Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dziecka - ćwiczenia WNP-PEZ-WRPDZCW
Teoria rozwoju psychospołecznego. Rozwój i rola otoczenia społecznego w najwcześniejszym okresie rozwoju
Zwrócenie szczególnej uwagi na fakt, iż teoria rozwoju psychospołecznego, to zespół świadomych działań jednostki pod wpłwem środowiska. Omówienie faz rozwojowych w/g Eriksona; biegun pozytywny i negatywny, ewentualne konflikty między nimi. Rozwój psycho-społeczny w poszczególnych fazach rozwojowych.Cnoty podstawowe w kazdym z okresów rozwojowych. ewentualne sytuacje kryzysowe w poszczególnych stadiach rozwojowych. Problemy i zagrożenia, ich geneza, przebieg i konsekwencje.
Psychologia kulturowo-historyczna L. S. Wygotskiego. Teoria rozwoju w/g J. Piageta.
Fazy rozwojowe według Eriksona;biegun pozytywny - negatywny - cnota podstawowa - konflikty między biegunami
Pięć faz rozwoju osobowości. Kryteria wg Eriksona.Zwrócenie szczególnej uwagi na fakt, iż teoria rozwoju psychospołecznego, to zespół świadomych działań jednostki pod wpłwem środowiska. Omówienie faz rozwojowych w/g Eriksona; biegun pozytywny i negatywny, ewentualne konflikty między nimi. Rozwój psycho-społeczny w poszczególnych fazach rozwojowych.Cnoty podstawowe w kazdym z okresów rozwojowych. ewentualne sytuacje kryzysowe w poszczególnych stadiach rozwojowych. Problemy i zagrożenia, ich geneza, przebieg i konsekwencje.
Psychologia kulturowo-historyczna L. S. Wygotskiego. Teoria rozwoju w/g J. Piageta.
Stadia rozwoju psychospołecznego. Rozwój psychospołeczny w wieku: przedszkolnym, młodszym szkolnym, szkolnym, gimnazjalnym, okresie dojrzewania i dorastania, pełnej dorosłości(wczesnej, środkowej i późnej) - szczególne uwarunkowania czynnikami środowiskowymi
Rozwój emocjonalny, intelektualny i uczuciowy.Problemy i zagrożenia.
Zasady postępowania z nastolatkami.Podsumowujący panel dyskusyjny - próba syntetycznego ujęcia problemów.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Potrafi wskazać przyczny i obszary zagrożenia psycho-społevcznego rozwoju dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych. Formy pomocy dziecku w realizacji programu szkolnego i pokonywaniu trudności w nauce.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność na zajęciach, prezentacja referatów własnych i prowadzenie dyskusji.
Literatura
Bardziejewska, M., Brzezińska, A., Hejmanowski, Sz. (2004). Osiągnięcia i zagrożenia dla rozwoju młodzieży w okresie dorastania. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 91-106). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań,(redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski).
Brzezińska, A. (2002). Dorosłość – szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Poznań.
Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 274-279.
Erikson, E. H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 81 - 90.
Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 66-76
Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.) Kraków.
Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa.
Wygotski, L. S. (2002). Kryzys siódmego roku życia. W: L. S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie (s. 165-177). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska, M. Marchow; przekład: T. Czub).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: