Seminarium licencjackie z bioetyki WSR-NR-D-SEM-B
Student ma możliwość, poznając i realizując kolejne etapy zajęć seminaryjnych, praktycznego poznania metodologii pracy dyplomowej licencjackiej. Nadto ćwiczenia i analizy testów naukowych, poszukiwania najbardziej adekwatnych ujęć etycznych, doktrynalnych, pod kierunkiem promotora, dają podstawy, iż student napisze pracę, obroni ją, a tym samym zdobędzie tytuł licencjata.
Ostatecznie to wszystko powinno przyczynić się do tego, że student zdobędzie adekwatne do kierunku studiów kwalifikacje oraz kompetencje społeczne, potrzebne do pracy na rzecz społeczeństwa (w wymiarze troski o małżeństwo i rodzinę).
Etapy pracy (generalnie dzielące się na dwa semestry):
1. Organizacja pracy: ustalenie problematyki badawczej;
2. Ustalenie problematyki metodologicznej;
3. Kwestia wyboru tematu w szerszym kontekście zagadnień nauk o rodzinie.
4. Sprawa zdobywania grantów na rozwój swoich zainteresowań naukowych.
5. Kwestia dotarcia do literatury i jej gromadzenia; kwerenda.
6. Literatura: źródła a materiały pomocnicze;
7. Bibliografia i jej rodzaje;
8. Bibliografia z internetu;
9. Dokumentacja pracy; przypisy, prawo własności.
10. Analiza zebranej literatury; lektura tekstu.
11. Dokumentacja pracy: przypisy, prawo własności; opisy ilustracji graficznych;
12. Warsztat badań naukowych: skróty, cytacje, zasady edycji pracy itp.
13. Komponowanie i zatwierdzenie tematu pracy, planu pracy itp.
14. Lektura wypracowanych tekstów, błędy i ich korekta.
15. Redakcja i korekta pracy: rozdziały, punkty i podpunkty.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student potrafi definiować i systematyzować wiedzę (także w formie pisemnej) w zakresie projektowania i prowadzenia badań w naukach o rodzinie, a w szczególności jest kompetentny w formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności:
Potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych w służbie małżeństwu i rodzinie; potrafi analizować i wyznaczać zadania; kalkuluje i konstruuje elementy organizacyjne.
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; zachowuje krytycyzm w ocenie zjawisk społecznych w aspekcie troski o rodzinę; jest wrażliwy na potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego oraz rozwoju osobistego (intelektualnego i duchowego).
ECTS: 4.
1. punkt (udział w seminarium - 30 godz.).
2. punkty (przygotowanie do seminarium i lektura tekstów – 35 godz.).
1. punkt (prezentacja własnych badań: 25 godz.).
Kryteria oceniania
Podstawową metodą oceny pracy studenta jest lektura i korekta kolejnych etapów jego pracy licencjackiej (lub esejów).
Kryterium merytoryczne oceny stanowi to, czy student zachował elementy naukowości z danej dziedziny.
Ważny jest dialog ze studentem, a tym samym poznanie stosowanych przez niego naukowych argumentacji i wiedzy.
Występuje tu tzw. instruowanie i ocenianie ciągłe.
Ostatecznie student powinien przedstawić profesorowi do oceny efekty swojej pracy badawczej w formie pisemnej, co do których umówił się.
Adekwatnie do postępów, na koniec semestru student otrzymuje zaliczenie lub nie.
Literatura
1. Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995;
2. Seweryniak H., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997;
3. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Sareło Z., Ząbki 2004; 4. Andrzejczuk R., Prawa człowieka podstawą prawa narodów do samostanowienia, Lublin 2004;
5. Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae; Fides et ratio; itp.
6. Laun A., Współczesne zagadnienia teologii moralnej. Teologia moralna zagadnienia szczegółowe, Kraków 2002;
7. Franciszek, Encyklika Laudato si;
8. Franciszek, Adhortacja apostolska Amoris laetitia;
9. https://www.granty-na-badania.com/.;
10. W. Kędziołka, Historia i literatura o rodzinie, Kraków 2013;
11. J. Spętana, Wychowanie a sens życia. Człowiek wobec dylematów egzystencjalnych, Kraków 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: