Współczesne koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej WNP-PEZ-WKPWCZ
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina nauk pedagogicznych - zakres, przedmiot badań, cele, zadania, funkcje
2. Geneza nauki całościowej i jej podstawowe założenia.
3. Paradygmaty edukacyjne w założeniach teoretycznych i w praktyce szkolnej.
4. Płaszczyzny nauki całościowej /koncepcja M.Cackowskiej, R. Więckowskiego/ wymiar warsztatowy.
5. Zasady, metody, formy i środki dydaktyczne - ich istota i zakres wykorzystania w systemie nauki całościowej.
6.Organizacja ogniw dydaktycznych- istota korelacji, ranga poszczególnych przedmiotów w nauce całościowej.
7. Ewaluacja osiągnięć ucznia - prawidłowości, zagrożenia
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat własnej specjalności, obejmującą terminologię, teorię i metodykę.
2. Ma rozszerzoną wiedzę o instytucji przedszkola, szkoły, ośrodka rewalidacji i rodziny oraz zachodzących między tymi środowiskami relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych i edukacji włączającej.
3. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej i działalności terapeutyczno-rewalidacyjnej, pogłębioną w zakresie psychologicznym, jak również od strony społecznych uwarunkowań ich funkcjonowania.
UMIEJĘTNOŚCI:
1.Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat edukacji elementarnej i procesu rewalidacji, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych, pojawiających się w przedszkolu, szkole i placówce rewalidacyjnej.
2. Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki (nauczycielami, specjalistami, środowiskiem akademickim), jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów (rodziną, opiekunami prawnymi lub faktycznymi), korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego dla dobra dzieci z różnym poziomem sprawności fizycznej i intelektualnej.
2. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zakresie edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych.
OPIS ECTS:
Godziny kontaktowe – 15h
Przygotowanie do zajęć (przygotowanie wypowiedzi ustnej, czytanie rozporządzeń) – 15h
Przygotowanie do zaliczenia – 15h
Prezentacje indywidualne – 15h
15+15+15+15 = 60 godz./2 ECTS
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne,
dyskusja, metoda projektów.
na ocenę dst/3/ Student:
- zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, w sposób ograniczony posługuje się językiem metodycznym, w sposób odtwórczy analizuje warsztat metodyczny nauczyciela, w oparciu o materiał żródłowy planuje zajęcia dydaktyczne.
na ocenę db/4/ Student:
- zna terminologię z zakresu omawianej dyscypliny i potrafi refleksyjnie odnieść się do materiałów żródłowych
- potrafi samodzielnie zaplanować zajęcia i uzasadnić dobór materiału dydaktycznego
- operuje językiem metodycznym, nie zawsze w sposób świadomy.
Na ocenę bdb/5/ Student:
- w sposób metodycznie poprawny weryfikuje wiedzę teoretyczną w odniesieniu do zróżnicowanej osobowości ucznia, potrafi zaplanować zajęcia w sposób kreatywny, różnicując pracę ze względu na predyspozycje rozwojowe ucznia.
- w sposób racjonalny i optymalny wykorzystuje warsztat metodyczny, dostosowując swoje wymagania do możliwości rozwojowych ucznia.
Weryfikacja efektów;
wiedza; kolokwium pisemne
umiejętności; test problemowy
kompetencje społeczne; test problemowy
Literatura
1. Bałachowicz J.,Kowalska A.:/red/ Wczesna edukacja dziecka - stan obecny- perspektywy- potrzeby. Wyd. WSP TWP Warszawa 2006
2. Klus- Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej WSiP Warszawa 2005.
3. Sowińska H. /red/ Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. Naukowe UAM. Poznań 2011.
4. Więckowski R; Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP Warszawa 1998,
5. Kitlińska- Pięta H.; Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III Żak Warszawa 1999;
6. Okoń W. Szkoły eksperymentalne w świecie. WSiP Warszawa 1977.
7. Kopaczyńska I Nowak- Łojewska; Wymiary edukacji zintegrowanej. Impuls Kraków 2007;
8. Adamek I; Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Impuls, Kraków 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: