Psychologia rozwojowa z elementami psychoterapii dziecka WNP-PEZ-PRZPD
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z następującą tematyką:
Rodzinny kontekst systemowy w powstawaniu i leczeniu zaburzeń u dzieci i młodzieży.
Alkoholowy zespół płodowy (FAS) diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka.
Elementy terapii dzieci z zaburzeniami lękowymi.
Elementy terapii dzieci z zaburzeniami eksternalizacyjnymi.
Charakterystyka problemowych zachowań i trudności przystosowawczych u dzieci – wspomaganie rozwoju samokontroli, rozwoju społecznego, emocjonalnego, umiejętności szkolnych.
Strategie terapeutyczne dostosowane do potrzeb dziecka (bajka, opowiadanie, psychorysunek, techniki poznawczo- behawioralne)
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student wie/umie/potrafi:
student ma uporządkowaną wiedzę na temat normy i patologii w rozwoju dzieci i młodzieży
zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka
umie scharakteryzować różne strategie terapeutyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi z różnymi potrzebami rozwojowymi
ma świadomość pomocy i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami
tworzy indywidualne, dostosowane do potrzeb dziecka strategie terapeutyczne
umie współpracować z innymi specjalistami w celu pomocy dzieciom i ich rodzinom
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- prezentacja multimedialna
- praca w grupach
- praca indywidualna podczas zajęć
- studium przypadku
- dyskusja
Kryteria oceniania:
- kolokwium ustne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność
Student, który zaliczył przedmiot wie/umie/ potrafi:
5 – student opanował cały zakres materiału w stopniu bardzo dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, samodzielnie tworzy strategie pomocy dzieciom z określonymi potrzebami
4+ - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, z niewielką pomocą tworzy program terapeutyczny dla dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi
4 - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, z pomocą tworzy program terapeutyczny dla dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi
3+ - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu podstawowym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami,
3- student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu podstawowym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka
Literatura
-Skorek, Ewa Małgorzata, Terapia pedagogiczna: zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci,Oficyna Wydawnicza
"Impuls", Kraków 2010
-Harwas-Napierała, Barbara, Trempała, Janusz, Psychologia rozwoju człowieka: charakterystyka okresów życia człowieka,
część 2, PWN, Warszawa 2009
-Liszcz, Krzysztof, Dziecko z FAS w szkole i w dom, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2011
- Klecka, Małgorzata, Ciąża i alkohol : w trosce o dziecko FAS, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa
- Kendall, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji- techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, GWP, Sopot
2012
Literatura uzupełniająca:
- Bloomquist M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: