Metodyka katechezy przedmałżeńskiej WSR-NR-D-MKP
Treści programowe:
1. Zagadnienia wstępne. Małżeństwo darem
i zobowiązaniem. Przegląd nauczania Kościoła odnośnie formacji osobistej i formacji wiary.
2. Cele katechezy przedmałżeńskiej.
3. Wybrane metody nauczania.
4. Podstawowe techniki dramowe.
5. Charakterystyka dojrzałej osobowości.
6. Ćwiczenia sprzyjające formacji dojrzałej osobowości.
7. Dojrzałość osobowa a dojrzałość chrześcijańska.
8. Odpowiedzialny wybór męża/żony.
9. Metody służące formacji małżeńskiej.
10. Czynniki wspierające rozwój małżeństwa i rodziny.
11. Aktualizacja miłości i więzi małżonków.
12. Komunikacja w rodzinie.
13. Wzajemne relacje członków rodziny.
14. Kształtowanie chrześcijańskiego małżeństwa i rodziny.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu zajęć student potrafi:
- określić cechy dojrzałej osobowości,
- stosować zróżnicowane metody i techniki realizacji katechezy przedmałżeńskiej,
- ocenić modele katechezy przedmałżeńskiej.
wiedza: EK_1 student definiuje, czym jest małżeństwo, narzeczeństwo, katecheza małżeństwa i narzeczeństwa; EK_2 student charakteryzuje cele i zadania tej katechezy; EK_3 student identyfikuje różne problemy związane z formacją narzeczonych i małżeństw; EK_4 student wskazuje na różne formy katechezy z tymi odbiorcami.
umiejętności: EK_5 student sporządza konspekty katechez z narzeczonymi i małżeństwami; EK_6 planuje formację dla różnych przypadków; EK_7 projektuje katechezy dla osób znajdujących się w specyficznych okolicznościach życia; EK_8 inicjuje rozwój osób uczestniczących w katechezie.
kompetencje: EK_9 student krytycznie ocenia materiały do formacji katechez z narzeczonymi i małżeństwami; EK_10 pracuje w zespole nad znalezieniem najbardziej adekwatnych do sytuacji uczestników formacji dróg rozwoju; EK_11 wykazuje odpowiedzialność za dostarczenie katechizowanym odpowiedniej literatury i pomocy w trudnych sytuacjach; EK_12 ma świadomość potrzeby stałej formacji (przez całe życie) i do niej przygotowuje.
ECTS
aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
udział w wykładzie - 30
zapoznanie z lekturami obowiązkowymi - 25
przygotowanie eseju - 25
przygotowanie do kolokwium - 20
LICZBA ECTS 4
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (ndst) wiedza, umiejętności i kompetencje studenta nie pozwalają mu uczestniczyć w dyskusji o katechezie.
na ocenę 3 (dst) wiedza, umiejętności i kompetencje studenta pozwalają mu na udział w dyskusji o katechezie, nadto student samodzielnie przygotowuje i prowadzi taką dyskusję.
na ocenę 4 (db) wiedza studenta pozwala posługiwać się specjalistycznym słownictwem, umiejętności pozwalają dostrzegać specyfikę problemów katechizowanych, a kompetencje umożliwiają krytyczną ocenę materiałów i samodzielne tworzenie zajęć.
na ocenę 5 (bdb) wiedza, umiejętności i kompetencje studenta pozwalają nie tylko rzeczowo dyskutować o katechezie narzeczonych i małżeństw, ale dostrzegać aktualne problemy związane z życiem odbiorców i samą katechezą, wynajdować nowe formy skutecznego dotarcia do odbiorców i przeciwdziałać różnym problemom.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie, Warszawa 1985.
Chlewiński Z., Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań 1991.
Fischaleck F., Uczciwa kłótnia małżeńska, Warszawa 1990.
Osewska E., Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katechezy, cz. II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 158-299.
Przygotowanie do małżeństwa, red. W. Szewczyk, Tarnów 2002.
Rodzina. Bezcenny dar i zadanie, red. J. Stala, E. Osewska, Radom 2006.
Ryś M., Ku dojrzałej osobowości w małżeństwie, Warszawa 1997.
Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999.
Struzik Z., Przewodnik dla narzeczonych i małżeństw, płyta CD, Warszawa 2013.
W kręgu rodziny, red. E. Osewska, J. Stala, Poznań 2003.
Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002.
Zellma A., Profesjonalny rozwój nauczania religii, Olsztyn 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: