System prewencyjny św. Jana Bosko WNP-PEZ-SPBC
Cele przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student potrafi opisać doświadczenie pedagogiczne księdza Bosko w jego różnych wymiarach: historycznym, duchowym, pedagogicznym, społecznym oraz wskazać zastosowanie tychże doświadczeń w dzisiejszej rzeczywistości życia dzieci i młodzieży. Student potrafi dokonać syntezy tak sformułowanej podstawy z projektem wychowania powiązanego z ewangelizacją, prowadzący do ukształtowania – w myśl idei księdza Bosko – uczciwych obywateli i dobrych chrześcijan.
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student po ukończeniu wykładu potrafi wskazać miejsce systemu prewencyjnego św. Jana Bosko w systemie nauk oraz o jego powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.
Prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu student potrafi opisać doświadczenie pedagogiczne księdza Bosko w jego różnych wymiarach: historycznym, duchowym, pedagogicznym, społecznym oraz wskazać zastosowanie tychże doświadczeń w dzisiejszej rzeczywistości życia dzieci i młodzieży.
Potrafi dokonać syntezy tak sformułowanej podstawy z projektem wychowania powiązanego z ewangelizacją, prowadzący do ukształtowania – w myśl idei księdza Bosko – „uczciwych obywateli i dobrych chrześcijan”.
Kompetencje:
Uzasadnia potrzebę ciągłego dokształcania się.
Wyraża przekonanie o znaczeniu systemu prewencyjnego dla jakości procesu wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3
Kryteria oceniania
Wykład, indywidualna lektura tekstów;
3.0 - Potrafi przedstawić główne zasady systemu prewencyjnego oraz wie jak opracować projekt wychowania zgodny z ideą wychowawczą księdza Bosko: wychować uczciwych obywateli i dobrych chrześcijan.
3.5 - Poprawnie formułuje znaczenie systemu prewencyjnego dla jakości procesu wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
4.0 - Potrafi opisać doświadczenie pedagogiczne księdza Bosko w jego różnych wymiarach: historycznym, duchowym, pedagogicznym, społecznym.
4.5 - Umie przedstawić uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych oraz potrafi zastosować podstawowe zasady systemu prewencyjnego w działaniu wychowawczym.
5.0 - Potrafi wskazać miejsce systemu prewencyjnego św. Jana Bosko w systemie nauk pedagogicznych oraz wykorzystanie we współczesnych placówkach szkolnych i opiekuńczo-wychowawczych.
Literatura
L. Cian, System zapobiegawczy św. Jana Bosko, Warszawa 1986; K. Misiaszek, Główne idee systemu prewencyjnego św. Jana Bosko, Seminare 1988, s. 37-65; L. Cian, Wychowanie w duchu ks. Bosko, Warszawa 1990; R. Weinschenk, Podstawy pedagogiki Księdza Bosko, Warszawa 1996; U. Fontana, Relacja, sekretem wszelkiego wychowania, Warszawa 2002; J. Vecchi, Globalizacja. Na rozdrożach wychowania w miłości, Warszawa 2005; S. Buksa, Doświadczenie wychowawcze św. Jana Bosko w służbie ewangelizacji, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: