Administracja a ochrona praw człowieka WP-AD-AaOa
Zagadnienia:
I. Instytucjonalizacja praw człowieka w prawie międzynarodowym
II. Specyfika traktatów praw człowieka. Europejska Konwencja Praw Człowieka
III. Porządek prawny Europejskiej Konwencji Praw Człowieka: wymiar instytucjonalny.
IV. Konstrukcja normatywna praw człowieka i podstawowych wolności, gwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka
V. Typologia zobowiązań państwa - strony Europejskiej Konwencji Praw Człowieka
VI. Charakterystyka spraw polskich rozstrzygniętych przez Europejski Trybunał Praw Człowieka w zakresie:
- prawa do życia (art. 2 EKPC)
- zakazu złego traktowania (art. 2 EKPC)
- prawa do wolności i bezpieczeństwa osobistego (art. 5 EKPC)
- prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego (art. 8 EKPC)
- prawa do wolności wypowiedzi (art. 10 EKPC)
- ochrony własności (art. 1 P-1).
VII. Ocena implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK1: objaśnia proces instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym
EK2: tłumaczy specyfikę Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka
EK3: wyjaśnia konstrukcję normatywną praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka.
EK4: nazywa i definiuje typy zobowiązań wynikających z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka dla państw-stron.
EK5: wskazuje i opisuje wiodące sprawy polskie rozstrzygnięte przez Europejski Trybunał Praw Człowieka.
EK6: ma pogłębioną wiedzę odnośnie do procesu implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP.
Opis ECTS:
3 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceniania: egzamin ma na celu sprawdzenie poziomu wiedzy odnośnie do:
- zobowiązań wynikających dla organów administracji RP z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka
- wpływu Europejskiej Konwencji Praw Człowieka na prawo krajowe i praktykę jego stosowania przez organy administracji w Polsce.
Egzamin: test pisemny, złożony z pytań wielokrotnego wyboru i pytań opisowych.
Kryteria oceniania:
EK1: objaśnia proces instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym
Na ocenę 2 (ndst.) – nie zna etapów i istoty procesu instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym;
Na ocenę 3 (dst.) definiuje i klasyfikuje etapy procesu instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym oraz opisuje ich specyfikę
Na ocenę 4 (db.) definiuje i klasyfikuje etapy procesu instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym oraz opisuje ich specyfikę, dobierając właściwie traktaty praw człowieka i wykorzystując poglądy doktryny prawa.
Na ocenę 5 (bdb) definiuje i klasyfikuje etapy procesu instytucjonalizacji praw człowieka w prawie międzynarodowym oraz opisuje ich specyfikę, dobierając właściwie traktaty praw człowieka, wykorzystując poglądy doktryny prawa oraz orzecznictwo międzynarodowe.
EK2: tłumaczy specyfikę Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka
Na ocenę 2 (ndst.) nie zna i nie wyjaśnia specyfiki Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka
Na ocenę 3 (dst.) wymienia i charakteryzuje podstawowe elementy specyfiki Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka
Na ocenę 4 (db.) wymienia i charakteryzuje podstawowe elementy specyfiki Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka, wskazując ich definicje w oparciu o akty prawa międzynarodowego, orzecznictwo międzynarodowe i doktrynę prawa
Na ocenę 5 (bdb) dokonuje charakterystyki Europejskiej Konwencji Praw Człowieka jako traktatu praw człowieka, definiując jej specyfikę w oparciu o akty prawa międzynarodowego, orzecznictwo międzynarodowe i doktrynę prawa.
EK3: wyjaśnia konstrukcję normatywną praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka.
Na ocenę 2 (ndst.) nie zna konstrukcji normatywnej praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka.
Na ocenę 3 (dst.) wymienia i charakteryzuje konstrukcję wybranych praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka.
Na ocenę 4 (db.) wymienia i charakteryzuje konstrukcję wybranych praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka, powołując orzecznictwo ETPC w sprawach wiodących i doktrynę prawa.
Na ocenę 5 (bdb) charakteryzuje konstrukcję praw i podstawowych wolności człowieka zagwarantowanych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka, powołując orzecznictwo ETPC i doktrynę prawa i dokonując ich analizy porównawczej.
EK4: nazywa i definiuje typy zobowiązań wynikających dla Polski z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.
Na ocenę 2 (ndst.) nie zna i nie wymienia typów zobowiązań wynikających dla Polski z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.
Na ocenę 3 (dst.) wymienia i charakteryzuje typy zobowiązań wynikających dla Polski z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.
Na ocenę 4 (db.) wymienia i charakteryzuje typy zobowiązań wynikających dla Polski z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, powołując orzecznictwo ETPC w sprawach wiodących i doktrynę prawa.
Na ocenę 5 (bdb) charakteryzuje typy zobowiązań wynikających dla Polski z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, powołując orzecznictwo ETPC i doktrynę prawa i wyjaśniając ich wpływ na prawo i praktykę RP.
EK5: wskazuje i opisuje wiodące sprawy przeciwko Polsce rozstrzygnięte przez Europejski Trybunał Praw Człowieka.
Na ocenę 2 (ndst.) nie zna i nie opisuje spraw wiodących przeciwko Polsce, które zostały rozstrzygnięte przez Europejski Trybunał Praw Człowieka.
Na ocenę 3 (dst.) wymienia i charakteryzuje sprawy wiodące przeciwko Polsce, podając podstawowe elementy uzasadnienia prawnego ich rozstrzygnięcia przez ETPC;
Na ocenę 4 (db.) wymienia i charakteryzuje
sprawy wiodące przeciwko Polsce, prezentując uzasadnienie prawne ich rozstrzygnięcia przez ETPC z wykorzystaniem literatury przedmiotu; Na ocenę 5 (bdb) wymienia i charakteryzuje sprawy
wiodące przeciwko Polsce, dokonując analizy krytycznej ich rozstrzygnięcia przez ETPC z wykorzystaniem literatury przedmiotu oraz oceniając ich wpływ na prawo i praktykę wewnętrzną RP.
EK6: ma pogłębioną wiedzę odnośnie do procesu implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP.
Na ocenę 2 (ndst.) nie posiada wiedzy z zakresu procesu implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP.
Na ocenę 3 (dst.) charakteryzuje proces implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP;
Na ocenę 4 (db.) charakteryzuje proces implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP, z wykorzystaniem literatury przedmiotu;
Na ocenę 5 (bdb) charakteryzuje proces implementacji wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do prawa i praktyki organów administracji RP i dokonuje jego krytycznej analizy, z wykorzystaniem literatury przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
- E. H. Morawska, Zobowiązania pozytywne państw-stron Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Warszawa 2016;
Literatura uzupełniająca:
- T. Jasudowicz, B. Gronowska i inni, Prawa człowieka i ich ochrona. Toruń 2005. Część II.
- P. Leach, Taking a case to the European Court of Human Rights, Oxford 2016;
- Ovey &White, The European Convention on Human Rights, Oxfrod 2006
- L. Garlicki, Konwencja o Ochrona Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Komentarz do artykułów 1-18, tom. I, Warszawa, 2011.
M.A. Nowicki, Nowy Europejski Trybunał Praw Człowieka. Wybór orzeczeń 1999-2004. Zakamycze 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: