Interwencja kryzysowa WS-SOZ-PS-IK
Student/Studentka w toku zajęć z przedmiotu Interwencja kryzysowa poznaje metody diagnozowania sytuacji kryzysowych, rodzaje kryzysów, sposoby rozpoznawania osób w kryzysie, zdobywa wiedzę na temat konstruowania strategi pomocowych.
Analizuje sytuacje kryzysowe, decyduje o podjęciu interwencji, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, analizuje przyczyny sytuacji kryzysowych, przewiduje ich skutki w przyszłości, konstruuje strategie na przyszłość.
Poznaje i stosuje metody pracy socjalnej w procesach pomocy, opieki i interwencji.Dostrzega znaczenie i konieczność pełnienia różnych ról w procesie pomagania w interwencji kryzysowej. Zachowuje ostrożność podejmowaniu interwencji.
Potrafi doskonalić swój warsztat pracy zawodowej - troszczy się o osoby w kryzysie, rozumie istotę pomagania i znaczenie zachowania dystansu emocjonalnego w interwencji kryzysowej. Pracuje w zespole i docenia rolę współpracy w procesie interwencji kryzysowej, jest zorientowany na pomaganie, kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
E 1 - Student/Studentka zna metody diagnozowania sytuacji kryzysowych, rodzaje kryzysów, sposoby rozpoznawania osób w kryzysie,posiada rozległą wiedzę na temat konstruowania strategi pomocowych.
E 2 - Sprawnie analizuje sytuacje kryzysowe, podejmuje decyduje o podjęciu interwencji, proponuje adekwatne do potrzeb rozwiązania sytuacji kryzysowych, analizuje przyczyny sytuacji kryzysowych, szczegółowo przewiduje ich skutki w przyszłości, konstruuje strategie na przyszłość.
E 3 -Zna i biegle stosuje metody pracy socjalnej w procesach pomocy, opieki i interwencji.
E 4 - Dostrzega znaczenie i konieczność pełnienia różnych ról w procesie pomagania w interwencji kryzysowej.
E 5 - Potrafi doskonalić swój warsztat pracy zawodowej - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji, troszczy się o osoby w kryzysie, rozumie istotę pomagania i znaczenie zachowania dystansu emocjonalnego w interwencji kryzysowej. Pracuje w zespole i docenia rolę współpracy w procesie interwencji kryzysowej, jest zorientowany na pomaganie, kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań.
Opis ECTS
Udział w zajęciach 16 godzin
Kryteria oceniania
Konwersatorium prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczeń - prowadzonych metodą sytuacji problemowej - zespołowe analizowanie i rozwiązywanie sytuacji kryzysowych pod kierunkiem prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie składać się będzie z dwóch części: teoretycznej - odpowiedź na 3 pytania dotyczące interwencji kryzysowej - zakres tematyczny omawiany na zajęciach; praktycznej przeprowadzonej z zastosowaniem Metody Stolików Eksperckich. Jego przedmiotem będzie opracowanie Studium przypadku z obszaru Interwencji kryzysowej ( przypadek opisany przez prowadzącego), przy czym jedną część zadania student opracowuje samodzielnie, natomiast drugą część na zasadzie pracy w grupie.
Celem pracy będzie opracowanie diagnozy sytuacji i planu działań do pracy socjalnej w konkretnej sytuacji interwencji kryzysowej.
Do zajęć i do zaliczenia student ma przygotować się zapoznając się ze wskazaną literaturą przedmiotu oraz materiałami i informacjami przekazanymi w trakcie zajęć.
Ocena jest średnią z realizacji poszczególnych efektów.
E 1
Ocena bardzo dobra - Posiada rozległą wiedzę na temat metod diagnozowania sytuacji kryzysowych, rodzajów kryzysów, sposobów rozpoznawania osób w kryzysie,posiada rozległą wiedzę na temat konstruowania strategi pomocowych.
Ocena dobra - zna metody diagnozowania sytuacji kryzysowych, rodzaje kryzysów, sposoby rozpoznawania osób w kryzysie,posiada rozległą wiedzę na temat konstruowania strategi pomocowych.
Ocena dostateczna -zna w stopniu podstawowym metody diagnozowania sytuacji kryzysowych, rodzaje kryzysów, sposoby rozpoznawania osób w kryzysie,posiada rozległą wiedzę na temat konstruowania strategi pomocowych.
Ocena niedostateczna - nie zna metod diagnozowania sytuacji kryzysowych, rodzajów kryzysów, sposobów rozpoznawania osób w kryzysie,nie posiada wiedzy na temat konstruowania strategi pomocowych.
E 2; E 3;
Ocena bardzo dobra - Student/Studentka szczegółowo i w sposób pogłębiony analizuje sytuacje kryzysowe, podejmuje adekwatne decyzje o konieczności podjęcia interwencji, proponuje adekwatne do potrzeb rozwiązania sytuacji kryzysowych, analizuje przyczyny sytuacji kryzysowych, szczegółowo przewiduje ich skutki w przyszłości, konstruuje strategie na przyszłość. Zna i biegle stosuje metody pracy socjalnej w procesach pomocy, opieki i interwencji.
Ocena dobra -Student/Studentka sprawnie analizuje sytuacje kryzysowe, podejmuje trafne decyzje o konieczności podjęcia interwencji, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, analizuje przyczyny sytuacji kryzysowych, przewiduje ich skutki w przyszłości, konstruuje strategie na przyszłość. Zna i stosuje metody pracy socjalnej w procesach pomocy, opieki i interwencji.
Ocena dostateczna -Student/Studentka w stopniu podstawowym analizuje sytuacje kryzysowe, rozumie istnienie potrzeby podjęcia interwencji, proponuje adekwatne do potrzeb rozwiązania sytuacji kryzysowych, analizuje w stopniu podstawowym przyczyny sytuacji kryzysowych, przewiduje ich skutki w przyszłości, konstruuje podstawowe strategie na przyszłość - . W stopniu podstawowym zna i stosuje metody pracy socjalnej w procesach pomocy, opieki i interwencji.
Ocena niedostateczna -Student/Studentka nie analizuje sytuacji kryzysowych, nie potrafi podejmować decyzji o podjęciu interwencji, nie proponuje adekwatnego do potrzeb rozwiązania sytuacji kryzysowych, nie analizuje przyczyn sytuacji kryzysowych,nie przewiduje ich skutków w przyszłości, nie konstruuje strategie na przyszłość. Nie zna i nie stosuje metody pracy socjalnej w procesach pomocy, opieki i interwencji.
E 4; E 5;
Ocena bardzo dobra - Student/Studentka dostrzega znaczenie i konieczność pełnienia różnych ról w procesie pomagania w interwencji kryzysowej i potrafi je odpowiednio zastosować. Potrafi doskonalić swój warsztat pracy zawodowej - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji, troszczy się o osoby w kryzysie, rozumie istotę pomagania i znaczenie zachowania dystansu emocjonalnego w interwencji kryzysowej. Pracuje w zespole i docenia rolę współpracy w procesie interwencji kryzysowej, jest zorientowany na pomaganie, kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań.
Ocena dobra -Dostrzega znaczenie i konieczność pełnienia różnych ról w procesie pomagania w interwencji kryzysowej i potrafi niektóre z nich pełnić.Potrafi doskonalić swój warsztat pracy zawodowej - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji, troszczy się o osoby w kryzysie, rozumie istotę pomagania i znaczenie zachowania dystansu emocjonalnego w interwencji kryzysowej. Pracuje w zespole i docenia rolę współpracy w procesie interwencji kryzysowej, jest zorientowany na pomaganie, kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań.
Ocena dostateczna -W stopniu podstawowym dostrzega znaczenie i konieczność pełnienia różnych ról w procesie pomagania w interwencji kryzysowej.Potrafi doskonalić swój warsztat pracy zawodowej sporadycznie - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji, troszczy się o osoby w kryzysie, w stopniu podstawowym rozumie istotę pomagania i znaczenie zachowania dystansu emocjonalnego w interwencji kryzysowej. Mało aktywnie pracuje w zespole i docenia rolę współpracy w procesie interwencji kryzysowej, nie zawsze jest zorientowany na pomaganie, jest mało kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań.
Ocena niedostateczna - Student/Studentka nie dostrzega znaczenia i konieczności pełnienia różnych ról w procesie pomagania w interwencji kryzysowej, nie potrafi ich pełnić. Nie potrafi doskonalić swojego warsztatu pracy zawodowej - nie zachowuje ostrożności w podejmowaniu interwencji, nie troszczy się o osoby w kryzysie, nie rozumie istoty pomagania i znaczenia zachowania dystansu emocjonalnego w interwencji kryzysowej.Nie potrafi pracować w zespole i doceniać roli współpracy w procesie interwencji kryzysowej, nie jest zorientowany na pomaganie i kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań.
Zaliczenie będzie przeprowadzone z zastosowaniem Metody Stolików Eksperckich. Jego przedmiotem będzie opracowanie Studium przypadku z obszaru Interwencji kryzysowej ( przypadek opisany przez prowadzącego) przy czym jedną część zadania student opracowuje samodzielnie, natomiast drugą część na zasadzie pracy w grupie.
Celem pracy będzie opracowanie diagnozy sytuacji i planu działań do pracy socjalnej w konkretnej sytuacji interwencji kryzysowej.
Do zajęć i do zaliczenia student ma przygotować się zapoznając się ze wskazaną literaturą przedmiotu oraz materiałami i informacjami przekazanymi w trakcie zajęć.
Ocena jest średnią z realizacji poszczególnych efektów.
E 1
Ocena bardzo dobra - Posiada rozległą wiedzę na temat metod diagnozowania sytuacji kryzysowych, rodzajów kryzysów, sposobów rozpoznawania osób w kryzysie,posiada rozległą wiedzę na temat konstruowania strategi pomocowych.
Ocena dobra - zna metody diagnozowania sytuacji kryzysowych, rodzaje kryzysów, sposoby rozpoznawania osób w kryzysie,posiada rozległą wiedzę na temat konstruowania strategi pomocowych.
Ocena dostateczna -zna w stopniu postawowym metody diagnozowania sytuacji kryzysowych, rodzaje kryzysów, sposoby rozpoznawania osób w kryzysie,posiada rozległą wiedzę na temat konstruowania strategi pomocowych.
Ocena niedostateczna - nie zna metod diagnozowania sytuacji kryzysowych, rodzajów kryzysów, sposobów rozpoznawania osób w kryzysie,nie posiada wiedzy na temat konstruowania strategi pomocowych.
E 2; E 3;
Ocena bardzo dobra - Student/Studentka sprawnie analizuje sytuacje kryzysowe, podejmuje decyduje o podjęciu interwencji, proponuje adekwatne do potrzeb rozwiązania sytuacji kryzysowych, analizuje przyczyny sytuacji kryzysowych, szczegółowo przewiduje ich skutki w przyszłości, konstruuje strategie na przyszłość. Zna i biegle stosuje metody pracy socjalnej w procesach pomocy, opieki i interwencji.
Ocena dobra -Student/Studentka analizuje sytuacje kryzysowe, podejmuje decyduje o podjęciu interwencji, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, analizuje przyczyny sytuacji kryzysowych, przewiduje ich skutki w przyszłości, konstruuje strategie na przyszłość. Zna i stosuje metody pracy socjalnej w procesach pomocy, opieki i interwencji.
Ocena dostateczna -Student/Studentka w stopniu podstawowym analizuje sytuacje kryzysowe, podejmuje decyduje o potrzebie interwencji, proponuje adekwatne do potrzeb rozwiązania sytuacji kryzysowych, analizuje przyczyny sytuacji kryzysowych, przewiduje ich skutki w przyszłości, konstruuje strategie na przyszłość. W stopniu podstawowym zna i stosuje metody pracy socjalnej w procesach pomocy, opieki i interwencji.
Ocena niedostateczna -Student/Studentka nie analizuje sytuacji kryzysowych, nie potrafi podejmować decyzji o podjęciu interwencji, nie proponuje adekwatnego do potrzeb rozwiązania sytuacji kryzysowych, nie analizuje przyczyn sytuacji kryzysowych,nie przewiduje ich skutków w przyszłości, nie konstruuje strategie na przyszłość. Nie zna i nie stosuje metody pracy socjalnej w procesach pomocy, opieki i interwencji.
E 4; E 5;
Ocena bardzo dobra - Student/Studentka dostrzega znaczenie i konieczność pełnienia różnych ról w procesie pomagania w interwencji kryzysowej i potrafi je odpowiednio zastosować. Potrafi doskonalić swój warsztat pracy zawodowej - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji, troszczy się o osoby w kryzysie, rozumie istotę pomagania i znaczenie zachowania dystansu emocjonalnego w interwencji kryzysowej. Pracuje w zespole i docenia rolę współpracy w procesie interwencji kryzysowej, jest zorientowany na pomaganie, kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań.
Ocena dobra -Dostrzega znaczenie i konieczność pełnienia różnych ról w procesie pomagania w interwencji kryzysowej i potrafi niektóre z nich pełnić.Potrafi doskonalić swój warsztat pracy zawodowej - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji, troszczy się o osoby w kryzysie, rozumie istotę pomagania i znaczenie zachowania dystansu emocjonalnego w interwencji kryzysowej. Pracuje w zespole i docenia rolę współpracy w procesie interwencji kryzysowej, jest zorientowany na pomaganie, kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań.
Ocena dostateczna -W stopniu podstawowym dostrzega znaczenie i konieczność pełnienia różnych ról w procesie pomagania w interwencji kryzysowej.Potrafi doskonalić swój warsztat pracy zawodowej sporadycznie - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji, troszczy się o osoby w kryzysie, w stopniu podstawowym rozumie istotę pomagania i znaczenie zachowania dystansu emocjonalnego w interwencji kryzysowej. Mało aktywnie pracuje w zespole i docenia rolę współpracy w procesie interwencji kryzysowej, nie zawsze jest zorientowany na pomaganie, jest mało kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań.
Ocena niedostateczna - Student/Studentka nie dostrzega znaczenia i konieczności pełnienia różnych ról w procesie pomagania w interwencji kryzysowej, nie potrafi ich pełnić. Nie potrafi doskonalić swojego warsztatu pracy zawodowej - nie zachowuje ostrożności w podejmowaniu interwencji, nie troszczy się o osoby w kryzysie, nie rozumie istoty pomagania i znaczenia zachowania dystansu emocjonalnego w interwencji kryzysowej.Nie potrafi pracować w zespole i doceniać roli współpracy w procesie interwencji kryzysowej, nie jest zorientowany na pomaganie i kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań.
Literatura
1. Adamczak M.(1992) Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi, zagadnienia, [w:] Waligóra B.(red) Elementy psychologii klinicznej, Poznań Wydawnictwo Naukowe UAM
2. Badura Madej W. (1999) Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego
3. Mitroff J, Pearson Ch. (1998) Zarządzanie sytuacją kryzysową. Warszawa: Wydawnictwo Buisiness Press.
4. R.K. James, B.E. Gilliand, Strategie Interwencji kryzysowej, Warszawa 2004r
5. Grodecka J, Kałucka R, Sarzała K, Żukiewicz A. Standard interwencji kryzysowej, CRZL Standardy w pomocy Projekt 1.18 " Tworzenie i rozwijanie usług pomocy i integracji społecznej "
Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach EFS
6. Akty Prawne: Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r, www, isap.gov.pl tekst jednolity Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: