Teologia znaków czasu WSR-NR-D-KAI2
Nieustanny dialog pomiędzy Bogiem i człowiekiem jest uwarunkowany wiarą. Należy odczytywać znaki czasu jako "prawdziwe znaki obecności lub wskazań Bożych" (KDK 4) przy pomocy Urzędu Nauczycielskiego Kościoła. Kościół odpowiada na wezwanie znaków współczesności poprzez własną przemianę i konkretne odpowiedzi udzielane współczesnemu człowiekowi.
Celem wykładu jest prezentacja faktów i zagadnień historycznych, zmieniających się sytuacji społecznych, tendencji rozwojowych oraz osiągnięć ludzkiej myśli, które stanowią wezwanie do działań społeczno-etycznych odwołujących się do nowych poszukiwań w duchu Ewangelii. Kościół zaś, kierując się wyczuciem wiary, dostrzega w nich wyraz obecności i zamysłów zbawczych Boga (KDK 11).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA: EK_1 definiuje i opisuje zakres materii przedmiotu, EK_2 zna podstawowe dokumenty na temat teologii znaku, tak Kościelne jak i państwowe, EK_3 potrafi tłumaczyć podstawowe zjawiska związane z interpretacją znaków dokonywanych przez Magisterium Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI: EK_4 umie analizować rzeczywiste sytuacje, które można analizować jako znaki obecności i interwencyjnego działania Bożego, EK_5 umie wykazać równice pomiędzy znakami fizycznymi (znaki drogowe), a znakami czasu, EK_6 potrafi poszerzać znajomość literatury przedmiotu, EK_7 umie oceniać zachowania społeczności ludzkiej wobec znaków o charakterze socjologicznym.
KOMPETENCJE: EK_8 jest zorientowany w podstawowych informacjo o znakach czasu i potrafi je oceniać, EK_9 potrafi dyskutować na temat socjologii rodziny, społeczności narodowych i międzynarodowych, EK_10 wykazuje odpowiedzialność za procesy społeczne, i religijne w swoim środowisku, EK_11 chętnie pomaga w działaniach wychowawczych i organizacyjnych, EK_12 chętnie przebywa i poświęca czas na bycie w środowiskach społecznych, EK_13 jest zapoznany z najnowszą literaturą odnosząca się do znaków czasu (kairologii).
ECTS:
Udział w wykładach, ćwiczeniach - 15 godzin
Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 45 godzin
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
WIEDZA: student definiuje i opisuje zakres materii przedmiotu, zna podstawowe dokumenty na temat teologii znaku, tak Kościelne jak i państwowe, potrafi tłumaczyć podstawowe zjawiska związane z interpretacją znaków dokonywanych przez Magisterium Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI: umie analizować rzeczywiste sytuacje, które można analizować jako znaki obecności i interwencyjnego działania Bożego,umie wykazać równice pomiędzy znakami fizycznymi (znaki drogowe), a znakami czasu, potrafi poszerzać znajomość literatury przedmiotu, umie oceniać zachowania społeczności ludzkiej wobec znaków o charakterze socjologicznym.
KOMPETENCJE: jest zorientowany w podstawowych informacjo o znakach czasu i potrafi je oceniać, potrafi dyskutować na temat socjologii rodziny, społeczności narodowych i międzynarodowych, wykazuje odpowiedzialność za procesy społeczne, i religijne w swoim środowisku, chętnie pomaga w działaniach wychowawczych i organizacyjnych, chętnie przebywa i poświęca czas na bycie w środowiskach społecznych, jest zapoznany z najnowszą literaturą odnosząca się do znaków czasu (kairologii).
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
- literatura obowiązkowa:
Episkopat Polski, Deklaracja o wartościach chrześcijańskich w życiu społeczeństwa i narodu.
Jan Paweł II, Tertio millenio adveniente.
Moysa S., Znaki czasu a rozeznanie duchowe, CT 1977, R. 47, fasc. 4, s. 23-44.
Sobór Watykański II, Konstytucja Dogmatyczna o Kościele w Świecie Współczesnym Gaudium et spes.
Szafrański A., Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, KUL, Lublin 1990.
Szafrański A., Kościół w Polsce na przełomie 2000 roku, Warszawa 1987.
Znaki czasu, AK 1970, R. 62, T 74, z. 366.
Znaki czasu, „Chrześcijanin w świecie” (1969), R. 1, nr 1.
- literatura uzupełniająca:
Episkopat Polski, Ojciec święty Jan Paweł II – bezcenny i zobowiązujący dar Boga- List pasterski biskupów polskich na Uroczystość Zesłania Ducha Świętego 2005 r., „Wiadomości Archidiecezjalne Warszawskie” (2005) R. XCV, nr 5, s. 657-661.
Jan XXIII, Encyklika Pacem in terris (11.04.1963).
Paweł VI, Encyklika Populorum progressio (26.03.1967).
Chenu M. D., Lud Boży w świecie, Kraków 1968.
Houtart F., Socjologiczne aspekty „znaków czasu”, „Chrześcijanin w Świecie”, R.1, nr 1 (1969), s. 16-44.
Mazur J., Znaki czasu, w: Encyklopedia nauczania społecznego Jana Pawła II, Radom 2003, s. 607-610.
Ratzinger J., Czas przemian w Europie. Miejsce Kościoła i świata, Kraków 2005.
Struzik, Z. Metodyka pisania pracy naukowej, płyta DVD, wyd. IPJPII, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: