Małżeństwo i rodzina w Biblii WSR-NR-Z-MRB
Źródła antropologii biblijnej. "Obraz i podobieństwo" (tekst kapłański). Stworzenie i grzech u Jahwisty. Człowiek wielki i słaby. Drogi wyjścia z sytuacji grzechu. Syntetyczne omówienie starotestamentalnej nauki o Przymierzu wg Ozeasza i Ezechiela.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny.
EK 2 - student zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny oraz jej odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego.
EK 3 - student ma podstawowa wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżenskich i rodzinnych.
EK 6 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT).
EK 7 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii.
EK 8 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżenskich i rodzinnych.
Kompetencje:
EK 9 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym.
EK 10 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
EK 11 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami.
ECTS 4
a) wysłuchanie wykładu - 18 godzin
b) przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 60 godzin
c) przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin
d) zaliczenie materiału poprzez końcowe kolokwium - 2 godziny
Kryteria oceniania
Wiedza:
student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny oraz jej odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego; ma podstawowa wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżenskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); umie w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżenskich i rodzinnych.
Kompetencje:
student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986; K. Romaniuk, Małżeństwo i rodzina w Biblii, Katowice 1981; M. Filipiak, Biblijne podstawy małżeństwa, "Życie i myśl" 30(1980), z. 3, s. 12-20; S. Stefanek, Trynitarna interpretacja "obrazu i podobieństwa" (Rdz 1, 27), w: W służbie godności małżeństwa i rodziny, Łomianki 1985, s. 41-45; L. Stachowiak, Biblijny obraz małżeństwa od Starego do Nowego Testamentu, Zeszyty Naukowe KUL 23(1980)3, s. 17-24.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: