Polityka społeczno-zawodowa różnych grup wiekowych WNP-PEZ-PSZ
1. Cele, obszary zainteresowań i instrumenty polityki społecznej. Wprowadzenie w problematykę zajęć - 1 godz.
2. Postawy rządów państw UE wobec osób młodych - wspierania ich rozwoju oraz aktywności na rynku pracy - 1 godz.
3. Diagnoza działań podejmowanych przez krajowe służby społeczne i animatorów lokalnej polityki społeczno - zawodowej na rzecz różnych grup wiekowych - 4 godz.
4. Nowe rozwiązania w zakresie poradnictwa zawodowego oraz wsparcia społecznego - 1 godz.
5. Polityka społeczna a społeczna odpowiedzialność biznesu. Wybrane zagadnienia - 1 godz.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego.
Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, a w szczególności o instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno - społecznych.
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego.
Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole.
KOMPETENCJE:
Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego i animatora pracy społecznej.
Planowany godzinowy nakład pracy (rozliczenie punktów ECTS): 3 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta
- godziny kontaktowe - ćwiczenia - 8h
- przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h
- przygotowanie się do zaliczenia - 20h
- przygotowanie projektu - 20h
- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 7h
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Projekt studencki zespołowy (P_WD2_01, P_WD2_03, P_UD2_01, P_UD2_02, P_UD2_06);
- Obecność i aktywny udział w zajęciach, debata (P_WD2_03, P_UD2_01);
- Indywidualna analiza źródeł, prace zaliczeniowe (P_WD2_01, P_KD2_02).
Na ocenę dostateczną (3,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na
temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.
Na ocenę dostateczną plus (3,5) - Student posiada pogłębioną wiedzę na
temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.
Wzmocnienie oceny dostatecznej jest możliwe dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień.
Na ocenę dobrą (4,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na
temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy) wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.
Wzmocnienie oceny dostatecznej plus poprzez szczególnie czynne uczestnictwo w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej społecznej odpowiedzialności biznesu i związkom CSR z polityką społeczną.
Na ocenę dobrą plus (4,5) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy) wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.
Wzmocnienie oceny dobrej jest możliwe dzięki wyjątkowo aktywnemu udziałowi (np. lider grupy) w projekcie studenckim: Analiza działań podejmowanych przez krajowe służby społeczne (w tym animatorów lokalnej polityki społeczno - zawodowej) na rzecz wybranych grup wiekowych oraz prognozowanie rozwoju danych problemów społecznych i sposobów ich rozwiązania.
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy oraz dzięki kooperacji m.in. z instytucjami rynku pracy, samorzadowymi) wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.
Wzmocnienie oceny dobrej plus - poprzez opracowanie dodatkowych materiałów wzbogacających prezentację grupy (dane z badań, opinie ekspertów, dobre praktyki) oraz zadbanie o wymiar praktyczny podjętego projektu.
Literatura
1. Gąciarz B., Ostrowska A., Pańków W., Integracja społeczna i aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych zamieszkałych w małych miastach i na terenach wiejskich: uwarunkowania sukcesów i niepowodzeń, Warszawa 2008.
2. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie. CSR oczami dużych i średnich firm w Polsce, Warszawa 2014.
3. Kurzynowski A., Polityka społeczna, Warszawa 2005.
4. Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003.
5. Szatur - Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Warszawa 2012.
2. Skórska A., Młodzież na rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej, Poznań 2004.
3. Malinowski A., Piskor S., Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) w Unii Europejskiej a doświadczenia polskie, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, red. S. Borkowska, Warszawa 2006.
4. Theiss M., Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna,Toruń 2007.
5. Czasopismo naukowe "Polityka Społeczna" wydawane przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: