja dogmatów.
2. Uzupełniająca:
Góźdź K., Interpretacja dogmatów, "STV" 2018 nr 1, 13-28.
Królikowski J., Fides quaerens intellectum. Natura i metoda teologii, Tarnów 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: