Katecheta w służbie parafii i szkole WT-DNK-KSP
1. Katecheta w nauczaniu Kościoła.
2. Wierność Kościołowi i lojalność wobec szkoły
3. Od osoby uprawnionej do nauczania religii do posiadacza misji kanonicznej
4. Obowiązki katechety względem parafii.
5. Między parafią a szkołą
6. Katecheta w świetle przepisów oświatowych
7. Katecheta w szkole - prawa i obowiązki.
8. Katecheta jako nauczyciel.
9. Dokumentacja szkolna
10. Formacja permanentna
11. Ścieżka awansu zawodowego
12. Katecheta wobec uczniów i rodziców.
13. Katecheta wobec grona pedagogicznego i rodziców
14. Wychowawczy wymiar posługi katechetycznej
15. Katecheta świadkiem wiary
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
EK1 - w zakresie wiedzy:
ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07)
EK2 - w zakresie umiejętności:
potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01)
EK3 - w zakresie kompetencji społecznych:
ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
(TMA_K05)
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych"
Na ocenę:
Ndst (2): nie posiada uporządkowanej i pogłębionej wiedzy z zakres katechetyki, pozwalającej dostrzec specyfikę zadań katechety wobec parafii i szkoły;
Dst (3) posiada podstawową wiedzę z zakresu katechetyki dotyczącą zadań katechety wobec parafii i szkoły;
Db (4) posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu katechetyki nt. zadań katechety wobec parafii i szkoły;
Bdb (5) posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu katechetyki nt. zadań katechety wobec parafii i szkoły.
EK nr 2 określany jako "potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej"
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł nt. posługi katechety w parafii i szkole;
Dst (3)w minimalnym stopniu samodzielnie wyszukuje i integruje informacje nt. zadań katechety w parafii i szkole;
Db (4) samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia i selekcjonuje informacje z różnych źródeł na temat zadań katechety w parafii i szkole;
Bdb (5) samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje wiadomości znalezione w różnych źródłach nt. zadań katechety w parafii i szkole i formułuje krytyczne sądy z zastosowaniem wiedzy teologicznej.
EK nr 3 określany jako "w zakresie kompetencji społecznych:
ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów"
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma świadomości złożonej rzeczywistości związanej z posługą katechety w parafii i szkole i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
Dst (3) w minimalnym zakresie ma świadomość złożoności katechetycznej posługi w parafii i szkole, w podstawowym zakresie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
Db (4) ma świadomość złożonej rzeczywistości odnośnie do posługi katechety w parafii i szkole i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
Bdb (5) ma bardzo dobrą świadomość złożonej rzeczywistości odnośnie do zadań katechety w parafii i szkole; rozumiejąc potrzebę interdyscyplinarnego podejścia proponuje konkretne rozwiązywania omawianych problemów.
Literatura
Dzisiejszy katecheta. Stan aktualny i wyzwania, red . J. Stala, Kraków 2002.
Mezglewski A., Polski model edukacji religijnej w szkołach publicznych, Lublin 2009.
Nauczyciel religii katolickiej, w: Nauczanie religii katolickiej w szkole, red. P. Tomasik, S. Dziekoński ("Studia Katechetyczne" 2010, t. 7), Warszawa 2010, s. 217-301.
Okońska E., Nauczyciel religii w szkole. Tezy, poszukiwania, propozycje, Bydgoszcz 2006.
Strus R., Zwolak S., Nauczanie religii w przedszkolu i szkole, Zamość 2013.
Szpet J., Jackowiak D., Organizacja warsztatu pracy nauczyciela religii, Poznań 2002.
Zając M., Ewaluacja w nauczaniu religii, Lublin 2013.
Zellma A., Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Olsztyn 2013.
http://www.katecheza.episkopat.pl/index.php/menu/nauczanie-religii-w-szkole/awans-zawodowy/49-awans-zawodowy-katechety
http://www.portaloswiatowy.pl
http://www.vulcan.edu.pl/strona.php/56_prawo_optivum.html
Pomocnicza:
Kulpaczyński S. (red.), Dialog w katechezie, Lublin 1998.
Kulpaczyński S. (red.), Katecheci uczą się oceniać katechizowanych, Lublin 1998.
Mastalski J., Syndromy współczesnych katechetów i wychowawców a pedagogia Boża, Kraków 2005.
Majewski M. (red.), Postawy katechetów, Kraków 1996.
Osobowość katechety, w: Pedagogika w katechezie, red. M. Śnieżyński, Kraków 1998, s. 9-70.
Nowacka M., Katechetyczne doradztwo metodyczne, Lublin 1999.
Łabendowicz S., Formacja katechetów, Sandomierz 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: