Seminarium licencjackie WNP-PEZ-SEM-3-KK
Seminarium licencjackie poświęcone jest warstwie wstępnej, w której porusza się aktualność i istotność problematyki badawczej jak również motywację do podjęcia danej tematyki, warstwie metodologicznej, w której określa się: zakres pracy wraz z celem i przedmiotem, teren badań wraz z grupą badawczą, problemy i hipotezy badawcze oraz metody, techniki i narzędzia badań oraz warstwie badawczej.
Ponadto, seminarium licencjackie poświęcone jest systematycznemu studiowaniu literatury przedmiotowej i metodologicznej.
Celem seminarium jest przygotowanie studentów w ramach pracy indywidualnej i grupowej do realizacji projektu badawczego w formie pracy licencjackiej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
P_WP1_03, PSI_W01, NP1_W02 - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice i w pedagogice specjalnej;
PSI_TS2_W01 - student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi;
Umiejętności:
PSI_U06, NP1_U05 - student posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi konstruować problemy badawcze, potrafi weryfikować hipotezy badawcze, konstruować sposób przeprowadzania badań pedagogicznych w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pracy w zakresie części teoretycznej i badawczej;
PSI_TS2_U01 - student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów i sugestii badawczych z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną;
Kompetencje społeczne:
PSI_K01, NP1_K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki badawczej ustawicznie dokonując jego oceny.
75h. [75 : 30(25)=3], 3ECTS
- udział w seminarium: 15h.
- przygotowanie do zajęć (ciągłe i systematyczne): 10h.
- krytyczna analiza literatury przedmiotu i metodologicznej: 35h.
- konsultacje: 15h.
W roku akademickim 2018/2019 (semestr zimowy):
150h. [150 : 30(25)=6], 6ECTS
- udział w seminarium: 15h.
- przygotowanie do seminarium (ciągła systematyczna praca nad teoretyczną, metodologiczną i badawczą częścią rozprawy): 65h.
- krytyczna analiza literatury przedmiotu: 65h.
- konsultacje: 5h.
W roku akademickim 2018/2019 (semestr letni):
150. [150 : 30(25)=6], 6ECTS
- udział w seminarium: 15h.
- przygotowanie do zajęć (ciągłe i systematyczne): 45h.
- pisemne opracowanie i przedstawienie części teoretycznej i metodologiczno - empirycznej, które składają się na pełną wersję pracy licencjackiej: 80h.
- konsultacje: 10h.
Kryteria oceniania
Wiedza:
P_WP1_03, PSI_W01, NP1_W02 - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej , metodologicznej i badawczej w pedagogice i w pedagogice specjalnej;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w naukach pedagogicznych, a w szczególności w pedagogice specjalnej - odwołuje się do literatury obowiązkowej;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma szczegółową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w naukach pedagogicznych, a w szczególności w pedagogice specjalnej - odwołuje się do literatury obowiązkowej, jak również do samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych;
- na ocenę 4 (db.) - student ma szczegółową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w naukach pedagogicznych, a w szczególności w pedagogice specjalnej - odwołuje się do literatury obowiązkowej, jak również do samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; ma wiedzę na temat aktualnych orientacji i strategii praktykowanych w badaniach naukowych;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma szczegółową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w naukach pedagogicznych, a w szczególności w pedagogice specjalnej - odwołuje się do literatury obowiązkowej, jak również do samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; ma wiedzę na temat aktualnych orientacji i strategii praktykowanych w badaniach naukowych; zna i rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia działań badawczych;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma szczegółową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w naukach pedagogicznych, a w szczególności w pedagogice specjalnej - odwołuje się do literatury obowiązkowej, jak również do samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; ma wiedzę na temat aktualnych orientacji i strategii praktykowanych w badaniach naukowych; zna i rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia działań badawczych; podaje stosowne przykłady odwołując się do badań własnych.
PSI_TS2_W01 - student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi w odwołaniu do literatury obowiązkowej;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi w odwołaniu do literatury obowiązkowej i uzupełniającej;
- na ocenę 4 (db.) - student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi w odwołaniu do literatury obowiązkowej, uzupełniającej oraz innych źródeł samodzielnie wyszukanych;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi w odwołaniu do literatury obowiązkowej, uzupełniającej oraz innych źródeł samodzielnie wyszukanych;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej, metodologicznej i badawczej w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz posiada wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi w odwołaniu do literatury obowiązkowej, uzupełniającej oraz innych źródeł samodzielnie wyszukanych; podaje stosowne przykłady odwołując się do badań własnych.
Umiejętności:
PSI_U06, NP1_U05 - student posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi konstruować problemy badawcze, potrafi weryfikować hipotezy badawcze, konstruować sposób przeprowadzania badań pedagogicznych w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pracy;
- na ocenę 3 (dst.) - student posiada podstawowe umiejętności badawcze: korzystając z literatury podstawowej potrafi konstruować problemy badawcze,weryfikować hipotezy badawcze, konstruować sposób przeprowadzania badań pedagogicznych w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pracy;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student posiada podstawowe umiejętności badawcze: korzystając z literatury podstawowej i uzupełniającej potrafi konstruować problemy badawcze, potrafi weryfikować hipotezy badawcze, konstruować sposób przeprowadzania badań pedagogicznych w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pracy;
- na ocenę 4 (db.) - student posiada podstawowe umiejętności badawcze: korzystając z literatury podstawowej, uzupełniającej i z innych wybranych przez siebie źródeł naukowych potrafi konstruować problemy badawcze, weryfikować hipotezy badawcze, konstruować sposób przeprowadzania badań pedagogicznych w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pracy;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student posiada podstawowe umiejętności badawcze: korzystając z literatury podstawowej, uzupełniającej i z innych wybranych przez siebie źródeł naukowych potrafi konstruować problemy badawcze, weryfikować hipotezy badawcze, konstruować sposób przeprowadzania badań pedagogicznych w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pracy; wybór i zastosowanie źródeł naukowych potrafi rzetelnie uzasadnić;
- na ocenę 5 (bdb.) - student posiada podstawowe umiejętności badawcze: korzystając z literatury podstawowej, uzupełniającej i z innych wybranych przez siebie źródeł naukowych potrafi konstruować problemy badawcze, weryfikować hipotezy badawcze, konstruować sposób przeprowadzania badań pedagogicznych w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pracy; wybór i zastosowanie źródeł naukowych potrafi rzetelnie uzasadnić; dokonuje kompilacji i ewentualnych modyfikacji własnych umiejętności.
PSI_TS2_U01 - student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów i sugestii badawczych z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- na ocenę 3 (dst.) - student posiada umiejętność ogólnego prezentowania własnych pomysłów i sugestii badawczych z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student posiada umiejętność szczegółowego prezentowania własnych pomysłów i sugestii badawczych z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- na ocenę 4 (db.) - student posiada umiejętność szczegółowego, jak również twórczego prezentowania własnych pomysłów i sugestii badawczych z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student posiada umiejętność szczegółowego, jak również twórczego prezentowania własnych pomysłów i sugestii badawczych z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną; potrafi je argumentować w kontekście różnorodnych perspektyw teoretycznych;
- na ocenę 5 (bdb.) - student posiada umiejętność szczegółowego, jak również twórczego prezentowania własnych pomysłów i sugestii badawczych z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną; potrafi je argumentować w kontekście różnorodnych perspektyw teoretycznych; dokonuje weryfikacji i modyfikacji własnych pomysłów na gruncie nauki.
Kompetencje społeczne:
PSI_K01, NP1_K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki badawczej ustawicznie dokonując jego oceny;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki badawczej ustawicznie dokonując jego oceny;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma głęboką świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki badawczej ustawicznie dokonując jego oceny;
- na ocenę 4 (db.) - student ma głęboką świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki badawczej ustawicznie dokonując jego oceny, w związku z tym rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma głęboką świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki badawczej, warsztatowej oraz ogólnopedagogicznej ustawicznie dokonując jego oceny, w związku z tym rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma głęboką świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki badawczej, warsztatowej oraz ogólnopedagogicznej ustawicznie dokonując jego oceny, w związku z tym rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego oraz rozwoju kompetencji personalnych i społecznych.
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach - systematyczne uczestnictwo w seminarium i w konsultacjach.
2. Ocena systematycznej pracy przygotowywanej indywidualnie.
W roku akademickim 2018/2019:
Na ocenę końcową składają się:
1. Obowiązkowa obecność na seminarium. Dozwolona jest 1 nieobecność. Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 1 stopień.
2. Ocena systematycznej pracy przygotowywanej i dokumentowanej indywidualnie.
3. Złożenie pełnej pracy licencjackiej.
Literatura
Podstawowa:
1. Pilch T.: "Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe", Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2001;
2. Rubacha K.: "Metodologia badań nad edukacją", Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008;
3. Sztumski J.: "Wstęp do metod i technik badań społecznych", Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 2010.
Uzupełniająca:
1. Gnietecki J.: "Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych", Wydawnictwo Naukowe PTP, Poznań 2003;
2. Nowak S.: "Metodologia badań socjologicznych", PWN, Warszawa 1970;
3. Palka S (red.).: "Orientacje w metodologii badań pedagogicznych", Wydawnictwo UJ, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: