Praktyka I stopnia WNP-PEZ-PRPSZ2
Celem praktyki jest umożliwienie Studentom kontaktu z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówkach oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia zawodowego, także w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, m.in. w zakresie:
- krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością;
- ugruntowania wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikacji;
- nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką wychowania, kształcenia, opieki, diagnostyki pedagogicznej;
- pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;
- wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta m.in. w role pedagoga, doradcy zawodowego, specjalisty HR;
- koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorakich i różnorodnych form zajęć pedagogicznych (na ich planowaniu, przygotowaniu oraz prowadzeniu);
- rozpoznawania i rozwijania pozytywnych przekonań dotyczących własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych w pracy zawodowej, umacniania przekonania o trafności wyboru zawodu;
- wykorzystania praktyk pedagogicznych jako formuły umożliwiającej przeprowadzenie badań i analiz związanych z tematami prac dyplomowych;
- poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania oraz istoty organizacji miejsca praktyki i jego środowiska;
- poznania zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki (zwłaszcza na stanowisku pedagoga, doradcy, specjalisty HR);
- rozpoznania ogólnych zasad organizacji i kierowania pracą dydaktyczno - wychowawczą i terapeutyczną;
- dogłębnego znawstwa oraz rozumienia sytuacji i procesów m.in. dydaktyczno-wychowawczych instytucji.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_01 Student ma wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań - norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych).
EK_02 Student ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie.
EK_03 Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, a w szczególności instytucji rynku pracy oraz instytucji samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej.
EK_04 Student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, pogłębioną w zakresie metod i technik pracy w placówkach kształcenia osób dorosłych, umiejętności diagnozowania ich potrzeb oświatowych oraz podstaw prawnych dotyczących edukacji, szkolenia i pracy.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.
EK_02 Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.
EK_03 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych oraz zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, CV, listu motywacyjnego.
EK_04 Student potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w celu aktualizowania oraz wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych.
KOMPETENCJE:
EK_01 Student utożsamia się zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych.
EK_02 Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, samodoskonalenia, podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy i placówkami oświatowymi, w tym dla dorosłych,poszukuje
optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania problemów edukacyjno – społecznych w skali lokalnej i makrospołecznej.
Kryteria oceniania
Nadzór nad wykonaniem przydzielonych Studentowi zadań w placówce należy do opiekuna praktyk wyznaczonego przez dyrektora. Na początku, w oparciu o program, ustala on wspólnie ze Studentem szczegółowy program praktyki, wyznaczając mu konkretne zadania na każdy dzień pobytu w placówce. Należy przy tym uwzględnić specyfikę danej placówki oraz sugestie Praktykanta, wynikające z jego osobistych zainteresowań.
Po zakończeniu praktyki, opiekun z ramienia placówki przedstawia swoją ocenę przebiegu praktyki oraz dokonuje charakterystyki kompetencji Studenta nabytych w trakcie praktyk.
Ponadto, Student podlega opiece uczelnianego opiekuna praktyk, który na podstawie opinii z miejsc praktyk (w karcie praktykanta), dziennika praktyk, kart kompetencji i innych materiałów opracowanych w takcie praktyk oraz przeprowadzonej rozmowy ze Studentem dokonuje zaliczenia praktyki. Opiekun uczelniany decyduje też o sprawach związanych z przygotowaniem i przebiegiem praktyki, określonych w Regulaminie Praktyk Studenckich w UKSW.
Literatura
1. Kowalczuk-Walędziak M., Korzeniecka-Bondar A., Bocheńska-Włostowska K., Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej: możliwości, wyzwania inspiracje, Kraków 2014.
2. Kozdowicz E., Przecławska A., Absolwent pedagogiki dziś - perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.
3. Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II, Warszawa 2003.
4. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.
5. Sołtysińska G., Łukaszewicz A., Drogosz-Zabłocka E., Szkolny doradca zawodowy, Biblioteczka Doradcy Zawodowego, Warszawa 2003.
6. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa - Łódź 1998.
7. Szuścik U. (red.), Cieszyński Almanach pedagogiczny. Teoria i praktyka pedagogiczna w refleksji naukowej i praktycznej, t. II, Katowice 2013.
8. Regulamin Praktyk Studenckich w UKSW i Regulamin Praktyk WNP UKSW (w tym Szczegółowy Program Praktyk Zawodowych, studia II stopnia, specjalność: pedagogika pracy z zarządzaniem zasobami ludzkimi).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: