Praktyki dyplomowe WNP-PEZ-PRADZ2
Podstawowym założeniem praktyki jest umożliwienie studentom kontaktu z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie:
- przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej w przedszkolu i szkole;
- krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikacja;
- nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką wychowania, kształcenia, opieki, diagnostyki i terapii pedagogicznej;
- pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;
- wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga;
- koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorakich i różnorodnych form zajęć pedagogicznych (na ich planowaniu, przygotowaniu i prowadzeniu)
- rozpoznania ogólnych zasad organizacji i kierowania pracą dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną;
- poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania i istoty organizacji placówki i jej środowiska;
- poznania zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki (zwłaszcza na stanowisku nauczyciela);
- rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej z podopiecznymi, jak również prawidłowego diagnozowania i konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów wychowawczych;
- inspirowania podopiecznych do osobistej aktywności i wysiłku;
Sposób realizcji zadań określa regulamin praktyk na WNP UKSW.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
W01 Student omawia prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz podopiecznych z różnymi rodzajami niepełnosrpawności.
Charakteryzuje biopsychospołeczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków.
W02 Prezentuje wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania typowych zadań, norm, procedur stosowanych w edukacji elementarnej i terapii dziecka.
W03 Prezentuje wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w procesie edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka, ich prawidłowości i potencjalnych zakłóceń.
W04 Student charakteryzuje metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w edukacji elementarnej oraz terapii i rewalidacji dziecka pełnosprawnego i o ograniczonej sprawności.
Umiejętności:
U01 Planuje, organizuje i prowadzi działalność wychowawczo-dydaktyczną i terapeutyczną w integracyjnych i powszechnych placówkach przedszkolnych, klasach nauczania zintegrowanego (I-III) w szkołach podstawowych.
U02 Stosuje w praktyce klasyczne i nowatorskie metody wspomagania rozwoju i edukacji dziecka.
U03 Poszukuje rozwiązań nowatorskich dotyczących organizacji procesu edukacyjnego skierowanego na wspomaganie rozwoju wychowanków pełnosprawnych i niepełnosprawnych.
U04 Prowadzi dokumentację pracy wychowawczo-dydaktycznej w placówkach przedszkolnych, w nauczaniu zintegrowanym.
U05 Posługuje się narzędziami mierzenia jakości pracy placówki edukacji przedszkolnej i szkoły, formułuje wnioski uogólniające i ewaluacyjne w każdym z badanych obszarów.
U06 Nawiązuje współpracę ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami.
U07 Samodzielnie projektuje działania wspierające rozwój dziecka w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zapobiegające powstawaniu trudności rozwojowych, jak też działania niwelujące lub zmniejszające zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka.
U08 Samodzielnie konstruuje programy terapeutyczne, dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka o zaburzonym rozwoju.
U09 Analizuje i ocenia przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych w przedszkolu, szkole.
Kompetencje społeczne:
K01 Rozumie potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.
K02 Jest zorientowany na stosowanie w praktyce zasady indywidualizacji w edukacji, wynikającej ze specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka.
K03 Jest świadomy poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji elementarnej dziecka oraz jego rewalidacji w kontekście różnych dysfunkcji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
K04 Ma świadomość potrzeby aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania edukacyjne i rewalidacyjne oraz posiada umiejętności komunikacyjne w relacji z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Kryteria oceniania
Podstawową ocenę formułuje bezpośredni opiekun praktyki - nauczyciel placówki. Ocena może ulec zmianie po osobistej rozmowie z opiekunem uczelnianym, zawierającej omówienie praktyk i przedstawionej dokumentacji.
Literatura
Obowiązkowa:
Literatura metodyczna, zalecana przez bezpośredniego opiekuna praktyk w placówce - nauczyciela.
Uzupełniająca:
M. Domagalska, Odczuwam - patrzę - działam: scenariusze do ćwiczeń rozwijających uczenie się poprzez zmysły. Z. 1. Dla dzieci w wieku od 3-4 lat, Kielce, Jedność 2011.
M. Domagalska, Odczuwam - patrzę - działam: scenariusze do ćwiczeń rozwijających uczenie się poprzez zmysły. Z. 2. Dla dzieci w wieku od 4-5 lat, Kielce, Jedność 2011.
M. Domagalska, Odczuwam - patrzę - działam: scenariusze do ćwiczeń rozwijających uczenie się poprzez zmysły. Z. 3. Dla dzieci w wieku od 5-6 lat, Kielce, Jedność 2011.
A. Jacewicz, Metody aktywizujące i wspierające edukację dzieci w wieku przedszkolnym, Białystok, Prymat 2011.
R. Gawrych, Zestawy zadań do edukacji wczesnoszkolnej, Białystok, Prymat 2012.
i inne z zakresu metodyki edukacji elementarnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: