Archeologia i sztuka wczesnobizantyjska-ćw WS-AR-AiSWćw
1. Omówienie podstawowej literatury przedmiotu, sprawy organizacyjne
2. Sytuacja w prowincjach bizantyńskich u schyłku starożytności: spory chrystologiczne (monofizyci, melkici, nestorianie) i ekspansja arabska
3. Konstantynopol (budowle sakralne i świeckie, życie codzienne mieszkańców) i Rawenna (S. Vitale)
4. Centra pielgrzymkowe: Qalaat Seman, Abu Mena,
5. Archeologia Grecji bizantyńskiej
6. Archeologia Egiptu do podboju arabskiego: bazyliki Aleksandrii, Ashmunein i Pelusium
7. Archeologia Egiptu do podboju arabskiego – monastycyzm: Antoni (Neklone) i Pachomiusz (Faw Qibli, Sohag)
8. Malarstwo z terenów Egiptu: Bagawat, Bawit, Saqqara
9. Archeologia Syrii do podboju arabskiego: Palmyra, Apamea, Bosra, martwe miasta i kościoły wiejskie
10. Archeologia obszarów na pograniczu wpływów Bizancjum i Iranu: SBY, Fajlaka, Kharg, Ktezyfon i Hira, rejon Tur Abdin
11. Archeologia Palestyny: budowle czasów Konstantyna, Gaza, mapa z Madaby
12. Archeologia Azji Mniejszej: miasta Apokalipsy, Kapadocja
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Zna i rozumie podstawową terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, historii sztuki, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii; Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu archeologii i sztuki Bizancjum; Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi zidentyfikować ich przyczyny i skutki; Potrafi, na podstawie wyszukanych informacji, napisać jasny i spełniający warunki formalne tekst na wiele tematów ogólnych oraz związanych ze studiowaną dyscypliną. Posiada umiejętność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw; Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat ( w tym także na tematy związane ze studiowaną specjalnością) oraz podając argumenty za i przeciw.
Potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji
OPIS ECTS:
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w ćwiczeniach 60
przygotowanie do ćwiczeń 20
konsultacje 10
czas na napisanie referatu 30
SUMA GODZIN 120
LICZBA ECTS 120 godz./30 (25) godz. ≈ 4
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji efektów kształcenia
• referat ustny
• kolokwia
• prace semestralne
• ocenianie ciągle
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: obecność na zajęciach, prezentacja, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane kolokwium i pracą semestralną.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: prezentacja, zbiorowa lektura tekstów z dyskusją, a weryfikowane kolokwium i ocena ciągłą.
Efekty w obszarze kompetencji są osiągane takimi metodami jak: samodzielna lektura tekstu, prezentacja, dyskusją, a weryfikowane oceną ciągłą.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Lassus, J., Les eglises syriennes, Paris 1984
2. Age of Spirituality: Late Antique and Early Christian Art, third to seven century: Catalogue of the exhibition at the Metropolitan Museum of Art, NY 1979
3. Konstantynopol Nowy Rzym, red. M.J. Leszka i T. Wolińska, Warszawa 2011
4. Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: