Bezpieczeństwo i higiena pracy WS-SO-PS-1-BHP
Założenia i cele przedmiotu – po ukończeniu zajęć student powinien:
- przyswoić sobie podstawowe pojęcia ergonomii jako interdyscyplinarnej nauki o człowieku w środowisku pracy,
- poznać podstawowe cechy materialnego środowiska pracy,
- poznać zasady ergonomicznego kształtowania środowiska pracy,
- zapoznać się z istniejącym stanem prawnym ochrony pracy; w tym z obowiązkami I prawami pracownika oraz pracodawcy,
-nabyć umiejętność identyfikacji niebezpiecznych i szkodliwych czynników środowisku pracy,
- uzyskać podstawowe umiejętności oceny ryzyka zawodowego,
- wskazać środki prowadzące do jego wyeliminowania lub zmniejszenia,
- nabyć przekonanie o konieczności przestrzegania przepisów i zasad bhp.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna podstawowe przepisy prawne obowiązujące w dziedzinie BHP.
Zna zasady zachowania się w sytuacjach, kiedy sam doznał wypadku przy pracy lub był świadkiem wypadku innej osoby.
Zna zagrożenia występujące w pracy zawodowej powodujące wypadki przy pracy.
Zna podstawowe zasady ergonomii, które obowiązują w pracy zawodowej.
Umiejętności:
- Umie posługiwać przepisami, które dotyczą ochrony pracy i BHP.
Umie zachować się w sytuacjach kiedy doznał sam wypadku przy pracy, lub w okolicznościach, które wyznaczać mu będą rolę świadka.
Kompetencje społeczne:
-Jest świadom swych pewnych ograniczeń w zakresie znajomości przepisów dotyczących prawa pracy i BHP. Dlatego planuje w dalszej karierze zawodowej edukację permanentną.
Ma świadomość, że stosowanie ergonomii ma wymiar zdrowotny i społeczny.
Jest przeświadczony, że w życiu zawodowym należy przestrzegać przepisów prawa pracy obowiązujących w danym zakładzie pracy.
Opis ECTS:
udział w konwersatorium - 30 godzin
przygotowanie się do konwersatorium - 15 godzin
przygotowanie się do kolokwium - 10 godzin
konsultacje - 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Warszawa-Poznań 2002.
2.Nycz T., Kodeks pracy z komentarzem, Tarnobrzeg 2011.
3.Rączkowski B., BHP w praktyce, Gdańsk 2012.
4.Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, (Dz. U. z 2004 r. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).
5.Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 129, poz. 844 z późn. zm.).
6.Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. (Dz.U. Nr 167, poz.1322 tekst jednolity).
7.Wieczorek S., Podstawy psychologii pracy i ergonomii, Tarnobrzeg 2005.
8.Wieczorek S., Żukowski P., Organizacja bezpiecznej pracy, Tarnobrzeg 2009.
Literatura uzupełniająca:
1.Dyrektywa europejska 90/269/EWG w sprawie minimalnych wymagań dotyczących ochrony zdrowia i bezpieczeństwa podczas ręcznego przemieszczania ciężarów w przypadku możliwości wystąpienia zagrożenia, zwłaszcza urazów kręgosłupa pracowników.
2.Kowal R., Bezpieczeństwo i higiena pracy przy stosowaniu substancji i preparatów niebezpiecznych, Wrocław 2007.
3.Łodzińska J., Wypadki i świadczenia powypadkowe,
"Firma bez barier" 01/2008, Warszawa 2008.
4.Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: