Wybrane problemy współczesnej pedagogiki pracy WNP-PEZ-WPP
Zakres realizowanych tematów:
1. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy - praca człowieka, kwalifikacje i kompetencje zawodowe, zawód - 1 godz.
2. Przemiany w charakterze, treści i organizacji pracy ludzkiej. Elastyczność jako nowa jakość strukturalna - 2 godz.
3. Wartości w pedagogice pracy: podmiotowość, odpowiedzialność, przedsiębiorczość - 1 godz.
4. Szkolny i pozaszkolny system kształcenia zawodowego a oczekiwania człowieka pracującego - 1 godz.
5. Współczesne problemy świata pracy: dyskryminacja, mobbing, pracoholizm, stres, wypalenie zawodowe i inne - 2 godz.
6. Modele przebiegu kariery zawodowej. Czynniki wpływające na zarządzanie karierą - wymiar indywidualny oraz organizacyjny - 1 godz.
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_01 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego;
EK_02 Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej;
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno - społecznych;
EK_02 Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole;
KOMPETENCJE:
EK_01 Student posiada pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie specjalności;
EK_02 Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, samodoskonalenia, podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy i placówkami oświatowymi, w tym dla dorosłych, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania problemów edukacyjno - społecznych w skali lokalnej i makrospołecznej.
Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS): 3 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta
- godziny kontaktowe - konwersatoria - 8h
- przygotowanie do zajęć, lektury - 25h
- przygotowanie do zaliczenia - 25h
- przygotowanie projektu, zebranie materiałów do debaty - 15h
- udział w konsultacjach - 2h
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Zaliczenie w formie pisemnej - test wiadomości obejmujący pytania zamknięte i otwarte, w tym tzw. pytania problemowe (P_WD2_01, P_WD2_03, P_UD2_01, P_UD2_06, P_KD2_01, P_KD2_05)
- Projekt studencki, samodzielnie wykonany w konsultacji z prowadzącym zajęcia (P_UD2_01, P_UD2_06)
- Dyskusja plenarna dotycząca przemian w charakterze, treści i organizacji pracy ludzkiej (P_KD2_01, P_KD2_05)
- Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (P_UD2_01, P_KD2_05)
Literatura
1. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji, pracy i badań, Warszawa 2013
2. Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Kraków 2013
3. Furmanek W., Praca człowieka jako kategoria współczesnej pedagogiki, Rzeszów 2007
4. Kwiatkowski S., A. Bogaj, B. Baraniak, Pedagogika pracy, Warszawa 2007
5. Nowacki T. W., Leksykon pedagogiki pracy, Radom 2004
6. Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Radom 2009
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Baraniak B. (red.), Wartości w pedagogice pracy, Warszawa 2008
2. Bednarczyk H., Figurski J., Żurek M., Pedagogika pracy: doradztwo zawodowe, Warszawa 2005
3. Furmanek W., Zarys humanistycznej teorii pracy (nowe horyzonty pedagogiki pracy), Warszawa 2006
4. Kozak S., Patologie w środowisku pracy. Zapobieganie i leczenie, Warszawa 2009
5. Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003
6. Schultz D. P, Schultz S. Ellen, Kranas G., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: