Pedagogika wczesnoszkolna WNP-PEZ-PWC
Program nauczania (treści kształcenia): Miejsce i znaczenie pedagogiki wczesnoszkolnej wśród dyscyplin pedagogicznych. Przedmiot i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej.Podstawy teoretyczne edukacji wczesnoszkolnej (koncepcje Piageta, Wygotskiego, Brunera).Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. Modernizacja systemu edukacji początkowej w Polsce. Cele kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej (cele główne a operacyjne).Program zintegrowany w edukacji początkowej: szanse i zagrożenia. Proces konstruowania wiedzy w szkole - współczesne perspektywy badawcze. Metodyczne stereotypy w edukacji elementarnej. Podmiotowość ucznia i nauczyciela w procesie edukacji. Dylematy nierówności społecznych w polskiej edukacji wczesnoszkolnej.
Metody nauczania: wykład konwersatoryjny
Metody oceny: egzamin pisemny
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1: Student zna terminologię i podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej. Wskazuje jej miejsce wśród nauk pedagogicznych analizując jej cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne.
EK 2: Student potrafi formułować pedagogiczne, psychologiczne założenia koncepcji edukacji wczesnoszkolnej dzieci w wieku 6-10 lat. Charakteryzuje psychologiczne i konstruktywistyczne podstawy uczenia się dziecka i biopsychospołeczne wymiary jego funkcjonowania w środowisku szkolnym.
EK 3: Dokonuje charakterystyki kompetencji zawodowych nauczyciela edukacji zintegrowanej. Rozpoznaje uwarunkowania pracy z uczniem w klasach I /III w świetle dyskursów pedagogicznych.
Umiejętności:
EK 4: Potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym;
EK 5: Posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania relacji uczeń nauczyciel w klasach I-III.
Kompetencje:
EK 6: Ma świadomość potrzeby zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej.
EK 7: Wykazuje aktywną, twórczą postawę w podejmowania wyzwań zawodowych w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej.
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 30
Przygotowanie się do egzaminu 40
Kryteria oceniania
Ocena dostateczna (3,0):Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki wczesnoszkolnej; w niewielkim stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki wczesnoszkolnej; w ograniczonym stopniu potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji wczesnoszkolnej dzieci w wieku 6-10 lat; częściowo rozpoznaje uwarunkowania pracy z uczniem w klasach I - III w świetle dyskursów pedagogicznych; w ograniczonym stopniu zna konstruktywistyczne podstawy uczenia się dziecka; w ograniczonym stopniu potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji zintegrowanej.
Student w ograniczonym stopniu potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym; posiada znacznie ograniczoną wiedzę dotyczącą podstawowych ujęć teoretycznych w celu analizowania relacji uczeń – nauczyciel w klasach I-III; w małym stopniu potrafi dokonać analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Ma trudności w samodzielnym rozwijaniu swoich profesjonalnych umiejętności związanych z działalnością pedagogiczną w edukacji, nie zawsze potrafi, chociaż się stara korzystać z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych.
Student w małym stopniu wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej; rzadko podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki wczesnoszkolnej.
Ocena dostateczna plus(3,5):Student posiada niepełną wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki wczesnoszkolnej; w dostatecznym stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki wczesnoszkolnej; potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji wczesnoszkolnej dzieci w wieku 6-10 lat; cześciowo rozpoznaje podstawowe uwarunkowania pracy z uczniem w klasach I - III w świetle dyskursów pedagogicznych; zna konstruktywistyczne podstawy uczenia się dziecka; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji zintegrowanej.
Student potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym; posiada podstawową wiedzę dotyczącą ujęć teoretycznych w celu analizowania relacji uczeń – nauczyciel w klasach I-III; potrafi dokonać podstawowej analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Potrafi w dostatecznym stopniu rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych.
Student wykazuje w dostatecznym stopniu potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej; sporadycznie podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki wczesnoszkolnej.
Ocena dobra (4,0): Student posiada wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki wczesnoszkolnej; w znacznym stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki wczesnoszkolnej; potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji wczesnoszkolnej dzieci w wieku 6-10 lat; rozpoznaje podstawowe uwarunkowania pracy z uczniem w klasach I - III w świetle dyskursów pedagogicznych; zna konstruktywistyczne podstawy uczenia się dziecka; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji zintegrowanej.
Student potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym; posiada podstawową wiedzę dotyczącą ujęć teoretycznych w celu analizowania relacji uczeń – nauczyciel w klasach I-III; potrafi dokonać podstawowej analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych.
Student wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej; podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki wczesnoszkolnej.
Ocena dobra plus (4,5): Student posiada wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki wczesnoszkolnej; w wysokim stopniu potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki wczesnoszkolnej; potrafi sformułować założenia koncepcji edukacji wczesnoszkolnej dzieci w wieku 6-10 lat; rozpoznaje podstawowe uwarunkowania pracy z uczniem w klasach I - III w świetle dyskursów pedagogicznych; zna konstruktywistyczne podstawy uczenia się dziecka; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji zintegrowanej.
Student potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym; posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą ujęć teoretycznych w celu analizowania relacji uczeń – nauczyciel w klasach I-III; potrafi dokonać analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych.
Student wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej; podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki wczesnoszkolnej.
Ocena bardzo dobra: Student posiada wiedzę dotyczącą terminologii i podstaw teoretycznych pedagogiki wczesnoszkolnej; potrafi wskazać jej miejsca wśród nauk pedagogicznych, cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne pedagogiki wczesnoszkolnej; swobodnie formułuje i analizuje założenia koncepcji edukacji wczesnoszkolnej dzieci w wieku 6-10 lat; rozpoznaje złożone uwarunkowania pracy z uczniem w klasach I - III w świetle dyskursów pedagogicznych; bardzo dobrze zna konstruktywistyczne podstawy uczenia się dziecka; potrafi w pełni scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela edukacji zintegrowanej.
Student potrafi przeprowadzić dogłębną krytyczną analizę szans i zagrożeń w kształceniu zintegrowanym; posiada rozbudowaną wiedzę dotyczącą ujęć teoretycznych w celu analizowania relacji uczeń – nauczyciel w klasach I-III; potrafi dokonać pogłębionej analizy konsekwencji rozwojowych przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy. Bardzo dobrze potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną w edukacji, sprawnie korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych.
Student prezentuje aktywną, twórczą postawę skierowaną na zdobywanie wiedzy i dokształcanie w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej; bierze aktywny udział w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru pedagogiki wczesnoszkolnej.
Warunek zaliczenia przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego.
Literatura
Literatura zalecana: Klus-Stańska, D., Szczepska-Pustkowska M.(red). Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP, 2009; Klus-Stańska D. Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn, 2000; M. Żytko (red), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki. Wyd. Akademickie " Żak", Warszawa 2002; Klus - Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej WSiP, Warszawa, 2005; Dolata R, Murawska B., Putkiewicz E., Żytko M., Monitorowanie osiągnięć szkolnych jako metoda doskonalenia edukacji Wyd. Akademickie " Żak", Warszawa 1997; Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka - stan obecny - perspektywy - potrzeby. Wyd. WSP TWP, Warszawa 2006; Kusiak K.,Nowakowska-Buryła I., Stawinoga R.(red.) Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Wyd.UMCS,Lublin 2009;Sowińska H., Michalak R.: Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Wyd. Impuls, Kraków 2004; Klus -Stańska D.,Szatan E.,Bronk D.Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno - badawczych. Wyd. UG, Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: