Adopcja i system pieczy zastępczej WSR-NR-D-PR-AD3
Zakres tematów:
1. Piecza zastępcza - wprowadzenie, pojęcie
2. Źródła prawa krajowego i międzynarodowego
3. Rodzinne formy pieczy zastępczej
4. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej
5. Rodzina pomocowa
6. Ośrodki adopcyjno – opiekuńcze
7. Przysposobienie - przesłanki
8. Przysposobienie pełne
9. Przysposobienie niepełne
10. Przysposobienie całkowite
11. Adopcja zagraniczna
12. Rozwiązanie adopcji
13. Procedura adopcji krajowej
14. Procedura adopcji zagranicznej
15. Zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek-1 - zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła
Ek- 2 - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wychowania, różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących
Umiejętności:
Ek - 3 - potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych,
opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Ek - 4 - posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej,
rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)
Ek - 6 - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i ma pozytywne nastawienie do ustawicznego
nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu
pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
ECTS:
Liczba ECTS: 2
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.
lektura literatury przedmiotu: 15 godz.
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst)
Wiedza:
(Ek-1- Ek-2) – nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie w szczególności z zakresu instytucji przysposobienia i pieczy zastępczej i nie rozumie jej źródła, nie zna pogłębionych teorii dotyczących wychowania, nie ma rozszerzonej wiedzy na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących
Umiejętności:
(Ek - 3 – Ek – 4) – nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, nie posiada pogłębionych umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej.
Kompetencje społecznej:
(Ek - 5 – Ek – 6) – nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 3 (dst)
Wiedza:
(Ek-1- Ek-2) – nie zna w pełnym zakresie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie w szczególności z zakresu instytucji przysposobienia i pieczy zastępczej i nie w pełnym stopniu rozumie jej źródła, nie zna w pełnym zakresie rozszerzonych teorii dotyczących wychowania, nie posiada pełnej, rozszerzonej wiedzy na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących
Umiejętności:
(Ek - 3 – Ek – 4) – nie w pełnym zakresie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, nie w pełnym zakresie posiada pogłębionych umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej.
Kompetencje społecznej:
(Ek - 5 – Ek – 6) – nie ma pełnej, pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), nie w pełni docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej, nie posiada w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 4 (db)
Wiedza:
(Ek-1- Ek-2) – zna rozszerzoną terminologię dotyczącą przysposobienia i pieczy zastępczej i rozumie jej źródła, zna rozszerzone teorie dotyczące wychowania, posiada rozszerzoną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących
Umiejętności:
(Ek - 3 – Ek – 4) - potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, posiada pogłębioną umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej.
Kompetencje społecznej:
(Ek - 5 – Ek – 6) – ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, posiada pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 5 (bdb)
Wiedza:
(Ek-1- Ek-2) – zna w pełni rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie, w szczególności z zakresu instytucji przysposobienia i pieczy zastępczej i w pełni rozumie jej źródła, zna w stopniu bardzo dobrym rozszerzone teorie dotyczące wychowania, posiada precyzyjną, rozszerzoną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących
Umiejętności:
(Ek - 3 – Ek – 4) – bardzo dobrze potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, posiada wykształcone w stopniu bardzo dobrym pogłębione umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej.
Kompetencje społecznej:
(Ek - 5 – Ek – 6) – ma pełną i pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), docenia w pełni znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych, posiada w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Literatura
A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.
J.J. Błeszyński, Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Kraków 2003.
M. Joachimowska, Rodzicielstwo zastępcze : idea, problemy, analizy, kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.
A. Gutowska, Rodzicielstwo adopcyjne : wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: