Wybrane zagadnienia bioetyczne WSR-P-BIOM
Przedmiot porusza podstawowe zagadnienia, co do etycznej oceny ingerencji cywilizacyjnych (biotechnologicznych) w prawo do życia. Studenci zainteresowani tą problematyką mogą pogłębić swoją wiedzę w zakresie pośrednich ingerencji w życie ludzkie oraz ingerencji w życie będące u swego schyłku, ale nie tylko. W pewnych aspektach tematyka nawiązuje do aktualnych i bardzo ważnych sytuacji w bioetyce.
Pojawiają się tu takie zagadnienia jak problem zła etycznego zabójstwa i samobójstwa w sytuacji: eutanazji, opieki paliatywnej, śpiączki, śmierci klinicznej, narkomanii (dopalacze).
Jest to problematyka, której rozumienie rzutuje na budowanie relacji w małżeństwie i rodzinie.
W istocie chodzi o to, aby student wyspecjalizował się w wiedzy w zakresie ważnych społecznych problemów bioetycznych, zdobył umiejętności co do ich rozwiązywania, szczególnie poprzez znajomość kryteriów etyki katolickiej. Aby miał świadomość (patrz: kompetencje) w zakresie potrzeby ciągłego uzupełniania swojej wiedzy bioetycznej; co jest podstawowym wymogiem bycia przydatnym pracownikiem (lub działaczem społecznym) na rzecz małżeństwa i rodziny.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm bioetycznych w życiu małżeńskim, rodzinnym i społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia i ochrony ludzkiego życia, będącego u swego kresu.
Umiejętności:
Student potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Kompetencje:
Student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z swoją pracą i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
Student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty rodziny.
Punkty ECTS: 3.
Zajęcia - 15 godz. - 1 p.
E-laerning - 15 godz. - 1 p.
Przygotowanie się do kolokwium 15 godz. - 1. p.
Kryteria oceniania
Metody formalne oceniania studenta:
1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.
2. Informacja zwrotna.
3. Lektura esejów.
4. Kolokwium ustne (na koniec semestru).
Kryterium merytoryczne w zakresie stopniowania oceny:
Ocena 2: Student nie chodził na wykłady, nie wykazał posiadania adekwatnej (wymaganej efektami kształcenia) wiedzy na kolokwium ustnym, nie posiada (tym samym) oczekiwanych umiejętności i kompetencji (brak esejów).
Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (określoną w efektach kształcenia) wiedzą na końcowym kolokwium ustnym, prezentuje umiejętności i kompetencje (opublikowanie esejów na e-laerningu).
Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o dużo wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry. Student potrafi obronić swoje stanowisko w dyskusji.
Kryteria procentowe oceny końcowej:
Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.
Do 30% - opublikowanie esejów na e-learningu (poprawność merytoryczna i formalna)
Do 40% - wykazanie się wysokim poziomem merytorycznej wiedzy (kolokwium ustne).
Minimum do zaliczenia przedmiotu - 65% itp.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
1) Efekty wiedzy:
Kolokwium ustne, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja dydaktyczna, lektura prac - esejów.
2) Efekty umiejętności
Lektura esejów opublikowanych na e-laerningu, obserwacja aktywności, informacja zwrotna
3). Efekty kompetencji społecznych
Lektura esejów, kolokwium ustne, bieżąca informacja zwrotna: (dyskusja), obserwacja aktywności.
Literatura
1. Bioetyka, W. Chańska - J. Różyńska (red.), Warszawa 2013.
2. D. Tettamanzi, Bioetica. Difendere le frontiere della vita, Casale Monferrato 1996.
3. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006).
4. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków 2002.
5. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.
6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004.
7. I. Mroczkowski, Rodzina. Gender i nowy feminizm, Płock 2014.
8. T. Ślipko, Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994.
9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.
10. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Kraków 2010.
11. M. Grzymkowska, Standardy bioetyczne w prawie europejskim, Warszawa 2009.
12. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: