Profilaktyka zdrowia - projekt badawczy WSR-NR-D-PFZ
Treści programowe:
Prezentacja problematyki badawczej.
Konstrukcja założeń projektu badawczego.
Cele i sposoby realizacji projektu badawczego.
Planowanie badań.
Opracowanie projektu badawczego. Poprawność metodologiczna.
Przydział tematów i zadań badawczych.
Realizacja projektu badawczego.
Tutoring, kontrola przebiegu badań.
Monitoring, kontrola realizacji projektu badawczego.
Prezentacja wyników badań.
Upowszechnianie wyników projektu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_1 - Ma elementarną wiedzę o sposobie projektowania działań, w szczególności diagnozy i formułowaniu problemów badawczych metodach, technikach i narzędziach badawczych
EK_2 - Ma elementarną wiedzę o budowie i funkcjach organizmu człowieka oraz wiedzę na temat zasad ochrony i promocji zdrowia
EK_3 - Ma elementarną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_4 - Potrafi analizować i interpretować różne zjawiska społeczne oraz proponować działania profilaktyczne i pomocowe;
EK_5 - Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT)
EK_6 - Umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w służbie małżeństwu i rodzinie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK_7 - Docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
EK_8 - Docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie;
EK_9 - Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - w zakresie pracy metodą projektową na rzecz tworzenia optymalnych rozwiązań dla problemów rodzin.
ECTS
udział w zajęciach - 30 godzin
lektura literatury przedmiotu - 15 godzin
przygotowanie i realizacja zadań badawczych - 55 godzin
LICZBA ECTS 3
Kryteria oceniania
WIEDZA
Student ma elementarną wiedzę o sposobie konstruowania projektów badawczych, w szczególności diagnozy problemów badawczych i metodach ich rozwiązywania; ma elementarną wiedzę o zasadach ochrony i promocji zdrowia
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi analizować i interpretować różne zjawiska społeczne; posiada umiejętność wspierania rodziny w sytuacjach trudnych metodami projektowymi; umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w służbie małżeństwu i rodzinie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą małżeństwu i rodzinie i potrafi w niej współdziałać w zakresie pracy badawczej; docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - w zakresie pracy metodą projektów badawczych na rzecz tworzenia optymalnych rozwiązań dla problemów rodzin.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:
1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność;
2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie tekstów oraz zapoznanie się z materiałami; zaprojektowanie, opracowanie, realizacja oraz zaprezentowanie zadania badawczego; przygotowanie raportu z badań;
3. Aktywny udział w zajęciach.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu.
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, samodzielna praca badawcza.
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – warsztaty.
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów.
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja.
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
1. Blanco M.A., Lee. M.Y., Twelve tips for writing educational research grant proposals, [w:] Medical Teacher, 2012; 34: 450–453.
2. Frankfort-Nachmias Ch., .Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 1996 (Problemy etyczne w badaniach społecznych, s.88-112).
3. Oruc Y., Handbook of Scientific Proposal Writing, London & New York, 2012.
4. Friedland A.J., Folt C.L., Writing Successful Science Proposals, New Haven & London, 2009.
5. Hamper R.J., Baugh L.S., Handbook for Writing Proposals, New York, 2011.
6. Lisek-Michalska J., Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wyd. UŁ, Łódź 2013.
7. Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom II , Numer 1 – Listopad 2006, s.68-87.
8. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa, 2005.
9. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: