Kurator ds. rodzinnych i nieletnich WSR-NR-Z-KDRN
1. Kurator sądowy w systemie prawnym
(ustawia Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawia o kuratorach sądowych, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Kodeks cywilny, ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi)
2. Organizacja i zadania kuratorskiej służby publicznej.
3. Zadania kuratorów rodzinnych,
4. Prawa i obowiązki kuratorów sądowych
5. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej).
6. Kuratorzy społeczni
7. Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna kuratora sądowego
8. Samorząd kuratorski
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych
środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich
zachodzących, w tym także wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich
EK 2 – student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach
edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,
pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności:
EK 3 – student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych;
EK 4 – posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny;
Kompetencje społeczne:
EK 5 – student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny.
EK 6 – aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako
podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania
dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
ECTS:
Liczba ECTS: 3
udział w wykładach: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 30 godz.
lektura literatury przedmiotu: 30 godz.
Suma godzin: 75 godz. = 3 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst)
wiedza (Ek1-2) - student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student nie ma uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach
edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,
pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności (Ek 3-4) – student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; nie posiada pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, nie rozumie i nie potrafi stosować prawa dotyczącego opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny;
Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Nie uczestniczy aktywnie w promocji i pomocy rodzinie jako
podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania
dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Ocena 3 (dst)
wiedza (Ek1-2) - student nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student nie ma pełnej, uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach
edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,
pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności (Ek 3-4) – student nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; nie posiada w pełnym zakresie pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, nie rozumie i nie potrafi stosować w pełnym zakresie prawa dotyczącego opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny;
Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma ma w pełni pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie w pełnym zakresie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Aktywność w uczestnictwie w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy jest wybiórcza.
Ocena 4 (db)
wiedza (Ek1-2) - student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach
edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,
pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności (Ek 3-4) – student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny;
Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Uczestniczy aktywnie w promocji i pomocy rodzinie jako
podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania
dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Ocena 5 (bdb)
wiedza (Ek1-2) - student ma całkowicie uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student ma w pełni uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach
edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,
pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności (Ek 3-4) – student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; posiada całkowicie pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny;
Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma w pełni pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Uczestniczy aktywnie w promocji i pomocy rodzinie jako
podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania
dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Literatura
N. Górska, J. Haak, T. Jedynak,M Piber - Kokorzecka, Ł. Kwadrans, W. Liszke, A. Martuszewicz, Z. Ostrihańska, A. Rzepniewski, K. Stasiak, T. Szymanowski, Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2018.
S. Sagan (red.), V. Serzhanova (red.), Organy i korporacje ochrony prawa, Warszawa 2014.
K. Jadach, Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań 2011
M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak, Polska kuratela sądowa na przełomie wieków, Kraków 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: