Metody badań społecznych WSR-NR-D-MBS
Treści programowe:
1. Specyfika metodologii badań społecznych w kontekście nauk o rodzinie.
2. Przygotowanie planu badań.
3. Konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych.
4. Konstruowanie narzędzia badawczego - zasady podstawowe, najczęstsze błędy.
5. Badania wielozmiennowe.
6-7. Dobór próby.
8. Wiarygodność badań społecznych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza:
EK_1 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych i etapy planowania badania w naukach społecznych
EK_2 Student potrafi scharakteryzować proces konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć w badaniach społecznych
EK_3 Student analizuje podstawowe zasady konstrukcji kwestionariusza i fundamentalne błędy jego konstrukcji
EK_4 Student zna probabilistyczne i nieporobabilistyczne sposoby doboru próby oraz problemy i błędy doboru próby
Efekty kształcenia – umiejętności:
EK_5 Student potrafi zaplanować badanie, przeprowadzić proces konceptualizacji i operacjonalizacji wybranego pojęcia
EK_6 Student buduje zróżnicowany kwestionariusz badawczy
EK_7 Student wskazuje podstawowe błędy w analizowanych badaniach
EK_8 Student projektuje dobór próby adekwatny do planowanego badania
Efekty kształcenia – kompetencje:
EK_9 Student jest wrażliwy na problem wieloprzyczynowości w badaniach społecznych
EK_10 Student prezentuje podejście krytyczne w stosunku do badań społecznych i ich wiarygodności
EK_11 Student stosuje podejście interdyscyplinarne do analizy wybranych problemów społecznych
Punkty ECTS 2
15 godz. – udział w zajęciach
15 godz. – lektura własna (przygotowanie do wejściówek na zajęcia)
25 godz. – przygotowanie pracy zaliczeniowej
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: ocena pracy semestralnej, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach
Efekty umiejętności
metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody problemowe, praca z tekstem
weryfikacja - ocena pracy semestralnej oraz przygotowanie do kolejnych ćwiczeń
Efekty kompetencji
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu, przygotowanie i ocena pracy semestralnej, wykład konwersatoryjny, metody problemowe
weryfikacja – ocena pracy semestralnej, aktywny udział w ćwiczeniach
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. prezentacja pracy semestralnej.
3. zaliczenie pisemne treści programowych.
Zaliczenie przedmiotu bez oceny.
Kryteria zaliczenia ustnego treści programowych:
Poprawne odpowiedzi na min. 55% pytań odnoszących się do efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności.
Wiedza
– student potrafi scharakteryzować znaczenia podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych, posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów badań i etapów postępowania badawczego.
Umiejętności
– student posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych.
Literatura
1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2007.
2. Hempel C. G., Filozofia nauk przyrodniczych, r. 2-4, Warszawa 2001.
3. Huntington S., Trzecia fala demokratyzacji, PWN, Warszawa 1995, s. 15-23.
4. Logika analizy socjologicznej, Sułek A. [red.], Warszawa 1979.
5. Nachmias C. i D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
6. Nowak S., Metodologia nauk społecznych, PWN, Warszawa 2006.
7. Oppenheim A. N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004.
8. Popper K. R., W poszukiwaniu lepszego świata, Książka i wiedza, Warszawa 1997.
9. Psychologia i poznanie, Majerska M. i Tyszka T. [red.], Warszawa 1992, s. 136-143.
10. Sułek A., Sondaż polski, Warszawa 2001, s. 143-173.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: