Wyzwania państwa wobec starzejącego się społeczeństwa WP-ADZ-M-Wpws
Na wykładzie monograficznym realizowane są treści dotyczące ważnego społecznie obszaru jakim są prawne zagadnienia polityki publicznej wobec osób starszych. Uczestnicy przedmiotu poznają rozwiązania oraz dysfunkcje współczesnego polskiego prawa administracyjnego dotyczące tej kategorii osób oraz wyzwania stojące przed państwem w tym administracją publiczną wobec starzejącego się społeczeństwa. Realizowana będzie również materia dotycząca funkcjonowania organów odpowiedzialnych za omawianą polityką w otoczeniu prawnoadministracyjnym oraz kontroli administracyjnej. Przedmiot ten może być traktowany jako ugruntowanie wiedzy z zakresu prawa administracyjnego oraz poszerzenie tej wiedzy o nowe elementy prawa administracyjnego materialnego. Stanowi on również ważne przygotowanie dla Studentów zamierzających podjąć pracę w instytucjach świadczących na rzecz osób starszych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1: przywołuje podstawową terminologię z zakresu wykładu monograficznego; wymienia zasadnicze procedury charakterystyczne dla działań administracji publicznej i podmiotów niepublicznych w zakresie problematyki osób starszych.
EK2: Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami administracji publicznej i podmiotami niepublicznymi w zakresie problematyki osób starszych.
EK3: Zna normy prawa administracyjnego dotyczące problematyki osób starszych i rządzące nimi prawidłowości, oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie.
EK4: Potrafi rozwiązać problem prawny wykorzystując w tym celu umiejętności jak interpretacja zjawisk, zastosowanie wiedzy praktycznej w tym poprawne stosowanie przepisów prawnych przy znajomości metod właściwych nauce prawa.
Uzasadnienie ECTS (4)
Praca na zajęciach: 16h
Przygotowanie się do zajęć: 40h
Lektura literatury: 44h
Kryteria oceniania
Dla EK1:
Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi przywołać podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu o; nie potrafi wymienić zasadniczych procedur charakterystycznych dla działań administracji publicznej i podmiotów niepublicznych w zakresie problematyki wykładu; popełnia bardzo dużo błędów.
Na ocenę 3 (dst): w sposób dostateczny potrafi przywołać podstawową terminologię z zakresu przedmiotu; oraz w sposób dostateczny potrafi wymienić zasadniczych procedury charakterystyczne dla działań administracji publicznej i podmiotów niepublicznych w zakresie problematyki wykładu, popełnia często błędy.
Na ocenę 4 (db): w sposób dobry, tj. wskazujący na dość biegłe opanowanie materiału potrafi przywołać podstawową terminologię z zakresu przedmiotu; oraz w sposób dobry potrafi wymienić zasadnicze procedury charakterystyczne dla działań administracji publicznej i podmiotów niepublicznych w zakresie problematyki wykładu, lecz momentami popełnia błędy.
Na ocenę 5 (bdb): w sposób bardzo dobry, tj. wskazujący na biegłe opanowanie materiału potrafi przywołać podstawową terminologię z zakresu przedmiotu oraz w sposób bardzo dobry potrafi wymienić zasadnicze procedury charakterystyczne dla działań administracji publicznej i podmiotów niepublicznych w zakresie problematyki wykładu.
Dla EK2:
Na ocenę 2 (ndst): nie ma podstawowej wiedzy o relacjach między strukturami administracji publicznej i podmiotami niepublicznymi w zakresie problematyki wykładu; popełnia bardzo dużo błędów.
Na ocenę 3 (dst): ma dostateczną wiedzę o relacjach między strukturami administracji publicznej i podmiotami niepublicznymi w zakresie problematyki wykładu; popełnia często błędy.
Na ocenę 4 (db): ma dobrą, tj. wskazującą na dość biegłe opanowanie materiału, wiedzę o relacjach między strukturami administracji publicznej i podmiotami niepublicznymi w zakresie problematyki wykładu, lecz momentami popełnia błędy.
Na ocenę 5 (bdb): ma bardzo dobrą, tj. wskazującą na biegłe opanowanie materiału wiedzę o relacjach między strukturami administracji publicznej i podmiotami niepublicznymi w zakresie problematyki wykładu.
Dla EK 3:
Na ocenę 2 (ndst): zupełnie nie zna norm prawa dotyczących problematyki wykładu i rządzących nimi prawidłowości, oraz ich źródeł, charakteru, genezy i funkcjonowania.
Na ocenę 3 (dst): dostatecznie zna normy prawa dotyczące problematyki wykładu i rządzące nimi prawidłowości, oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie
Na ocenę 4 (db): dobrze zna normy prawa dotyczące problematyki wykładu i rządzące nimi prawidłowości, oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie, lecz momentami popełnia błędy.
Na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze zna normy prawa dotyczące problematyki wykładu i rządzące nimi prawidłowości, oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie
EK4: Potrafi rozwiązać problem prawny wykorzystując w tym celu umiejętności jak interpretacja zjawisk, zastosowanie wiedzy praktycznej w tym poprawne stosowanie przepisów prawnych przy znajomości metod właściwych nauce prawa.
Na ocenę (2) nie potrafi rozwiązać problem prawny wykorzystując w tym celu umiejętności jak interpretacja zjawisk, zastosowanie wiedzy praktycznej w tym poprawne stosowanie przepisów prawnych przy znajomości metod właściwych nauce prawa.
Na ocenę (3) potrafi dostatecznie rozwiązać problem prawny wykorzystując w tym celu umiejętności jak interpretacja zjawisk, zastosowanie wiedzy praktycznej w tym poprawne stosowanie przepisów prawnych przy znajomości metod właściwych nauce prawa.
Na ocenę (4) potrafi dobrze rozwiązać problem prawny wykorzystując w tym celu umiejętności jak interpretacja zjawisk, zastosowanie wiedzy praktycznej w tym poprawne stosowanie przepisów prawnych przy znajomości metod właściwych nauce prawa.
Na ocenę (5) potrafi bardzo dobrze rozwiązać problem prawny wykorzystując w tym celu umiejętności jak interpretacja zjawisk, zastosowanie wiedzy praktycznej w tym poprawne stosowanie przepisów prawnych przy znajomości metod właściwych nauce prawa.
Literatura
Podstawowa: 1. B. Szatur-Jaworska (red.), Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie, Warszawa 2012; 2. E. Maj, Sytuacja społeczna oraz prawa ochrona osób starszych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 3/12).
Uzupełniająca: (1. M. Piechowiak, Konstytucja wobec wykluczenia społecznego, [w:] Współczesne wyzwania wobec praw człowieka w świetle polskiego prawa konstytucyjnego, red. Z. Kędzia, A. Rost, Poznań 2009; 3. R. Giermakowska, Wykluczenie społeczne. Cechy konstytutywne kategorii i ich empiryczne egzemplifikacje [w:] Polityka społeczna w życiu społeczno-gospodarczym kraju, red. A. Rączaszek, W. Kowczur, Katowice 2007; 4. R. Babińska-Górecka, Problem wykluczenia społecznego a system świadczeń pomocy społecznej [w:] Prawna działalność instytucji społeczeństwa obywatelskiego, red. J. Blicharz, J. Boć, Wrocław 2009; 5. P. Błędowski, P. Kubicki, Zwalczanie ubóstwa i wykluczenia społecznego w ramach polityki realizowanej na szczeblach samorządu terytorialnego, „Polityka Społeczna” 2006 nr 11/12; 6. J. Blicharz, Wybrane aspekty działalności organizacji społeczeństwa obywatelskiego w sferze przeciwdziałania ekskluzji społecznej. Zakres działalności organizacji trzeciego sektora w sferze przeciwdziałania wykluczenia społecznego [w:] Prawna działalność instytucji społeczeństwa obywatelskiego, red. J. Blicharz, J. Boć, Wrocław 2009); B. Mikołajczyk, Międzynarodowa ochrona praw osób starszych, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: