Metodyka i metodologia pracy naukowej w archeologii-kw WS-AR-MPNwA
Przedmiot wprowadza studenta do zagadnień związanych z metodyką i metodologia pracy naukowej w archeologii. Konserwatorium poświęcone jest wszystkim zagadnieniom związanym z teoretycznymi i metodologicznymi aspektami badań archeologii. Zostaną poruszone takie zagadnienia jak:
Archeologia jako nauka historyczna i archeologia jako nauka antropologiczna.
Podstawowe pojęcia i definicje: typy stanowisk archeologicznych: osady (obozowiska, osady otwarte, osady obronne — w tym grody i zamki), cmentarzyska (płaskie i kurhanowe, ciałopalne i szkieletowe), miejsca kultu religijnego, miejsca pozyskiwania surowców i produkcji, skarby, archeologia prahistoryczna, protohistoryczna i historyczna, archeologia pradziejowa i archeologia klasyczna cywilizacji antycznych, kultura archeologiczna: krąg kulturowy, horyzont kulturowy, grupa kulturowa, stanowisko eponimiczne, obiekty nieruchome i ruchome: artefakty i ekofakty, era, epoka, okres, podokres, faza
Nauki pomocnicze archeologii
Datowanie w archeologii.
Archeologia nieinwazyjna.
Badania wykopaliskowe.
Podstawy klasyfikacji materiałów archeologicznych.
Etyka w archeologii.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla archeologii w typowych sytuacjach profesjonalnych. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
3 pkt ECTS – 30 godz udział w zajęciach; 30 godz. samodzielne przygotowywanie prezentacji, 30 godz. zapoznawanie się z literaturą przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach. Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność. Trzecia nieobecność wymaga specjalnego zaliczenia. Więcej nieobecności skutkuje brakiem zaliczenia. Podstawą oceny jest aktywność studenta w trakcie zajęć oraz przygotowywane samodzielnie prace.
Literatura
Ławecka D., Wstęp do archeologii, Warszawa 2000
Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka, Warszawa 2002
Abramowicz A., Historia archeologii polskiej w XIX i XX w., Warszawa — Łódź 1991
Bahn P., Archeologia, Warszawa 1997
Coles J., Archeologia doświadczalna, Warszawa 1977
Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii, Poznań 1995
Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998
Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: