Fizjologia płodności WSR-NR-D-FP1
Zakres tematów:
1. Charakterystyka płodności kobiety i mężczyzny
2. Anatomiczne i endokrynologiczne uwarunkowania płodności kobiety i mężczyzny
3. Podstawy diagnostyki cyklu miesiączkowego
4. Główne i dodatkowe objawy płodności
4. Zakłócenia samoobserwacji oraz zaburzenia cykli miesiączkowych
5. Zapłodnienie, implantacja i wczesny rozwój zarodka
6. Nienaturalne sposoby ingerencji w prokreację człowieka
a) antykoncepcja (rodzaje, sposób działania, skutki)
b) aborcja
c) prokreacja sztucznie wspomagana
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student zna podstawy anatomiczne i fizjologiczne ludzkiej płodności
EK 2 – student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia prokreacyjnego i jego uwarunkowań oraz zna podstawowe zasady jego promocji i ochrony
EK 3 – student ma podstawową wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne główne procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny
EK 5 – student potrafi analizować i przedstawiaćpodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia.
EK 6 – student posiada umiejętność stosowania norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego
Kompetencje społeczne:
EK 7 – student jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia ludzkiego.
EK 8 – student jest przekonany o konieczności podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją
EK 9 – student jest świadomy odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia prokreacyjnego i ludzkiego sposobu przekazywania życia.
ECTS:
udział w wykładach: 15 godz.
przygotowanie do testu: 10 godz.
lektura literatury przedmiotu: 5 godz.
Suma godzin: 30 [60/30(25) godz. = 1 ECTS]
Liczba ECTS: 1
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposobów diagnozowania płodności oraz nie ma podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada dobrą znajomośćpodstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada bardzo dobrą znajomośćuwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi student nazwać i scharakteryzować podstawowych struktur anatomicznych i procesów fizjologicznychwarunkujących płodność kobiety i mężczyzny. Nie potrafi analizować i przedstawiaćpodstawowych czynników służących zdrowiu prokreacyjnemu nie zna podstawowych sposobów promocji i ochrony tego zdrowia oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologicznewarunkujące płodność kobiety i mężczyzny. W ograniczonym stopniupotrafi analizować i przedstawiaćpodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz w ograniczonym stopniu zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i charakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologicznewarunkujące płodność kobiety i mężczyzny. Poprawnie analizuje i przedstawiapodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykazuje się podstawową znajomością i zrozumieniem anatomii oraz funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny oraz znajomością podstawowych czynników sprzyjających zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia
Kompetencje społeczne (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, nie widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w ograniczonym stopniu widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją;
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w pełni widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.
Do zaliczenia zajęć wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje poszerzeniem testu o dwa pytania
2. zaliczenie testu.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: test, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
1.Płodność i planowanie rodziny, red. Z. Szymański, Szczecin 2004
2.P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 1998
3.R. Colombo, Embrion to już człowiek, Warszawa 2001
4.R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994
5.L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007
6.Aborcja. Przyczyny następstwa terapia, red. B. Chazan, W. Simon, Warszawa 2009
7. A. Katolo, Contra in vitro, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: