Wychowanie do wartości według Jana Pawła II WSR-NR-D-ED1
1.Definicje aksjologii - przegląd filozoficzny.
2.Definicja wychowania – konieczność tworzenia programów wychowawczych
3.Poszukiwanie podstaw godności i wolności człowieka.
4.Personalistyczne ujęcie osoby w nauce Jana Pawła II i wynikające stąd konsekwencje wychowawcze.
5.Wychowanie w kontekście spojrzenia na człowieka, jako istoty społecznej i sprawcy działań.
6.Kwalifikacja wartości według Jana Pawła II.
7.Pięć podstawowych wartości w nauczaniu Jana Pawła II: prawda, wolność, sprawiedliwość, miłość, piękno.
8.Wartości materialne.
9.Etyka wartości. Doświadczenie. Naśladowanie. Wzór.
10.Cele wychowania według Jana Pawła II (ogólne, szczegółowe, wychowawcze).
11.Normy moralne i zasady postępowania w aksjologii Jana Pawła II.
12.Konieczność wychowywania w kontekście osiągnięć i efektów.
13.Relacje wychowawcze: ja-społeczność, ja-ty, ja-ja.
14.Odpowiedzialność za wychowanie i wpływ środowiska wychowującego: rodzice, szkoła, grupy młodzieżowe, koła zainteresowań, środowiska parafialne, środowiska sportowe, środowiska subkulturowe.
15.Edukacja aksjologiczna ogniwem jednoczącym Europę.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA: EK_1 definiuje i opisuje zakres materii przedmiotu, EK_2 zna podstawowe źródła na temat wartości, EK_3 potrafi tłumaczyć podstawowe zjawiska dotyczące podstawowych wartości interpretowanych przez Magisterium Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI: EK_4 potrafi analizować rzeczywiste sytuacje, które można traktować jako wartości, EK_5 rozumie różnice pomiędzy wartościami, a sprawnościami i cnotami teologicznymi, EK_6 potrafi poszerzać znajomość literatury przedmiotu, EK_7 ocenia zachowania społeczności ludzkiej wobec wartości.
KOMPETENCJE: EK_8 potrafi bronić podstawowych informacji o wartościach, EK_9 potrafi dyskutować na temat wartości rodziny, na temat wartości występujących w społecznościach narodowych i międzynarodowych, EK_10 okazuje odpowiedzialność za procesy społeczne, i religijne w swoim środowisku, EK_11 chętnie pomaga w działaniach wychowawczych i organizacyjnych w celu utrwalania wartości, EK_12 chętnie przebywa i poświęca czas na bycie w środowiskach społecznych, EK_13 jest zapoznany z najnowszą literaturą odnosząca się do wychowania, którego podstawą są wartości.
ECTS:
Udział w wykładach, ćwiczeniach - 30 godzin - 1 ECTS
Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 25 godzin - 1 ECTS
Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 30 godzin - 1 ECTS
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Ocena formująca:
Efekt kształcenia nr 1: nie zna podstawowych pojęć z pedagogiki, filozofii, historii
Efekt kształcenia nr 2: potrafi odnaleźć odpowiednią litterature przedmiotu
Efekt kształcenia nr 3: potrafi porównywać poszczególne, zjawiska społeczne i historyczne, potrafi wyrózniać i interpretować hierarchię wartości
Efekt kształecenia nr 4: zna podstawowe dokumenty, potrafi je analizować, zna literaturę podstawową
Efekt kształcenia nr 5: potrafi prezentować, dyskutować na temat materii przedmiotu, zna literaturę podstawową i uzupełniającą
Ocena podsumuwująca: kolokwium z opanowania matyriału nauczania oraz pracy własnej w formie krótkiej pracy pisemnej
Warunki zaliczenia przedmiotu: znajomość zadanej lektury, materiał z wykładów uzupełniony o podaną literaturę
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
- lektury obowiązkowe:
Struzik Z. ks., Program wychowawczy oparty na wartościach według nauczania Jana Pawła II, Warszawa 2009.
Siemianowski A. ks., Szkice z etyki wartości. Academica, Gniezno 2006.
Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 2000.
Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.
Chałas K., Wprowadzenie uczniów w świat wartości, w: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 9 (1995), s. 19-21.
- lektury uzupełniające
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do „Początku”. Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do „Serca”. Sakrament. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 2001.
Kłys J., Rodzina dziedzictwem ludzkości. Zarys etologii, Szczecin 1995.
Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. Kazimierz Lubowicki OMI, T. I, II., Kraków 1999.
Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, abp. Warszawa-Łomianki 1999.
Wolski K., ks., Nazaret źródło świętości, Łomianki 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: