Metody rozpoznawania płodności i naprotechnologia -warsztaty WSR-NRN-N-MRPL
Zakres tematyczny:
Pojęcie płodności. Płodność jako objaw zdrowotny. Uwarunkowania płodności małżeńskiej.
Anatomia, fizjologia i endokrynologia układu płciowego mężczyzny i kobiety.
Przegląd i analiza poszczególnych metod rozpoznawania płodności; ćwiczenia praktyczne.
Wskaźniki płodności w cyklu miesiączkowym.
Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności.
Płodność w sytuacjach szczególnych (po porodzie, w okresie premenopauzy i po odstawieniu antykoncepcyjnych środków hormonalnych).
Rola metod rozpoznawania płodności w profilaktyce i diagnostyce chorób.
Naprotechnologia.
Wybrane zaburzenia płodności męskiej i żeńskiej oraz metody jej protekcji.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – posiada podstawową znajomość budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety, wie czym zajmuje się naprotechnologia
EK 2 – student zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego i potrafi je zdiagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu
EK 3 – student posiada podstawową wiedzę na temat zasad i norm etycznych szczególnie w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny
EK 5 – student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny
EK 6 – student posiada umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności
Kompetencje społeczne:
EK 7 – student jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego.
EK 8 – student posiada głębokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem
EK 9 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
ECTS
Udział w zajęciach - 30 godz.
Lektura literatury przedmiotu - 45 godz.
Przygotowanie do zaliczenia - 45 godz.
LICZBA ECTS 3
Kryteria oceniania
Wiedza :
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, nie zna sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; nie potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat naprotechnologii; nie posiada podstawowej wiedzy na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, w ograniczonym stopniu zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; w ograniczonym stopniu potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada w ograniczonym stopniu wiedzę na temat naprotechnologii; posiada w ograniczonym stopniu wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada wiedzę na temat naprotechnologii; posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, posiada doskonałą znajomość sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety oraz diagnozowania w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; posiada bardzo dobrą wiedzę na temat naprotechnologii; posiada bardzo dobrą wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi proponować rodzinie działań profilaktycznych i pomocowych w zakresie planowania rodziny, nie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz nie posiada umiejętności nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada słabą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, poprawnie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, znakomicie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada bardzo dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się brakiem odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się ograniczoną odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:
1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia.
2. Aktywny udział w zajęciach.
3. Pisemne zaliczenie końcowe.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Literatura:
1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006
2. Rötzer J., Sztuka planowania rodziny, Warszawa 2005
3. Troszyński M. (red.), Naturalne planowanie rodziny. Podręcznik dla nauczycieli naturalnego planowania rodziny, Warszawa 2005
4. Bręborowicz G., Położnictwo i ginekologia, PZWL, Warszawa 2015
5. Kramerek T., Naturalne planowanie rodziny i jego biologiczne uwarunkowania, Poznań 1997
6. Rötzer J., Ja i mój cykl, Warszawa 2007
7. Speroff L., Darney P.D., Antykoncepcja. Wyd. Med Prakt. Kraków 2013
8. Szymański Z. (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004
9. Hilgers T.W. The Medical and Surgical Practice of NaProTECHNOLOGY, Omaha: Pope Paul VI Institute Press, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: