Trening twórczości WNP-PEZ-TT
Tresci programowe
Koncepcja procesu twórczego E. Nęcki.
Myślenie eksploracyjne, kombinacyjne i transformacyjne.
Ćwiczenia twórczego myślenia.
Strategia eksponująca a spontaniczność i ekspresja psychomotoryczna. Moreno i jego koncepcja dramy.
Zabawy ruchowe.
Drama jako kreatywna metoda pedagogiczna .
Kształcenie kompetencji językowych i komunikacyjnych.
Zabawy słowne .
Zabawy przeciwko agresji.
Strategia odkrywająca. Dewey i metoda problemowa.
Strategia eksponująca a kreatywna ekspresja plastyczna. Etapy rozwoju rysunku dziecka. Analiza rysunku.
Arteterapia w aspekcie edukacyjnym.
Terapeutyczny i arteterapeutyczny aspekt bajkoterapii.
De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia
Zasady prowadzenia treningu kreatywności w szkole.
Nauczyciel jako jednostka twórczkształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć emocjonalnych za pomocą środków artystycznych,
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student nabędzie umiejętności prowadzenia zabaw twórczych dla dzieci i młodzieży. Będzie umiał zastosować metody rozwijania twórczości oraz metody skutecznego uczenia się, które pomogą doskonalić kreatywnoścć dziecka w życiu szkolnym i codziennym.
Efekty kształcenia:
WIEDZA:
EK_01- Ma uporządkowaną wiedzę o działalności kulturalnej w kontekście pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
EK_02- Ma wiedzę na temat metodyki twórczej, kreatywnej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 - Potrafi stosować różnorodne kanały ekspresji twórczej, terapeutycznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
EK_02 -Potrafi przygotować event/ przedstawienie dla dzieci w wieku przedszkolnym/ wczesnoszkolnym (tj. wie i umie przygotować dekoracje, sformułować scenę i bohaterów)
EK_03 - Potrafi zaprojektować aktywności stymulujące rozwój emocjonalny u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Kompetencje społeczne:
EK_01 -Ma pogłębioną świadomość swojego tzw. "wewnętrznego dziecka"
EK_02 -Posiada umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju
osobistego - w zakresie twórczości, ekspresji, wyrażania emocji, rozpoznawania emocji.
ECTS:
Udział w zajęciach: 15h
Przygotowanie / współudział / pomoc w przygotowaniu czynnego zaliczenia: 20
Przeprowadzenie zajęć dla grupy: 10
Przygotowanie do zajęć: 15
15 + 20 + 10 + 15 = 60 h/2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Warunek zaliczenia przedmiotu:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach , przygotowanie i przeprowadzenie zajęć dla grupy.
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
P_WP2_ 06, P_WP2_ 07 - analiza głosów w dyskusji, analiza przygotowanych zajęć pod kątem merytorycznym i metodycznym
P_UP2_02, P_UP2_04, P_UP2_06 - analiza przeprowadzonych zajęć, naliza aktywności podczas zajęć
P_KP2_02 - ocena aktywności podczas zajęć, ocena głosów w dyskusjach
Na ocenę końcową składają się:
- aktywność na zajęciach max 30 pkt
- ocena przeprowadzonych zajęć dla grupy - max 70 pkt
100-95 ocena 5.0
94-84 - ocena 4.5
83-73 - ocena 4.0
72-62 - ocena 3.5
61-52 - ocena 3.0
51 i niżej - ocena 2.0
Literatura
Literatura podstawowa:
Nęcka E., (2004), Twórczość, W: Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka, E. (2001), Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura uzupełniająca:
Bowkett, S. (2000), Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP.
De Bono, E. (1995), Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa: Świat książki.
De Bono, E. (2009), Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt, Warszawa: Wyd. Studio Emka.
De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Medium, 1996.
Gajda, A. (2011). Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej. [w:] M. Kołodziejski, M. Szymańska (red.) Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy - Dylematy - Inspiracje.: Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ
Gniewkowski, W., Olszewska, I., Metody twórcze w interpretacji Rudolfa Labana i Karola Orffa, Wychowanie w Przedszkolu nr 5 (397), 1983
Dziedziewicz, D, Wpływ bajki na rozwój wyobraźni twórczej w okresie przedszkolnym. Eksperymentalne badania stymulowania wyobraźni twórczej z wykorzystaniem bajek i ekspresji plastycznej [w:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, APS, Warszawa, 2008
Dziedzic, A, Drama a wychowanie, CODN, Warszawa, 2000
Jagiełło - Rusiło wski, A,(red). Drama jako poruszający dialog. Stowarzyszenie Integracji Humanistycznej MOST, Gdańsk, 2010
Jąder, M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków, 2010
Nęcka, E. (1998), Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Kraków: Impuls.
Szmidt, K.J. (2008), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice: Wyd. Sensus.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: