Promocja zdrowia i profilaktyka jego zaburzeń w rodzinie i społeczeństwie WSR-NR-D-PZP
Celem jest nabycie podstawowej wiedzy o uwarunkowaniach przyczynowych, następstwach, możliwościach zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń somatycznych i psychicznych. Poznanie naukowych podstaw i praktycznych zasad promocji zdrowia i profilaktyki w rodzinie, wiedzy o zachowaniach pro i anty zdrowotnych. Zrozumienie powiązań pomiędzy polityką zdrowotną państwa, zachowaniami poszczególnych jednostek, a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Nabycie umiejętności praktycznych poradnictwa ukierunkowanego na promocję zdrowia i profilaktykę schorzeń somatycznych i psychicznych w rodzinie, szkole i miejscu pracy.
Treści programowe:
1.Zdrowie definicje, koncepcje,
2.Zdrowotność społeczeństw - metody badania
3.Rodzina a zdrowie systemowe ujęcie zagadnień zdrowia.
4.Czynniki ryzyka i czynniki pro zdrowotne.
5.Czynniki ryzyka i czynniki pro zdrowotne.
6.Zachowania ryzykowne anty zdrowotne.
7.Zachowania ryzykowne anty zdrowotne.
8.Profilaktyka chorób cywilizacyjnych.
9.choroby związane ze stresem i psychosomatyczne i ich profilaktyka.
10.Choroby infekcyjne i ich profilaktyka zasady higieny, szczepienia.
11.choroby w obszarach nędzy i ich profilaktyka niedożywienie, złe warunki.
12.Choroby przenoszone droga płciową. profilaktyka.
13.Szkoła i miejsce pracy a zdrowie.
14.Medycyna społeczna a zdrowie publiczne.
15.Polityka zdrowotna w Polsce i Europie standardy opieki w zdrowiu i chorobie, aspekty prawne.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1- student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia
EK 2- student dysponuje uporządkowaną znajomością podstawowych zagadnień z promocji zdrowia
Umiejętności:
EK 3- student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji zdrowia
EK 4- student potrafi dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji zdrowia
EK 5- student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać
Kompetencje:
EK 6- student potrafi zaplanować i realizować pracę własną celem realizacji psychologicznego zadania badawczego z obszaru promocji zdrowia
EK 7- student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedz, bierze aktywny udział w proponowanych ćwiczeniach
Opis ECTS
Godziny kontaktowe wykładu - 30 godzin
Przygotowanie się do zajęć, zaznajomić z lekturami - 25 godzin
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 godzin
Przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać tekstu z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach.
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Literatura
T. B. Kulik, Maciej Latalski: Zdrowie Publiczne Podręcznik dla studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu akademii medycznych. Wyd. Czelej Lublin 2002. B. T. Adamczyk Wybrane elementy socjologii Zdrowia i choroby. Wyd. UJ Kraków 2000. A. Majchrowska red. Wybrane elementy socjologii. Podręcznik dla Studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauki o zdrowiu Akademii Medycznych wyd. Czelej Lublin 2003. A. Antonovsky, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować Wyd. Fundacja IPN Warszawa 1995. Z. Chlewiński dojrzałość; osobowość, sumienie religijność, wyd. w Drodze Poznań 1991. F. Adamski Rodzina wymiar społeczno kulturowy Wyd. UJ Kraków 2002. B. de - Barbaro Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny Wyd. UJ Kraków 1997. B. de - Barbaro Pacjent w swojej rodzinie - przewodnik lekarza praktyka wyd. Sprinter PWN Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: