Współczesne problemy socjologii WNP-PEZ-WKSOC
W zakresie przedmiotu znajdują się zagadnienia, które mają pomóc w rozumieniu przyśpieszonych zmian i ich skutków społecznych, a także ich znaczenia dla edukacji. Problematyka przedmiotu dotyczy też rozwoju samej socjologii jako dyscypliny naukowej, jej metod badań i przydatności teorii socjologicznych. Analizowane są też związki i wspólne pola zainteresowań socjologii, nauk o edukacji i nauk o kulturze. Aspekty kulturowe w ujęciu socjologicznym są obecne m. in. w analizach zagadnień dynamiki ruchów społecznych, środków masowej komunikacji, czy globalnego i lokalnego wymiaru przemian. Procesy te ukazane są w świetle współczesnych dyskursów socjologii, problematyki tożsamości społeczno-kulturowej, dyskursu społeczeństwa sieci i ryzyka w epoce późnej nowoczesności.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:1. Posiada wiedzę o współczesnych kierunkach i trendach rozwoju socjologii i nauk społecznych 2. Zna podstawowe dyskursy współczesnej socjologii. 3 .Rozumie znaczenie dynamiki zmian społecznych dla edukacji.; Umiejętności:1. Potrafi interpretować zjawiska społeczne w swoim środowisku. 2.Umie prezentować problematykę socjologiczną publicznie wraz z grupą. 3.Umie prowadzić dyskusję i przedstawić własną argumentację.; Kompetencje: 1. Potrafi przewidzieć przydatność teorii socjologicznych 2. Umie zastosować aktualną wiedzę socjologiczną do opisu i interpretacji zachowań osób, grup i instytucji w różnych kontekstach społecznych.
2 ECTS:
konwersatorium - 8 godzin
przygotowanie z literatury przedmiotu - 20 godzin
przygotowanie eseju/prezentacji - 25 godzin
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: esej/prezentacja
Kryteria oceniania:
zna podstawowe dyskursy współczesnej socjologii - 3
rozumie mechanizmy analizowanych przemian - 4
potrafi prognozować nowe trendy rozwoju - 5
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: