Praktyki asystenckie WNP-PEZ-PRA1
Praktyka odbywa się po 2 semestrze studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa się:
• 25 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo wychowawczej spośród następujących: placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem.
• 25 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach
karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.
Pierwsze 5 godzin zarówno w placówce o charakterze opiekuńczo-wychowawczym jak i resocjalizacyjnym (łącznie 10 godzin) jest poświęcone zapoznaniu się studenta z placówką tj. statutem, organizacją pracy, stosowną dokumentacją.
Kolejne 15 godzin (łącznie 30 godzin) realizowane jest w formie obserwacji różnorodnych zajęć w placówce.
Ostatnie 5 godzin (łącznie 10 godzin) polega na omówieniu hospitowanych zajęć, na podstawie udokumentowanych obserwacji.
Praktyka w całości polega na obserwacji przez studenta zajęć prowadzonych na terenie placówki, w której realizowane są praktyki asystenckie. Studenci na tym etapie nie są jeszcze przygotowani do prowadzenia jakichkolwiek zajęć, dlatego też nie jest wskazane ich samodzielne bądź z pomocą, przeprowadzanie. Studenci w trakcie trwania praktyk poznają organizację pracy wybranej placówki, zapoznają się z dokumentacją, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, młodzieżą bądź dorosłymi, asystują nauczycielowi/pedagogowi/wychowawcy. Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć.
Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest przedstawienie uczelnianemu opiekunowi:
1. zaświadczenia o odbyciu praktyki,
2. oceny końcowej praktyki,
3. wypełnionego i potwierdzonego dziennika praktyk,
4. scenariuszy obserwowanych zajęć (według wzorów w załącznikach).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
NP1_W10; Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych
środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach
w nich zachodzących.
NP1_W14; Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu
edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych.
NP1_W15; Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności
edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i
pomocowej.
NP1_W16; Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania
typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w
różnych obszarach działalności pedagogicznej.
NP1_W17; Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy
w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych.
P_WR1_04; ma uporządkowaną wiedzę na temat nieprzystosowania społecznego – jego przyczyn, form, objawów a także zna stadia i typologie nieprzystosowania społecznego.
P_WR1_05; posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy
opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej.
P_WR1_08; Zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej i
resocjalizacyjnej.
P_WR1_06 zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego a także
prawa karnego.
NP1_U01; Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk
społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.
NP1_U02; Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z
zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych.
NP1-U03; Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów
ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania
sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych
w odniesieniu do różnych kontekstów działalności
pedagogicznej.
NP1_U07; Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji
interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i
porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy
użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze
specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami
spoza grona specjalistów.
NP1_U09; Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i
dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi
sferami działalności pedagogicznej.
NP1_U10; Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz
projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych
działań.
NP1_U12; Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w
podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy
etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań
pedagogicznych.
NP1_U14; Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać
ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
NP1_U18; Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania
współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami.
NP1_U20; Potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania,
posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym).
NP1_U23; Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały,
środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego
realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać
nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.
P_UR1_02; Posiada umiejętności pracy z osobami mającymi
trudności w przystosowaniu się do społecznych
oczekiwań i wymagań związanych z pełnionymi rolami
wynikającymi z bycia na określonym etapie rozwoju
psychospołecznego.
P_UR1_03; Posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o
charakterze profilaktycznym ze szczególnym
uwzględnieniem problemów występujących w
środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia).
P_UR1_04; Posiada umiejętność opracowywania strategii
wychowawczych i animacyjnych wspierających rozwój
jednostki oraz wyrównania jej szans oświatowych,
kulturowych i socjalnych.
NP1_K01; Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego
i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych
kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki
własnego rozwoju i kształcenia.
NP1_K03; Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie
podejmowania działań pedagogicznych w środowisku
społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań
zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i
odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i
zespołowych działań profesjonalnych w zakresie
pedagogiki.
NP1_K04; Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób
profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania
zasad etyki zawodowej.
NP1_K07; Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania
pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
NP1_K08; Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy,
projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
NP1_K09; W programowaniu pracy wychowawczej dostrzega
wartość towarzyszącej i aktywnej obecności wychowawcy
w procesie rozwoju wychowanka, odwołując się do
kategorii: rozumu, religii, miłości wychowawczej.
NP1_K12; Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
P_KR1_02; Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy,
projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
P_KR1_05; Postępuje zgodnie z dyrektywami metodycznymi w
pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.
P_KR1_08; ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób
profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Na ocenę 3:
• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna w podstawowym zakresie metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
Na ocenę 3,5:
• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
Na ocenę 4:
• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;
• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
Na ocenę 4,5:
• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;
• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
• wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;
• jest zainteresowany problematyką zajęć;
• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
Na ocenę 5:
• zna doskonale założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji w stopniu bardzo dobrym;
• potrafi samodzielnie zaplanować plan pracy/oddziaływań;
• potrafi prawidłowo wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
• wykazuje się wysoką kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;
• jest bardzo zainteresowany problematyką zajęć;
• przejawia bardzo pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
• identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: