Wstęp do archeologii II. Starożytne techniki WS-AR-WDAII.STćw
Konwersatorium poświęcone jest zagadnieniu starożytnych technik, a więc jak wytwarzano, przetwarzano oraz używano w przeszłości przedmioty i materiały. Studenci zostaną zaznajomieni z zagadnieniami takimi jak starożytny proces produkcji, techniki wytwarzania oraz nakład i organizacja pracy. Tematy zajęć podzielone są według głównych materiałów przetwarzanych w przeszłości (kamień, drewno, metal, szkło) i odtwarzają chronologię rozwoju technologicznych umiejętności ludzkości.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student posiada uporządkowaną wiedzę o starożytnych technikach, umie je definiować, charakteryzować i opisywać.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi rozpoznawać i klasyfikować starożytne techniki.
Student potrafi wyprowadzać wnioski na podstawie publikacji naukowych. Umie opracować zadany temat w formie prezentacji ustnej i pracy pisemnej z aparatem.
KOMPETENCJE:
Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, umie dyskutować, jest kreatywny i otwarty na opinie innych członków zespołu. Jednocześnie potrafi zachować krytycyzm wobec tez naukowych.
Aktywność studenta/ nakład pracy w godzinach:
udział w ćwiczeniach - 30 godzin
konsultacje - 5 godzin
czas na przygotowanie prezentacji - 20 godzin
czas na napisanie pracy pisemnej - 20 godzin
przygotowanie do ćwiczeń - 20 godzin
przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin
SUMA GODZIN - 115
LICZBA ECTS - 115 GODZIN = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Każdy student zobowiązany jest do przygotowania i przedstawienia jednej prezentacji w czasie semestru. Tematy prezentacji oraz ich terminy zaostaną przedstawione studentom na pierwszych zajęciach. Prezentacja nie może być krótsza niż 15, ani przekroczyć 20 minut. Ocenie podlega dobór materiału, klarowność prezentacji, struktura wystąpienia, wizualna atrakcyjność przekazu (liczy się atrakcyjność przekazu, która rzeczywiście ułatwia odbiór prezentowanych treści) i przygotowanie prelegenta. Oceniana jest także aktywność studenta podczas zajęć.
Zajęcia kończy kolokwium z materiału poznanego w czasie semestru. Posiada pytania testowe oraz otwarte.
Warunki zaliczenia:
1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia -
nawet usprawiedliwiona, wymaga dodatkowego kolokwium)
2. prezentacja ustna na zadany temat 3.
3. jedno kolokwium (test i opis, plany i schematy)
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie starożytnych technik
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie
Na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach związanych z różnymi technologiami, potrafi formułować opinie i dyskutować na zadany temat
Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach.
Literatura
C. Renfrew, P. Bahn. Archeologia. Teorie, Metody, Praktyka. Warszawa: Prószyński i S-ka, 2002
H.M-L. Miller, Archaeological Approaches to Technology, Elsevier, 2007
Ginter B., Kozłowski J. K., Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu, mezolitu i neolitu. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, wyd. 3 zmienione i popr., Warszawa 1990
A. Lasota-Moskalewska, Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: