Kwestie trynitarne i chrystologiczne w rozwoju teologii rodziny WSR-NR-D-TDTC1
Treści merytoryczne:
1. Naturalna poznawalność istnienia Boga
2. Postawa negatywna wobec istnienia Boga
3. Istota i przymioty Boga
4. Świadectwo biblijne i historyczny rozwój nauki o Trójcy (1)
5. Historyczny rozwój nauki o Trójcy (2)
6. Bóg Trójjedyny w ekonomii zbawienia
7. Ekspresja prawdy trynitarnej w sztuce (Rublov i Masaccio)
8. "Bóg jest relacją". "Trójca dla rodziny". Rodzina ikoną Trójcy
9. Filary chrystologii i kryzysy współczesności
10. Historyczność postaci Jezusa Chrystusa. Nowy Testament źródłem chrystologii
11. Formowanie się doktryny chrystologicznej (wielkie sobory i ich postanowienia)
12. Unia hipostatyczna i jej konsekwencje
13. Nauka o człowieczeństwie Jezusa Chrystus podstawą humanizmu chrześcijańskiego, teologii ciała i działania ludzkiego
14. Przyczyna, cel i elementy składowe "wydarzenia Chrystusa". Egzystencjalne znaczenie misteriów życia Chrystusa. "Język rodziny" w jego nauczaniu.
15. Prawda o zmartwychwstaniu dowartościowaniem ludzkiej cielesności.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny.
EK 2 - student zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego.
EK 3 - student posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
EK 4 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych.
EK 5 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje
profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
EK 6 - student formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczące trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym.
EK 7 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Kompetencje:
EK 8 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną.
EK 9 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
EK 10 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
zapoznanie się z wybranymi lekturami: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium: 30 godz.
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie zna elementarnej terminologii używanej w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; nie zna podstaw teoretycznych trynitologii i chrystologii oraz nie posiada wiedzy szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny.
Ocena 4 (db) – student poprawnie zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie trynitologii i chrystologii, ze szczególnym odniesieniem do problematyki osoby, małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne trynitologii i chrystologii oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści trynitologii i chrystologii powiązanych z problematyką osoby, małżeństwa i rodziny.
Umiejętności (EK 4-7):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich profesjonalnych umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; nie formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; nie potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu trynitologii i chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie trynitologii i chrystologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczących trynitologii i chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie trynitarno-chrystologicznym; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła związanymi z problematyką trynitarno-chrystologiczną w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Kompetencje społeczne (EK 8-10):
Ocena 2 (ndst) – student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; nie ma świadomości odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródeł prawnych, teologicznych i kulturowych związanych z tematem trynitologii i chrystologii.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii.
Ocena 4 (db) – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką trynitarno-chrystologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc małżeństwu i rodzinie w zakresie treści trynitarno-chrystologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem trynitologii i chrystologii.
Do zaliczenia wymagana jest:
obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium ustne
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów
Literatura
Literatura podstawowa:
Dupuis J., Wprowadzenie do chrystologii, Kraków 1999
Łukaszuk D., Ty jesteś Chrystus, Syn Boga żywego. Dogmat chrystologiczny w ujęciu integralnym, Kraków 2000
Schoenborn Ch., Bóg zesłał Syna swego. Chrystologia, Poznań 2002
Strzelczyk G., Traktat o Jezusie Chrystusie, Warszawa 2005
Courth F., Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997
Szczurek J., Trójjedyny, Kraków 2003
Szymik J., Traktat o Bogu Jedynym, Warszawa 2006
Warzeszak J., Bóg Jedyny w Trójcy Osób, Warszawa 2006
Literatura uzupełniająca:
Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Bóg, Trójca, jedność ludzi: monoteizm chrześcijański przeciwko przemocy, (Rzym 2013) Kraków 2014
Bartnik Cz., Chrystus jako sens historii, Wrocław 1987
Szymik J., W światłach Wcielenia, Katowice-Ząbki 2004
Danielou J., Trójca Święta i tajemnica egzystencji, Kraków 1994
Ratzinger J., Bóg Jezusa Chrystusa. Medytacje o Bogu Trójjedynym, Kraków 1995
Bezancon J.-N., Bóg nie jest samotny. Trójca Święta w życiu chrześcijan, Poznan 2009
Špidlik T., Zanurzeni w Trójcy. Krótkie studium o Trójcy Świętej, Kraków 2003
Świderkówna A., Bóg Trójjedyny w życiu człowieka, Tyniec 2004 (tekst także w sieci: http://mateusz.pl/duchowosc/wobi/as-bog_trojjedyny.htm)
S. Hahn, Na początku jest Miłość, Kraków 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: