Podstawy psychologicznej interwencji kryzysowej WS-SO-PPIK
Treści merytoryczne:
1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie, modele interwencji kryzysowej
2.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I
3.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.II
4.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej
5.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa
6.Kryzys utraty – żałoba
7.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof
8.Napaść seksualna
9.Przemoc ze strony partnera
10.Kryzys nałogu
11.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
12.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu
13.Interwencja związana z porwaniem zakładników
14.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi?
15.Nowe trendy w interwencji kryzysowej.
Metody oceny:
egzamin
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna podstawową wiedzę na temat kryzysu i interwencji kryzysowej
- Zna podstawowe zasady komunikacji i model pracy z osobą w kryzysie psychologicznym
- Charakteryzuje i opisuje podstawowe zasady oddziaływań pomocowych wobec osób w kryzysach: żałoby, zagrożenia życia, kataklizmów, katastrof
- Zna właściwości specyfikę funkcjonowania osób z Zespołem Stresu Pourazowego (PTSD)
- Zna zasady pracy z dzieckiem w sytuacji kryzysu psychologicznego
Umiejętności:
- Potrafi rozpoznawać omawiane rodzaje kryzysów psychologicznych
- Potrafi przeprowadzić podstawowe oddziaływania interwencyjne w sytuacji żałoby, zagrożenia suicydalnego, kataklizmów, katastrof
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu konkretnych sytuacji problemowych, kryzysowych
- Potrafi dostosować oddziaływania interwencyjne do wieku dziecka
Kompetencje:
- Zna ograniczenia własnej wiedzy i możliwości, dostrzega potrzebę rozwijania wiedzy poprzez dalsze kształcenie
- Potrafi formułować pytania, komunikować się w sposób zrozumiały i pracować w zespole w celu przeprowadzenia prawidłowej interwencji
- Potrafi wyszukiwać informacje w literaturze
- Potrafi określić kolejność działań w poszczególnych rodzajach sytuacji kryzysowych
Punkty ECTS:
udział w wykładzie: 30
konsultacje: 5
analiza zadanej literatury: 20
przygotowanie do egzaminu: 30
Punkty ECTS: 3
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999.
2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004
3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010
4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010
5.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca:
1.Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków 2000
2.Dudek B. Zaburzenie po stresie traumatycznym. Gdańsk 2003.
3.Lis-Turlejska M. Radzenie sobie ze skutkami skrajnie traumatycznych przeżyć. Nowiny Psychologiczne, 1993,4,77-86.
4.Steuden S., Janowski K., Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: