Terapia problemów małżeństwa i rodziny WSR-NR-Z-TPMiR
Treści programowe:
1. Fazy rozwoju rodziny.
2. Psychologia miłości.
3. Style przywiązania w małżeństwie i rodzinie.
4. Koncepcje psychoterapii małżeńskiej: psychodynamiczna, behawioralna i systemowa.
5. Systemowe rozumienie rodziny – diagnoza i psychoterapia.
6. Dysfunkcje seksualne i terapia zaburzeń seksualnych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student posiada uszczegółowiona wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
EK 2 – student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK 3 – student posiada rozwinięta umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów; organizowania poradnictwa małżeńskorodzinnego; wskazywania właściwych form prywatnej i publicznej pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie
Kompetencje:
EK 4 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)
EK 5 – odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla dobra których stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-2):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, nie potrafi scharakteryzować procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie;
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, w ograniczonym stopniu charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie;
Ocena 4 (db) – student posiada ogólną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, ogólnie charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie (min. 50%);
Ocena 5 (bdb) – student posiada dokładną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, w pełni charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie (min. 80%);
Umiejętności (EK 3-4):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; nie potrafi wskazywać zasad opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasad organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; nie potrafi wskazywać właściwych form pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; w ograniczonym stopniu potrafi wskazywać zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; w ograniczonym stopniu potrafi wskazywać właściwych form pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;
Ocena 4 (db) – student posiada podstawowe umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; potrafi wskazywać ogólne zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz ogólne zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; potrafi wskazywać właściwe formy pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;
Ocena 5 (bdb) – student posiada bardzo dobre umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; potrafi wskazywać szczegółowe zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz szczegółowe zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; w pełni potrafi wskazywać właściwe formy pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;
Kompetencje społeczne (EK 5-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, w ograniczonym stopniu odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Ocena 4 (db) – student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, odznacza się szczególną odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. zaliczenie kolokwium.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ.
Goldenberg, H., Goldenberg, I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wyd. UJ.
Grzesiuk, L.; Jakubowska, U. W: Grzesiuk, L. (2005). Terapia systemowa (Rozdział 4, s. 189-199) W: Psychoterapia. Teoria. Warszawa: ENETEIA.
Górniak L., Józefik B. (red.) (2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Kraków : Wydawnictwo UJ.
Kratochvil, S. (2006). Terapia małżeńska. Gdańsk: Via Medica.
Leiblum, S.; Rosen, R. (2005). Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP.
McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy. Poznań: Zysk i S-ka.
Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: IPiN.
Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź. Wyd. Znak.
Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie.Metody badań. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP.
Satir, V.; Bandler, R.; Grinder, J. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP.
Satir, V. (2002). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: GWP.
Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: