Opieka paliatywno-hospicyjna WSR-NR-D-OPH
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do: edukacji chorych u schyłku życia (w opiece paliatywnej) i ich rodzin. Organizacja czasu wolnego wspomnianym grupom. Wsparcie chorych i ich bliskich w okresie choroby i żałoby. Kształtowanie postaw osób zdrowych wobec chorych u kresu życia i ich rodzin.
Treści programowe:
1.Podstawowych pojęć związanych z opieką paliatywno-hospicyjną w rodzinie i instytucjach.
2.Płaszczyzn (medycznej, psychicznej, społecznej, duchowej, prawnej, ekonomicznej) i obszarów działania w opiece paliatywnej.
3.Historii, stanu obecnego i zmian w opiece paliatywnej i hospicyjnej.
4.Potrzeb, oczekiwań i możliwości pacjentów związanych z: edukacją, organizacją czasu wolnego i wsparciem.
5.Miejsca opieki paliatywnej w strukturze nauk o rodzinie.
6.Czynności związanych z samoopieką (podstawowymi czynnościami higieniczno-pielęgnacyjnymi w odniesieniu do dziecka osoby dorosłej i starszej).
7.Diagnozowania i zaspokajania edukacyjnych i wolnoczasowych potrzeb, oczekiwań i możliwości chorych oraz ich rodzin, pomocy chorym w korzystaniu z mediów.
8.Komunikowania się z pacjentem i jego bliskimi ("sztuka rozmowy", "sztuka słuchania", komunikacja pozawerbalna) oraz przekazywania niepomyślnych informacji.
9.Postępowania w przypadku agonii, śmierci i osierocenia.
10.Towarzyszenia choremu i jego bliskim oraz wspierania ruchu hospicyjnego.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - zna typowe struktury i instytucje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które składają się na opiekę paliatywną i hospicyjną,
EK_2 - wie jak w perspektywie historycznej ukształtował się współczesny ruch hospicyjny,
EK_3 - zna i rozumie koncepcję wielosektorowości pomocy społecznej.
Umiejętności:
EK_4 - umie wskazać założenia ruchu hospicyjnego i opieki paliatywnej oraz ocenić ich efektywność,
EK_5 - potrafi opracowywać strategie działań w zakresie opieki paliatywnej i hospicyjnej,
EK_6 - dostrzega i analizuje dylematy etyczne w opiece paliatywnej i hospicyjnej.
Kompetencje:
EK_7 - dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności,
EK_8 - kooperuje oraz efektywnie współpracuje z innymi specjalistami celem skutecznego udzielania pomocy,
EK_9 - prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego.
Opis ECTS:
udział w zajęciach i ćwiczeniach - 30 godzin
przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 60 godzin
Liczba ECTS 3
Kryteria oceniania
Wiedza:
student zna typowe struktury i instytucje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które składają się na opiekę paliatywną i hospicyjną,
wie jak w perspektywie historycznej ukształtował się współczesny ruch hospicyjny, zna i rozumie koncepcję wielosektorowości pomocy społecznej.
Umiejętności:
umie wskazać założenia ruchu hospicyjnego i opieki paliatywnej oraz ocenić ich efektywność, potrafi opracowywać strategie działań w zakresie opieki paliatywnej i hospicyjnej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne w opiece paliatywnej i hospicyjnej.
Kompetencje:
dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, kooperuje oraz efektywnie współpracuje z innymi specjalistami celem skutecznego udzielania pomocy, prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego.
Metody realizacji i weryfikacji:
METODY:
Efekty wiedzy :
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja multimedialna; indywidualna lektura literatury przedmiotu
Efekty umiejętności :
metoda dydaktyczna – wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; metody problemowe i sytuacyjne
Efekty kompetencji :
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu; wykład konwersatoryjny, metody problemowe i sytuacyjne
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. ocena z kolokwium pisemnego.
Literatura
Gajda Z. (red.) Ból i cierpienie, Wyd. AAM, Kraków 2006. Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Media Rodzina, Poznań 1998. Grajcarek A. (red.) Sztuka rozmowy z chorym, Ad Vocem, Kraków 2000. Łuczak J., Kotlińska-Lemieszek A., Bączyk E.; Cierpienia chorych u kresu życia. Opieka paliatywna/hospicyjna. Rozwój opieki paliatywnej/hospicyjnej w Polsce. Nowa Medycyna Ból i Opieka Paliatywna I (8/1999).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: