Współczesne koncepcje filozofii i etyki WNP-PEZ-WKFIE
W programie zajęć przewiduje się następującą problematykę:
1. Przypomnienie określenia filozofii i etyki, ich miejsca w wielorakiej działalności człowieka, specyfiki wobec innych dziedzin i nauk
2. Rozwój i szczytowe osiągnięcia filozofii i etyki w poszczególnych epokach historycznych
3. Filoz. współczesna wobec filozofii klasycznej
4. Współczesne nurty myślowe: pozytywizm, marksizm, egzystencjalizm, personalizm, odmiany tomizmu, postmodernizm
5. Pochodzenie norm etycznych w etyce laickiej i religijnej
6. Dziedzictwo okresu oświecenia
7. Etyka normatywna i relatywistyczna
8. Moralność a prawo stanowione
9. Niektóre współczesne problemy moralne: aborcja, eutanazja, "uporczywa terapia", in vitro, gender itp.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student określa specyfikę filozofii i etyki, ich rolę w kulturze i życiu człowieka; wie, jaka jest różnica tych dziedzin w stosunku do nauk szczegółowych.
2. Definiuje i omawia kierunki i tendencje we współczesnej filozofii i etyce.
Umiejętności:
1. Potrafi wskazać związek między nurtami myślowymi i historycznymi faktami społecznymi i politycznymi.
2. Interpretuje i poddaje krytycznej analizie teksty o tematyce etycznej.
3. Wskazuje na odpowiednie argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego.
Kompetencje:
Kompetencje :
1. Potrafi czynnie uczestniczyć w dyskusjach na tematy filozoficzne i etyczne.
2. Szanuje drugiego człowieka i docenia wagę wartości moralnych w życiu ludzkim.
3. Ma świadomość złożoności i wieloaspektowości współczesnych problemów moralnych.
Kryteria oceniania
ocena ndst. (2) - student nie potrafi przedstawić podstawowych nurtów myślowych, nie zna znaczenia terminów, nie ma świadomości historycznej, poszczególnych epok;
ocena dost. (3) - zna niektóre tylko nurty i pojęcia, mgliście określa współczesne tendencje myślowe i moralne;
ocena db (4) - prezentuje trafnie nurty myślowe, określa ich odrębność, posługuje się trafną terminologią, wskazuje na zależność czasową i doktrynalną;
ocena bdb (5) - prezentuje i analizuje stanowiska filozoficzno-etyczne; określa wynikające z nich konsekwencje pedagogiczne, porównuje z innymi stanowiskami; precyzyjnie określa źródła i uwarunkowania poruszanych doktryn.
Literatura
1. Gilson E., Langan T., Maurer A., Historia filozofii współczesnej, PAX, Warszawa 1979;
2. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2003;
3. Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Fundacja Innowacja, Warszawa 1999;
4. Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, red. B. Skarga, t. I-V, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1994-1997;
5. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. I-X, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2000-2009;
6. Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Wyd. Naukowe PAT, Kraków 1992, s. 584-634;
7. Gryżenia K., Odmienność współczesną normą, w: Wobec "odmienności"...?, red. M. Dycht, L. Marszałek, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2008, s. 36-48;
8. Gryżenia K., Prawo stanowione a moralność w państwie demokratycznym, "Studia Philosophica Wratislaviensia" VIII (2013) 1, s. 37-50;
9. Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Wyd. ATK, Warszawa 1999;
10. Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, Lublin 2007;
11. Peeters M. A., Nowa etyka w dobie globalizacji. Wyzwania dla Kościoła, Wyd. Sióstr Loretanek, Warszawa 2009;
12. Peeters M. A., Polityka globalistów przeciwko rodzinie, Wyd. Sióstr Loretanek, Warszawa 2013;
13. Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000;
14. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1983.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: